بازار سهام

جهش ۱۹ هزار واحدی در ۹ روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۱۱۳ واحدی (۷۸/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۱۵ هزار و ۱۷۵ واحدی ایستاد. افت بازارهای موازی، ارز غیررسمی با دورنمای ایجاد بازار ارز ثانویه و کاهش قیمت سکه، با تشدید ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام، ارزش معاملات را به سقف ۵۰ ماهه (اسفند ۹۲) تا سقف ۹۲۱ میلیارد تومان رساند. خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین با افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، دورنمای رشد سود اسمی همگام با تورم و موافقت دولت با افزایش قیمت‌ها از جمله در زغال‌سنگ و خودرو، عرضه مناسب فلزات در بورس کالا و نرخ خوراک ۳۸۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها از شاخص حمایت کرد. با وجود نوسان روی نزدیک کف ۱۰ماهه (۲۸۷۶ دلار) و مس نزدیک کف ۳‌هفته در کف ۶۸۰۰ دلاری، همچنان عوامل داخلی از این نمادها حمایت می‌کند. احتمال شناسایی سود پس از جهش‌های اخیر، مجامع و گزارش‌های خرداد بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

توقف جهش دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ ۴۲۵۲ تومان رسید. در بازار ارز غیررسمی، از ۲۸ خرداد دلار بالاتر از ۷ هزار تومان تثبیت شد. با وجود مقاومت سقف ۷۳۰۰ تومانی در برابر رشد دلار، پنج‌شنبه با شکسته شدن سقف ۲ هزار تومانی درهم و ادامه صعود آن تا ۲۴۰۰ تومان در دوشنبه، نوسانات صعودی دلار غیررسمی در ساعات پایانی معاملات روز یکشنبه نزدیک سقف ۹ هزار تومانی قرار گرفت. با وجود این روز دوشنبه، اعلام دولت برای ایجاد بازار ثانویه ارز و امکان معامله اظهارنامه‌های صادراتی (غیر معدنی-نفتی) صادرکنندگان با واردکنندگان در کنار شناسایی سود پس از جهش‌های اخیر نرخ دلار و شایعاتی مبنی بر عرضه ارز مقاومت سقف ۹ هزار تومانی در برابر رشد دلار را تقویت کرد. با وجود احتمال افت دلار، حمایت کف ۸ هزار تومانی در روزهای آتی از دلار دور از انتظار نیست.

31-02

 

بازار سکه

سیگنال دلار غیررسمی به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 60 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 900 هزار تومان معامله شد. در شرایط روند کم‌نوسان طلای جهانی نزدیک کف 6‌ماهه، نوسان دلار غیررسمی بالاتر از 8500 تومان از سکه حمایت کرد. با وجود اینکه پس از 4 بعدازظهر روز یکشنبه، جهش نرخ دلار تا نزدیک سقف 9 هزار تومانی، قیمت سکه را به ۳ میلیون تومان نزدیک کرده بود. اما روز گذشته با افت دلار غیررسمی به دلیل دورنمای راه‌اندازی بازار ثانویه ارز و احتیاط میان معامله‌گران پس از جهش‌های اخیر، سکه نزولی شد. همچنان شفاف‌تر شدن بازار ارز، خروج پریمیوم ریسک معاملات در بازار غیررسمی و عرضه‌ سکه‌های پیش‌فروش شده می‌تواند نوسانات صعودی سکه را محدود کند. در ۸ روز معاملاتی اخیر، جهش ۱/ ۲۱ درصدی سکه (۵۰۵ هزار تومان) رقم خورد. همچنان شاهد توقف خرید در معاملات آتی سکه بودیم.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌توجهی طلا به ریزش سهام

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1266 دلار معامله شد. با وجود افت اندک شاخص دلار و افت بازارهای سهام، دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا طلا را نزدیک کف 6‌ماهه حفظ کرد. با وجود کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک چین و تزریق ۱۰۸ میلیارد دلار نقدینگی (سیاست‌ انبساطی پولی) اما سیگنال نگرانی مقامات این کشور از وضعیت اقتصاد و تداوم نگرانی‌ها نسبت به تشدید ریسک جنگ تجاری با درخواست دولت آمریکا از بررسی قانونی و امنیتی سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنایع تکنولوژی‌محور آمریکا تشدید فشار فروش در بازار سهام آسیا و در ادامه در اروپا (افت Europe Stoxx ۶۰۰ به کف آوریل) و آمریکا را به دنبال داشت. قراردادهای آتی با چشم‌انداز صعودی طلا به کمترین سطح در ۵/ ۲ سال اخیر رسید. آمارهای اقتصادی آمریکا، سفارش کالاهای بادوام و رشد تولید ناخالص داخلی بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 8/ 2 درصدی به قیمت 65 هزار و 890 تومان معامله شدند. پس از جهش 8 درصدی قیمت «تسه»ها و شکستن سقف 67 هزار تومانی تا بالاتر از 70 هزار تومان، افت «تسه»ها در روزهای ابتدایی تیر، روز گذشته قیمت آخرین معامله اکثر اوراق تسهیلات مسکن را مجددا زیر سقف 67 هزار تومانی قرار داد. با وجود رشد 278 درصدی تعداد معاملات در اردیبهشت، رشد تنها 3 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. امری که سیگنالی برای افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و اثرپذیری کمتر «تسه»ها از نوسانات بازار مسکن است. براساس آمار معاملات مسکن دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با وجود افت 7/ 21 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد، رشد 7/ 7 درصدی قیمت نسبت به اردیبهشت گزارش شد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

همگرایی برنت و WTI

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۶۸ دلار معامله شد. توافق اوپک برای افزایش یک میلیون بشکه در روز، رساندن سطح تعهد توافق  به ۱۰۰ درصد، تاکید خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان برای حفظ تعادل در بازار نفت در پاسخ به ابراز نگرانی دولت‌های آمریکا، چین و هند از اثر کاهنده رشد قیمت نفت بر رشد اقتصادی، افت ۴/ ۲ درصدی قیمت برنت را دوشنبه رقم زد. گلدمن‌ساکس اعلام کرد «تغییر بنیادین قابل توجهی» روی نداده است. با وجود این افت موجودی نفت کوشینگ برای پنج هفته متوالی، شروع فصل تابستان (اوج تقاضا) و گزارش گلدمن‌ساکس از اختلال عرضه از سوی میدان نفتی Syncrude Canada و تخمین این موسسه از احتمال کمبود عرضه ۳۶۰ هزار بشکه در روز جولای در کنار کاهش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا پس از ۱۲ هفته صعودی، رشد WTI را رقم زد.

31-06