بازار سهام

دومین روز صعود شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۷۴ واحدی (۸/ ۱ درصدی) در سطح ۱۱۳ هزار و ۸۵۲ واحدی ایستاد. ارزندگی قیمت سهام و دورنمای رشد سودآوری کالایی‌ها با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای عرضه ارز پتروشیمی‌ها و فلزی-معدنی‌ها در بازار ارز دوم، این نمادها را برای دومین روز متوالی تا صف خرید پیش برد، اما شرایط انتظاری برای اجرایی شدن سیاست ارزی در ادامه عامل احتیاط معامله‌گران شد. امری که رشد ارزش معاملات تا ۵۵۰ میلیارد تومان، رشد ۱۸۰ درصدی نسبت به میانگین هفته گذشته و تغییر مالکیت ۱۵ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها را رقم زد. در خودرویی‌ها، با وجود کاهش ۲۰ درصدی تولیدات خودرو در خرداد، رشد هزینه‌ها و مشکلات کمبود قطعات، رسیدن به کف‌های تکنیکال روند نزولی خودرویی‌ها را متوقف کرد. روز گذشته خبر  افزایش نرخ فروش شیر خام عامل استقبال مقطعی معامله‌گران از نمادهای دامداری شد.

31-01

 

بازار ارز

هیجانات صعودی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4403 تومان معامله شد. با وجود رشد 1300 تومانی دلار غیررسمی طی ۶ روز معاملاتی، چهارشنبه گذشته با تغییر رئیس بانک مرکزی شاهد احتیاط موقت دلار بودیم. اما با سیگنال توقف معاملات آتی سکه، جهش سکه و تردیدها به عوامل سیاسی، مجددا دلار پنج‌شنبه صعودی و روز شنبه با ۲۰۰ تومان اختلاف نسبت به پنج‌شنبه در کانال ۹۵۰۰ تومان آغاز به کار کرد. با ادامه صعود و شکستن مقاومت سقف ۱۰ هزار تومانی روز شنبه و شروع بازار یکشنبه در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومانی، معامله‌کنندگان تمایلی به عرضه ارز نداشتند. امری که در کنار تشدید ورود تقاضا به بازار ارز، صعود دلار تا کانال ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومانی را تسهیل کرد. در صورت تقویت سمت عرضه بازار دوم با عرضه صادرات فلزی-معدنی‌ها و نفتی، کاهش التهاب بازار ارز محتمل است.

31-02

 

بازار سکه

رکورد جهش روزانه سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 420 هزار تومانی به قیمت 4میلیون و 100 هزار تومان معامله شد. پس از توقف معاملات فزاینده خرید معاملات آتی سکه، ابلاغیه ممنوعیت معاملات فزاینده فروش نیز با سیگنال توقف فعالیت معاملات آتی سکه با تشدید هیجانات، سکه و دلار را از روز جمعه صعودی کرد. سکه روز شنبه یک کانال بالاتر از روز پنج‌شنبه (3 میلیون و 540 هزار تومان) آغاز به کار کرد. با وجود افت ابتدای روز اما در ادامه تداوم روند صعودی سکه رقم خورد. عبور دلار غیررسمی روز یکشنبه از سقف 10 هزار تومانی، رشد سکه را طی 11 روز به یک میلیون و 320 هزار تومان (5/ 47 درصدی) رساند. همچنان احتمال شناسایی سود و اجرایی شدن ابلاغیه اخیر شورای پول و اعتبار برای تقویت سمت عرضه در بازار دوم ارز، می‌تواند صعود سکه را متوقف کند.  

31-03

 

بازار طلای جهانی

دورنمای حبس بازه‌ای طلا

هر اونس طلای جهانی با افت ۷/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. در هفته اخیر کم‌نوسانی طلای جهانی در کانال ۱۲۲۰ دلاری رقم خورد. با وجود افت مقطعی طلا تا کف ۱۲۱۶ دلار روز جمعه با ثبت بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماه دوم آمریکا از ۲۰۱۴، اما در ادامه طلا به کانال ۱۲۲۰ دلاری بازگشت. همچنان دورنمای رشد تدریجی شاخص دلار و حرکت نرخ تورم در هدف فدرال رزرو، با دورنمای تسریع افزایش نرخ بهره فشار را بر طلا حفظ کرده است. اما برخی کارشناسان معتقدند اقدامات چین برای حمایت از یوآن می‌تواند رشد تقاضای فیزیکی طلا را رقم بزند. در هفته جاری آمار اشتغال آمریکا و تولید ناخالص داخلی اروپا مورد توجه معامله‌گران است. در نظرسنجی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۶ کارشناس حرکت نزولی و ۴ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۹۲۱ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف ۶ هفته، روز گذشته شاهد رشد اندک قیمت «تسه»ها بودیم. با وجود رشد «تسه»ها در اردیبهشت و خرداد، اما کاهش ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات تیر نسبت به خرداد و رشد ۲/ ۵۴ درصدی قیمت مسکن نسبت به تیر سال گذشته، مجددا افت «تسه»ها را در تیر رقم زد. تقویت سمت عرضه نیز مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است. از ابتدای فروردین تا روز گذشته، با وجود رشد ۷/ ۲۵ درصدی تعداد معاملات «تسه»ها رشد ۱۱ درصدی ارزش معاملات به دلیل پایین‌تر بودن قیمت رقم خورد. میانگین «تسه»ها از ابتدای سال جاری، ۶۶ هزار و ۱۰۰ تومان، در مقایسه با میانگین ۷۴هزار و ۵۰۰ تومان بازه مزبور سال گذشته است.

31-05

 

بازار نفت

تردید نفت به عوامل بنیادین

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۳ هفته نزولی با رشد ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۹/ ۶۸ دلار معامله شد. تردیدها نسبت به سمت تقاضا با تداوم تنش‌های تجاری و دورنمای تقویت سمت عرضه، کم‌واکنشی نفت به تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک را به دنبال داشت. حمله حوثی‌ها به دو نفتکش عربستان، به توقف موقت عبور نفت از تنگه باب‌المندب (حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز) منجر شد. اما با وجود مذاکرات مثبت میان اروپا و آمریکا، همچنان هشدار رئیس فدرال رزرو بر کاهش بهره‌وری آمریکا با تداوم تنش تجاری، فشار را بر نفت حفظ کرد. افزایش (۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا پس از ۳ هفته و عبور تولیدات این کشور از ۱۱ میلیون بشکه در روز در کنار دورنمای رشد تولیدات عربستان و روسیه برای جبران کاهش تولید  ایران و ونزوئلا، عامل دیگر فشار بر نفت است.

31-06