بازار سهام

عقبگرد ۳ ماهه شاخص کل

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری پاییز با افت ۹/ ۱ درصد به سطح ۱۵۶ هزار و ۸۳ واحد رسید. به این ترتیب ۷ ریزش پیاپی شاخص کل، بازده فصلی منفی ۸/ ۲ درصد را برای بازار سهام رقم زد و شاخص به اجماع کارشناسان از حیث بنیادی به هسته سخت برخورد کرد. ریزش قیمت نفت به کف ۱۸ ماهه و کاهش بهای فلزات رنگین در شامگاه سه‌شنبه باعث شد تا فشار عرضه‌ها در فضای عمومی بورس غالب باشد. در فضای منفی دیروز بازار سهام، تنها گروه‌های بانکی و خودرویی توانستند در جذب نقدینگی سرمایه‌داران موفق باشند. ارزش معاملات خرد بورس تهران بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و اوراق ۲۸۶ میلیارد تومان بود. جهت جریان نقدینگی هم مطابق روزهای گذشته به سمت حقوقی‌ها بود، به‌طوری‌که خالص تغییر مالکیت بورس ۳۱ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌داران حقیقی به پرتفوی فعالان حقوقی بود.

11 (1)

 

بازار ارز

بازارساز در مسیر تثبیت نرخ ارز؟

ساعت 16 چهارشنبه هر دلار آمریکا با رشد ۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار تومان معامله شد. نوسان نرخ ارز در چهارشنبه نیز مطابق روزهای اخیر با علامت بازارساز شروع به کار کرد. صبح دیروز صرافی ملی نرخ دلار مندرج بر تابلوی خود را بالای ۱۰ هزار تومان قرار داد و به این ترتیب معاملات چهارشنبه عموما بالای قیمت مذکور انجام شد. چند هفته است که سیاست افزایش قیمت صرافی‌های عامل بانک مرکزی در روزهای آخر هفته تکرار می‌شود. به این ترتیب با رشد قیمت کنترل شده توسط بازارساز امکان رشد هیجانی قیمت‌ها در روزهای تعطیل از دلالان گرفته می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که استراتژی بازارساز برای هفته بعد چگونه است، آیا نرخ ارز به حد مطلوب بازارساز رسیده و باید منتظر تثبیت قیمت دلار باشیم یا اینکه روند نزولی نرخ ارز ادامه می‌یابد؟

11 (2)

 

بازار سکه

حبس بازه‌ای قیمت سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز چهارشنبه با رشد 10 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. مدت زیادی است که سایر عوامل همچون قیمت طلای جهانی اثر مستقیمی بر تغییر قیمت سکه ندارند و تنها نرخ ارز یکه‌تاز میدان تغییرات ارزش سکه است. دیروز نیز سکه از نوسان بازار دلار تبعیت کرد و با بازگشت نرخ ارز به بالای کانال 10 هزار تومانی، قیمت سکه افزایش یافت. در میانه روز رشد قیمت سکه نسبت به سه‌شنبه به ۸۰ هزار تومان هم رسید اما نبود تقاضای کافی باعث شد تا افزایش قیمت‌ها دوام چندانی نداشته باشد و قیمت‌ سکه با اصلاح، کمی بالاتر از روز ماقبل قرار گرفت. با ثابت ماندن ارزش جهانی طلا و کاهش نرخ ارز، بار دیگر حباب سکه کاهش یافت و به سطح ۱۹۲ هزار تومان رسید.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به نشست فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز بدون تغییر به قیمت 1248 دلار معامله شد. تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره در شامگاه چهارشنبه می‌تواند با اثرگذاری بر شاخص دلار، مسیر آینده قیمت طلا را ترسیم کند. انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا را افزایش دهد، همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر توقف افزایش نرخ در سال آتی میلادی با توجه به رسیدن به سقف نرخ بهره به گوش می‌رسد. به این ترتیب بسیاری از معامله‌گران در موقعیت فروش دلار قرار گرفتند. در این بین با سقوط مجدد قیمت نفت و تشدید نگرانی‌ها از کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی تقاضا برای ین ژاپن و فرانک سوئیس افزایش یافته و منجر به کاهش شاخص دلار شده است. با کاهش شاخص دلار، قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری افزایش یافته و از کانال تقویت تقاضا باعث افزایش بهای طلا می‌شود.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

کف هفتگی قیمت اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات دیروز، ضمن ثبت افت ۹/ ۱ درصدی به قیمت ۵۳ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. سایر سررسیدها نیز عموما در محدوده منفی معامله شدند. جهش نرخ ارز در نیمه اول سال همزمان با ریزش ارزش پول ملی باعث افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار مسکن شد. با ثابت ماندن وام تسه‌ها سهم خرید این اوراق از قیمت کل خانه تضعیف شد، به این ترتیب تسه‌ها جذابیت خود را برای متقاضیان از دست دادند. حال دو عامل می‌تواند به‌صورت بنیادی بازار این اوراق را متحول سازند. یا وام مسکن افزایش یابد یا اینکه قیمت مسکن با توجه به ریزش نرخ دلار در مسیر نزولی قرار گیرد. در هر دو حالت تقاضا برای  این اوراق افزایش خواهد یافت. انتشار گزارش عملکرد معاملات ماهانه بازار مسکن در روزهای آینده نیز می‌تواند بازار تسه‌ها را متحول کند.

11 (5)

 

بازار نفت

عقبگرد 18 ماهه طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز گذشته با ریزش 4 درصدی به قیمت 8/ 46 دلار معامله شد. عوامل همسو از دو سمت عرضه و تقاضا و نگرانی از مازاد تولید یکی از حادترین سقوط‌های نفت را در سال‌های اخیر رقم زد و بهای طلای سیاه را به کف 18 ماهه رساند. روز دوشنبه رویترز گزارش داد که سطح ذخایر نفتی در مرکز کوشینگ اوکلاهاما (محل تحویل فیزیکی قراردادهای آتی نفت خام آمریکا) در بازه 4 روزه بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافته است. سه‌شنبه نیز موسسه نفت آمریکا اعلام کرد موجودی‌های تجاری نفت این کشور بیش از پیش‌بینی‌ها، به میزان 4/ 3 میلیون بشکه افزایش یافت. گزارش‌های مذکور ضمن بیان افت چشمگیر تقاضا، باعث ریزش کم‌سابقه قیمت نفت شدند. صادرات قابل ملاحظه و خارج از پیش‌بینی‌های نفت ایران نیز با تقویت سمت عرضه فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است.

11 (6)