Untitled-2 copy

به گزارش «دنیای اقتصاد»، به دلیل کمبود مشتری در بازار اجاره، موجران دامنه انعطاف خود چه در زمینه ارائه تخفیف و چه در زمینه تبدیل «ودیعه» و «اجاره» به یکدیگر بر اساس میل مستاجر را افزایش داده‌اند اما با این حال در بازار رهن کامل، تقریبا نیمی از فایل‌ها بیش از 100 مترمربع مساحت دارند و با نیاز مصرفی بازار اجاره به لحاظ متراژ همخوان نیستند. البته این گروه از آپارتمان‌ها به اذعان واسطه‌های ملکی متقاضی مخصوص به خود را دارند که اغلب خود مالک آپارتمان کوچک‌تر دیگری در همان منطقه هستند و تمایل دارند در واحدهای بزرگ‌تری سکونت داشته باشند یا اینکه به هر دلیل از جمله داشتن مسیر سرمایه‌گذاری دیگر، تمایلی به تبدیل نقدینگی خود به دارایی ثابت از قبیل ملک ندارند.

تقریبا از هر دو فایل رهن کامل نزد واسطه‌ها، یکی از گروه بزرگ‌متراژها بوده و به نظر می‌رسد این بخش از بازار رهن کامل، مشتریان بیشتری نسبت به آپارتمان‌های کوچک‌متراژ دارد. واسطه‌ها می‌گویند رشد سرسام‌آور قیمت مسکن در طول سه سال اخیر سبب شده قدرت پرداخت رهن کامل توسط مستاجران کاهش پیدا کند و آنها با وجود اینکه می‌دانند رهن کامل برای مستاجر در مجموع به‌صرفه‌تر است، اما اغلب تقاضا می‌کنند موجر بخشی از ارزش رهنی را به اجاره ماهانه تبدیل کند.

به گفته واسطه‌ها، بسیاری از متقاضیان اجاره عنوان می‌کنند اگر قدرت پرداخت ودیعه‌های حول و حوش 700 تا 800 میلیون تومانی را داشتند، قطعا روانه بازار خرید مسکن می‌شدند و کسری نقدینگی خود را تا خرید یک واحد نقلی به نحوی تامین می‌کردند. به این ترتیب اکنون میل به پرداخت ودیعه بیش از 500 میلیون تومان بین مستاجران بسیار اندک است و به همین خاطر در بازار رهن کامل قید «قابل تبدیل» عمومیت دارد.