بازار سهام

افت سهام زیر فشار مداوم عرضه

شاخص کل بورس تهران با افت ۲۲۱۹ واحدی(معادل ۲/ ۱ درصد) به سطح ۱۷۸ هزار و ۸۴۱ واحدی تنزل کرد. موج نزولی اخیر که از میانه هفته قبل با انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای آغاز شد تا روز گذشته ادامه یافت و شاخص کل در این روند حدود ۱۰ هزار واحد عقب نشست. به نظر می‌رسد شناسایی سود در کنار عدم تحقق سود مورد انتظار در گزارش‌های میان‌دوره‌ای بسیاری از شرکت‌ها موجب فشار عمومی عرضه بر قیمت‌ها شده است. ضمن اینکه نزدیک شدن به تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز در سیطره احتیاط بر کل بازار سهام و عقب‌نشینی متقاضیان موثر ارزیابی می‌شود. برآیند این عوامل را در تداوم افت همزمان شاخص کل با ارزش معاملات خرد سهام می‌توان دید. دیروز ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان تنزل کرد که کمترین مقدار از روزهای عادی معاملات طی یک‌ونیم ماه اخیر است.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار به مرز روانی

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۲۵۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار تومان معامله شد. رشد ۸/ ۱ درصدی ارزش دلار طی روز گذشته و قرارگیری مجدد شاخص ارزی به مرز روانی ۱۴ هزار تومان در حالی رقم خورد که قیمت این ارز ۳ روز متوالی زیر این مرز نوسان کرده بود. در مجموع، نرخ دلار در ۱۲ روز کاری اخیر توان عبور از مرز ۱۴ هزار تومان را نداشته است که بخشی از این کم‌نوسانی را ناشی از محدودشدن فعالیت‌های سفته‌بازانه با اهرم کنترل‌های امنیتی عنوان می‌کنند. از طرف دیگر، فروکش تب تقاضای غیرتجاری با ایجاد فضایی نسبتا آرام نیز دامنه نوسانات دلار را محدود کرد. با این حال، نزدیک‌شدن به موعد اجرای تحریم‌های نفتی عامل افزایش هیجان قلمداد می‌شود. موضوعی که به‌رغم اظهارات دیروز رئیس بانک مرکزی در خصوص گشایش‌های مالی بین اروپا و ایران عامل تقویت نرخ دلار ارزیابی می‌شود.

31-02

 

بازار سکه

رشد با اهرم‌های دوگانه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 130 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 430 هزار تومان رسید. این دومین رشد متوالی سکه همزمان با تقویت ارزش دلار است. نکته جالب توجه این است که بهای سکه در هفته قبل به‌رغم افت ارزش دلار در مقیاس هفتگی افزایش یافت. به نظر می‌رسد رشد ارزش جهانی فلز زرد زمینه‌ساز مقاومت سکه در برابر تنزل ارزش دلار بوده است. طلای جهانی در آخرین معاملات در بالاترین سطح طی 3 ماه اخیر مبادله شد  و چشم‌انداز تیره تجارت جهانی همچنان به‌عنوان عوامل حمایت‌کننده از ارزش این فلز مطرح است. از سوی دیگر، بازگشت نرخ‌های ارز داخلی به مدار صعودی نیز به‌عنوان محرکی مضاعف به رشد بهای سکه در روز گذشته دامن زد. اثر افزایشی این دو اهرم را می‌توان در رشد بیشتر بهای سکه نسبت به دلار مشاهده کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در سقف سه ماهه

هر اونس طلای جهانی با رشد 6/ 0 درصدی طی هفته قبل، به قیمت 6/ 1233 دلار معامله شد. فلز زرد با احتساب رشد اخیر، ضمن ثبت چهارمین صعود هفتگی خود، در سقف سه ماه اخیر قرار گرفت. معمولا بهای طلا در روندی معکوس با نوسان شاخص دلار حرکت می‌کند اما هفته گذشته شاهد تقویت همزمان دلار و طلا بودیم. افت ارزش یورو در کنار حمایت شاخص‌های اقتصادی آمریکا موجب تقویت شاخص دلار در این هفته شد و طلا را تحت فشار قرار داد. با این حال، عدم‌قطعیت‌های اقتصادی در چشم‌انداز مناقشات تجاری چین و آمریکا و تضعیف بازارهای جهانی سهام نقش پررنگی در رشد ارزش طلا طی این هفته ایفا کرد. علاوه بر حمایت تقاضای احتیاطی طلا در بازارهای جهانی، تقویت تقاضای مصرفی طلا از سوی هند هم در رشد ارزش فلز زرد طی هفته اخیر اثرگذار ظاهر شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نزول دسته‌جمعی اوراق به کف 55 ماهه

اوراق تسهیلات مسکن اسفندماه 95(تسه9512) دیروز با افت 2 درصدی به قیمت 57 هزار و 957 تومان معامله شدند. تمام سررسیدهای اوراق تسهیلات طی روز گذشته در جریان جمعی با افت قیمت مواجه شدند و به کمترین سطح قیمت از بهمن‌ماه 92 تنزل یافتند و برای سومین بار در سال جاری مرز 60 هزار تومانی را واگذار کردند. نوسان بهای اوراق به کمترین سطح طی بیش از 4 سال اخیر را باید در وضعیت رکودی بازار مسکن نگریست. جایی که تعداد معاملات این بازار در نیمه نخست امسال به نصف رسیده و قیمت‌ها بیش از دو برابر افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند هر چه به سال آینده نزدیک‌تر شویم، احتمال تشدید رکود بیشتر می‌شود؛ به‌طوری‌که محتمل‌ترین سناریو برای سال پیش‌رو رکود است و اگر رویداد پیش‌بینی‌ناپذیری برای متغیرهای اصلی اقتصاد پیش نیاید، باید تعمیق این رکود را به انتظار نشست.

31-05

 

بازار نفت

سومین نزول هفتگی نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل 5/ 2 درصد دیگر افت کرد و به سطح 6/ 67 دلار رسید. سومین افت هفتگی قیمت نفت تحت تاثیر عوامل متقابلی از دو سوی عرضه و تقاضا رقم خورد. از یکسو، موجودی‌های هفتگی آمریکا برای پنجمین هفته متوالی فراتر از انتظار بازار افزایش یافت و به این ترتیب، سیگنال افت تقاضای نفت را به بازار فرستاد. از سوی دیگر، عربستان اعلام کرد که به‌منظور بازتنظیم توازن نیروهای بازار در پی جبران کمبود عرضه بر خواهد آمد و همین امر در تعدیل قیمت نفت موثر واقع شد. ضمن اینکه روز جمعه اعلام شد شمار دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز ۲ واحد دیگر افزایش یافت تا سومین صعود هفتگی خود را ثبت کند. به این ترتیب، چشم‌انداز نزولی تقاضا و روند رو به رشد عرضه، اثر تحریم‌های نفتی بر قیمت‌ها را کمرنگ کرد.

31-06