بازار سهام

فشار ریسک‌های سیستماتیک بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۴۳۸ واحدی (۲۸/ ۱ درصدی) در سطح ۱۱۱ هزار و ۵۲ واحدی ایستاد. شناسایی سود پس از رشد ۵/ ۳ درصدی شاخص طی ۳ روز، تردیدها نسبت به سیاست‌های ارزی، افت قیمت جهانی کالاها و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات «برجام» با اروپایی‌ها عامل فشار بر شاخص شد. پیش‌تر بازگشایی بازار دوم ارزی، عامل کاهش التهاب بازارها بود، اما عدم شفافیت و شائبه‌ها از دستوری شدن نرخ ارز بازار ثانویه و آغاز تعرفه ۲۵ درصدی علیه ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا و دورنمای مقابله به مثل چین با لمس سقف ۱۱‌ماهه مس (۶۲۲۲ دلار)، لمس کف یک‌ساله روی (۲۶۷۰ دلار) و لمس کف ۷ماهه قیمت سنگ‌آهن در بازارهای چین نمادهای فلزات اساسی و پتروشیمی را با فشار فروش مواجه کرد. در فضای اصلاح بزرگ‌تر‌ها نقدینگی به سمت خودرویی‌ها (با وجود تردید بنیادین) و تک‌نمادها حرکت کرد.

31-01

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به قیمت 4293 تومان معامله شد. با وجود لمس سقف 9 هزار تومانی دلار غیررسمی در معاملات (3 تیر) ابتدای تیر در ادامه دورنمای راه‌اندازی بازار دوم ارزی (معامله اظهارنامه‌های صادراتی) با تقویت احتیاط معامله‌گران دلار را نزولی کرد. روز پنج‌شنبه خوش‌بینی‌ها به نتیجه مذاکرات اروپایی‌ها برای «برجام» افت دلار تا کانال 7750 را رقم زد. اما با شناسایی کف قیمتی دلار صعودی شد و در معاملات پشت خطی روز جمعه به کانال 8 هزار تومان بازگشت. روز شنبه با وجود بی‌نتیجه ماندن مذاکرات «برجام» با اروپایی‌ها، اما بازگشایی بازار دوم ارزی تداوم کم‌نوسانی دلار در بازار غیررسمی را رقم زد. همچنان عدم شفافیت معاملات ارز در بازار دوم، نزدیک شدن به تحریم‌ها با دورنمای کاهش خرید نفت ایران (فشار بر سمت عرضه) و جزئیات بیشتر مذاکره با اروپایی‌ها می‌تواند خروج دلار از بازه کنونی را رقم بزند.

31-02

 

بازار سکه

تشدید نوسانات سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 100 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 880 هزار تومان معامله شد. پس از افت 214 هزار تومانی قیمت سکه طی ۳ روز (۱/ ۷ درصدی)، شناسایی کف قیمتی، رشد دلار غیررسمی و رشد تقاضای محافظه‌کارانه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات «برجام» با اروپایی‌ها در شرایط کم‌نوسانی طلای جهانی، سکه را صعودی کرد. بازگشت تردیدها روز شنبه تشدید نوسان سکه در بازه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را رقم زد. در بازار ارز رسمی نیز به نظر می‌رسد دلار در بازه ۷۷۵۰ تا ۸۲۵۰ تومان در نوسان است. اما همچنان دورنمای کاهش سمت عرضه ارز، تردیدها نسبت به نحوه اجرای معاملات ارز در بازار دوم (احتمال ایجاد سقف یا بازه نوسان) و امنیتی بودن بازار ارز با حرکت تقاضای محافظه‌کارانه به سمت بازار سکه از عوامل حمایت از سکه شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی به قیمت 5/ 1254 دلار معامله شد. پس از لمس کف 7ماهه (1237 دلار) طلای جهانی، شناسایی کف قیمتی و افت شاخص دلار طلا را صعودی کرد. اما همچنان حبس بازه‌ای طلا در کانال ۱۲۵۰ دلاری رقم خورد. در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو، دورنمای «اقتصاد پرقدرت» و افزایش نرخ تورم به هدف ۲ درصد، تسریع روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ارائه شد. با وجود این نگرانی‌ها نسبت به اثرات جنگ تجاری با دورنمای رشد تورم و عدم ثبات اقتصادی، وجود دارد. روز جمعه با وجود شروع اعمال تعرفه به ۳۴ میلیارد دلار کالاهای چینی و اعلام مقابله به مثل چین، کم‌نوسانی طلا را شاهد بودیم. با وجود رشد شغل‌های جدید آمریکا در ژوئن بیش از پیش‌بینی‌ها، اما رشد دستمزد کمتر از پیش‌بینی‌ها و افزایش نرخ بیکاری سیگنال دوگانه‌ای به بازار داد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد تدریجی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد یک درصدی به قیمت 68 هزار و 761 تومان معامله شدند. در فصل اوج تقاضای مسکن، به نظر می‌رسد کف 67 هزار تومانی از قیمت اوراق حمایت کند. از آذر سال گذشته با ورود نقدینگی به بازار مسکن و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، رشد قیمت مسکن تشدید شد. با وجود رشد ماهانه زیر 2 درصدی در فصل پررونق مسکن (تابستان) ۹۶، در ماه‌های زمستان جهش حدود ماهانه ۵ درصدی رقم خورد. امری که با ادامه در سال جدید رشد قیمت مسکن در خرداد را به ۴۵ درصد سالانه رساند؛ موضوعی که فشار بر متقاضیان مصرفی مسکن را تشدید کرده است. در نشست وزارت راه و شهرسازی برای تعادل‌بخشی بخش مسکن، راهکارهایی از جمله ایجاد «بورس مجازی ملک» برای شفاف‌ شدن قیمت عرضه و تقاضا و تقویت عرضه واحدهای کم‌متراژ مطرح شد.

31-05

 

بازار نفت

تقابل عوامل در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 5/ 0 درصدی به قیمت 8/ 73 دلار معامله شد. افزایش (2/ 1 میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا، رشد (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا پس از دو هفته نزولی و تردیدها نسبت به تقاضا با آغاز تعرفه 25 درصدی بر 34 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا روز جمعه، عامل فشار بر نفت شد. با وجود این، تداوم اختلال عرضه کانادا (۲۶۰ هزار بشکه در روز)، زمانبری بازگشت تولیدات اوپک برای جایگزینی کاهش تولیدات ایران، ونزوئلا (با دورنمای تحریم‌ها) و لیبی مانع از افت قابل توجه نفت شد. توییت‌های ترامپ در مورد افزایش تولیدات عربستان و لحن دستوری به اوپک برای کاهش قیمت نفت، با واکنش‌های جدی مواجه شده است. در بلندمدت موسسه Bernstein، با افت نسبت نقدینگی به سرمایه‌گذاری اکتشافی شرکت‌های نفتی، دورنمای کمبود عرضه و جهش قیمت نفت را پیش‌بینی کرد.

31-06