به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر برخلاف دیگر گروه‌های متراژی مسکن در بازار آپارتمان‌های اجاری تا ۶۰مترمربع عمده آپارتمان‌ها به نحوی از سوی موجر قیمت‌گذاری شده که تقریبا نیمی از وزن ارزش اجاری ملک به پرداخت اجاره ماهانه تعلق گرفته است. در شرایطی که آپارتمان‌های رهن کامل در دیگر گروه‌های متراژی قابل جست‌وجو هستند، در بازار آپارتمان‌های نقلی وضعیت متفاوت بوده و به ندرت ملکی برای رهن کامل عرضه شده است.

به‌عنوان مثال اگر ارزش اجاری یک واحد آپارتمان ۵۰مترمربعی در محله وحیدیه تهران ۶۵ میلیون تومان است، موجر آن واحد را به بهای ۳۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه فایل کرده است. در مورد آپارتمان‌های دیگر مناطق نیز همین وضعیت وجود دارد؛ با این تفاوت که ارزش اجاری ملک در آن محله‌ها بیشتر یا کمتر است. اما آنچه مشخص است اینکه برخلاف سال گذشته تعداد آپارتمان‌های رهن کامل در این گروه متراژی قدری کاهش یافته و تمایل به دریافت اجاره بیشتر است.

کانون آپارتمان‌های نقلی در بازار اجاره نیز در حال حاضر مناطق ۷ تا ۱۲ شهر تهران است که می‌توان به سادگی در میان انبوه آپارتمان‌های فایل شده در این مناطق با متراژ گوناگون، تعداد زیادی آپارتمان تا ۶۰ مترمربع با دامنه سنی مختلف یافت.

 

07-02