رکورد معاملات و قیمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران

حجم نقدینگی وارد شده به بازار مسکن در یازده ماه سپری شده از سال جاری روندی کاملا مشابه با آنچه در سال گذشته رقم خورد داشته است. اما سطح این نقدینگی برای هر منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران به مراتب بالاتر از حد ثبت شده در سال ۹۸ بوده است. مناطق یک، دو و ۵ در سال ۹۹ و در سال قبل از آن همواره بیشترین جذب نقدینگی را در بازار مسکن داشته اند. در این میان منطقه ۵ با ثبت ۲۵ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان رکورد دار سال جاری بوده است.

تمایز نقدینگی وارد شده در مناطق تهران می تواند ناشی از دو عامل باشد؛ قیمت هر متر مربع و تعداد معاملات.

بر همین اساس برای دست یابی به علت رفتاری نقدینگی در مناطق در ابتدا به سراغ قیمت متوسط می رویم. برای اینکار میانگینی از تمام قیمت های ۱۱ ماهه ثبت شده در بازار مسکن در هر منطقه محاسبه می کنیم. این قیمت در منطقه ۱ در بالاترین حد خود قرار داشته و در حد ۴۸ میلیون تومان برآورد شده است. از سوی دیگر در منطقه ۱۸ محدوده ثبت شده برای این رقم ۱۰ میلیون تومان بوده که کمترین حد ثبت شده در میانگین قیمتی مناطق در این سال بوده است.

مقایسه رشد میانگین قیمت ها در یازده ماه سپری شده از سال جاری با سال گذشته نشان از آن داشته است که این متغیر در سال ۹۹ در بین مناطق تهران دست کم ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «مثلث برمودای ملکی تهران/الگوی توزیع نقدینگی در مسکن تهران» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.