بازار سهام

هفته یک‌درصدی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته گذشته رشد یک‌درصدی را به ثبت رساند. قیمت‌ها پس از اصلاح چند روزه، از میانه هفته قبل و پس از انتشار خبر راه‌اندازی بازار دوم و ارائه بسته پیشنهادی اروپا بر مدار رشد قرار گرفتند. با این حال، ابهام در نحوه اجرای بازار ثانویه ارز در کنار اخبار «مایوس‌کننده‌ای» که از اروپا مخابره می‌شود می‌تواند معاملات سهام را طی این هفته تحت‌الشعاع قرار دهد. شفاف‌شدن نحوه معاملات ارزی در بازار دوم و همچنین نتیجه نشست مشترک ایران با پنج عضو حاضر در برجام و همچنین محدودیت‌های مجدد چین در حوزه محیط‌زیست می‌تواند مسیر نقدینگی در سهام را طی هفته پیش‌رو تعیین کند. از سوی دیگر، تداوم روند نزولی قیمت فلزات پایه-حرکت مس و روی به کف یکساله- با آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و چین از رویدادهای مهمی است که سهام وابسته را متاثر می‌کند.

31-01

 

بازار ارز

نوسان دلار در مرز ۸ هزار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی به نرخ ۴۲۸۵ تومان رسید. این، بیشترین رشد هفتگی نرخ دلار بانک مرکزی در نظام جدید ارزی(پس از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار) است. همزمان در بازار غیررسمی شاهد روند نزولی دلار بودیم. هر دلار آمریکا در پایان معاملات روز پنج‌شنبه، پس از یک هفته در زیر مرز ۸ هزار تومان معامله شد. روند نزولی دلار در نتیجه راه‌اندازی بازار دوم ارز، فعالیت مجدد صرافی‌های مجاز و انتشار اخبار مثبت از محتوای بسته پیشنهادی اروپا رقم خورد. با وجود این، رئیس جمهوری کشورمان در پایان هفته اخیر ضمن تماس با مقامات آلمانی و فرانسوی از محتوای مایو‌س‌کننده بسته اروپایی‌ها در حمایت از برجام سخن گفت. مجموعه این شرایط در کنار عدم شفافیت در خصوص نحوه اجرای معاملات ارز در بازار دوم چشم‌انداز دلار را مبهم کرده است.

31-02

 

بازار سکه

نزول سکه پس از 6 هفته

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی یک درصدی، در روز پنج‌شنبه به قیمت 2 میلیون و 780 هزار تومان معامله شد. به‌این ترتیب، پس از 6 هفته شاهد افت قیمت سکه در مقیاس هفتگی بودیم. قیمت سکه طی هفته قبل پس از لمس سقف ۳ میلیون تومانی، روز دوشنبه با تعویق معاملات اوراق گواهی پیش‌فروش سکه و همچنین افت دلار غیررسمی وارد مدار نزولی شد. کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی و توجه به معاملات دلار غیررسمی یکی از ویژگی‌های بازار سکه طی هفته‌های اخیر بوده است. حال، دلار و سکه چشم‌انتظار فعالیت مجدد صرافی‌ها و همچنین راه‌اندازی بازار دوم ارز هستند. در صورت اجرای این طرح افت قیمت‌ها دور از انتظار نیست. گرچه عوامل سیاسی از جمله نتایج نشست روز گذشته وزرای خارجه ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام از اهمیت برخوردار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌واکنشی طلا به جنگ تجاری غول‌ها

دیروز ساعت 16هر اونس طلا با رشد اندک یک دلاری به قیمت ۱۲۵۵ دلار معامله شد. با وجود شروع اولین مرحله از جنگ تجاری آمریکا و چین اما طلا به عنوان دارایی امن نوسان چندانی نداشت. کمیته بازار باز فدرال‌ رزرو در آخرین نشست خود از اتفاق‌نظر در مورد روند مثبت رشد اقتصادى اظهار کردند که می‌تواند منجر به افزایش‌هاى تدریجى در نرخ بهره، تقویت شاخص دلار و در نتیجه فشار بر طلا باشد. دیروز شاخص دلار با آغاز جنگ تجاری دو غول اقتصادی جهان تحت فشار قرار گرفت. واشنگتن روز جمعه اخذ تعرفه ۳۰ میلیارد دلاری از کالاهای چینی را به مرحله اجرا درآورد. بلافاصله پس از انتشار این خبر، مقامات چینی تهدید به اقدام متقابل کردند. اما با وجود اوج‌گیری تنش‌های تجاری شاهد نوسان محدود شاخص دلار و به تبع آن قیمت طلای جهانی بودیم.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مدار رشد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) طی معاملات هفته گذشته رشد 8/ 2 درصدی را ثبت کرد و به قیمت 68 هزار و 82 تومان معامله شد. پس از حبس بازه‌ای «تسه‌»ها در زیر مرز ۶۵ هزار تومانی اکنون با ورود به فصل پرتقاضای مسکن شاهد حرکت قیمت‌ها در مسیر صعودی هستیم که می‌تواند با افزایش تقاضای مصرفی تقویت شود. با وجود اینکه تعداد معاملات مسکن تهران افت ۲۲ درصدی را طی معاملات خرداد ثبت کرد، اما تداوم روند صعودی قیمت مسکن در خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۴۵ درصدی را ثبت کرده است. آنچه کاهش حجم فروش واحدهای مسکونی در پایتخت در خرداد ۹۷ را رقم زد، عقب‌نشینی خریداران مصرفی بود، اما دلیل جهش قیمتی در حجم کم معاملات نیز ناشی از وجود تقاضای سرمایه‌ای و سفته‌بازی بوده است.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت با شروع جنگ تجاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۲/ ۳ درصدی به قیمت ۲/ ۷۲ دلار معامله شد. پس از تلاطم قیمت نفت در نتیجه فشار آمریکا بر عربستان برای  افزایش تولید، طلای سیاه روز گذشته با نگرانی‌های ناشی از شروع جنگ تجاری آمریکا و چین زیر فشار قرار گرفت و ۴/ ۲ دلار کاهش یافت. آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۲/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت این کشور طی هفته گذشته خبر داد؛ همزمان موجودی بنزین آمریکا-به عنوان عامل حمایت از تقاضای نفت- افت کرد. اگر چه عربستان و روسیه گفته‌اند که تولید نفت خود را افزایش می‌دهند، اما برخی موسسات از جمله FGE گفته‌اند که ظرفیت برای جبران کمبود نفت ایران، به اضافه ونزوئلا و لیبی کافی نیست و از احتمال افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه صحبت کرده‌اند.

31-06