پیروز حناچی، معاون شهردار تهران با اشاره به آسیب‌شناسی انجام شده از روند اجرای ضوابط موسوم به برج‌باغ طی ۱۰ سال گذشته اظهار کرد: با بررسی و تصویب لایحه جدید باغات در شورای شهر تهران، ضوابط جدید مبنای اصلی برخورد با باغات باقی‌مانده شهر تهران قرار خواهند گرفت. وی ادامه داد: مطابق با ضوابط تدوین شده «خانه‌باغ» جایگزین «برج‌باغ» خواهد شد و براین اساس برای مالکان که در جهت حفظ و نگهداری باغات تلاش کنند تشویق‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به تهیه شناسنامه باغات اشاره کرد و گفت:‌ بر اساس شناسنامه‌ای که تهیه شده انبوهی از باغات اکولوژیک و بعضی از آنها دارای بناهای تاریخی هستند که قاعدتا باید این باغات حفظ شوند که در لایحه پیشنهادی به شورای شهر تهران پیشنهاد خریداری این باغ‌ها داده شده است. به گفته حناچی لایحه جدیدی که از سوی معاونت شهرسازی تهیه شده است نگاه ویژه‌ای را به باغات با حفظ و توسعه باغات داشته است و در این لایحه نیز مزایا و تشویق‌هایی برای مالکان در نظر گرفته شده است. حناچی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در معاونت شهرسازی پیگیری می‌شود ساماندهی پهنه‌های جی است که این موضوع نیز مورد توجه شورای شهر تهران نیز قرار گرفته است. بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی محلات، بازبینی طرح محله سیروس و پروژه بازآفرینی شهری، از دیگر مواردی است که در این معاونت پیگیری شده است.

معاون شهردار تهران در عین حال مکانیزه کردن و کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی را یکی دیگر از محورهای کاری معاونت شهرسازی اعلام کرد و افزود: بهبود فرآیند صدور پروانه ساختمانی و پایان کار از جمله محورهای اصلی کاری این معاونت است.وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده از پراکنش و فراوانی پلاک‌های ثبتی شهر تهران نشان می‌دهد که می‌توان برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی از پلان‌های تیپ استفاده کرد. در این صورت می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی را از دو سال کنونی به دو ماه یا کمتر کاهش داد. در این میان بازبینی ساختار شورای معماری مناطق نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اداره شهر تهران به‌رغم کاهش درآمدهای حاصل از ساخت و ساز در شهر تهران گفت: این موضوعی است که شورا و شهرداری را تحت‌فشار جدی قرار داده است و در واقع ما در یک برهه کوتاه نمی‌توانیم مواردی را که طی ۳ دهه در شهر تهران انجام شده حذف کنیم و برای حذف درآمد ناشی از ساخت تراکم حداقل نیاز به یک بازه زمانی ۵ ساله داریم. در تلاشیم میزان درآمد شهرداری تهران ناشی از ساخت و سازها را از ۸۰ درصد در سال ۹۶ در آینده به ۵۰ درصد کاهش دهیم. وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که به‌طور ویژه از طریق معاونت شهرسازی پیگیری می‌شود لایحه منابع درآمد پایدار شهری است که این موضوع از طریق دولت به مجلس رفته و طی روزهای آینده در کمیسیون شورای مجلس پیگیری می‌شود که تصویب این لایحه فرصتی برای همه شهرهای ایران است.