منشأ معضلات امروز پایتخت در آرزوهای مدیران پیشین

به گزارش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، پیروز حناچی در جلسه ارزیابی طرح تفصیلی جدید شهر تهران که برای بررسی کاستی‌ها، برجستگی‌ها و نقاط ضعف و قوت این طرح و با حضور متخصصان و مهندسان مشاور تهیه‌کننده طرح تفصیلی و الگوی توسعه مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار شد، گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود در شهر تهران، در آغاز رقم زدن دوره‌ای جدید برای شهر تهران، نمی‌توان به نقطه صفر بازگشت؛ اما برای درست برداشتن گام‌های نخست، همفکری و راهنمایی‌های مؤثر صاحب‌نظران، متخصصان و مهندسان مشاور طرح تفصیلی شهر تهران ضروری است. وی افزود: معضلاتی که در حال حاضر در شهر تهران با آن روبه‌رو هستیم ناشی از آرزوهای بزرگی بوده است که لزوما برنامه‌ریزی نشده و بر اساس سلیقه شخصی اجرا شده‌اند. این موضوع تاثیر خود را بر بودجه شهرداری گذاشته و اصرار بر تامین اعتبار آن بودجه، شهرداری تهران را از انضباط خارج کرده است.  معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به اینکه پیش از این همواره برای کالبد شهر برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد بخش‌های اقتصادی به‌ویژه اقتصاد غیر شفاف بسیار جلوتر حرکت می‌کند تا جایی که اثرات عمیق خود را بر کالبد شهر گذاشته و در حال حاضر باید به دنبال بررسی این موضوع باشیم که طرح‌های توسعه شهری تا چه میزان در به وجود آوردن وضعیتی که امروز در شهر تهران با آن روبه‌رو هستیم نقش داشته است.

وی با اشاره به اینکه پایبندی به طرح‌های شهری یکی از اصول بسیار مهمی است که همواره باید به آن توجه داشت، افزود: در مقایسه با سال ۱۳۸۲ که آغاز دوره برنامه‌ریزی برای شهر تهران بود و پس از آن سال ۱۳۸۶ که این برنامه‌ها به تصویب رسید، امروز با توجه به زیرساخت‌ها و تجربیات و اطلاعات موجود محکم‌تر از پیش گام برخواهیم داشت.  معاون شهردار تهران با اشاره به چگونگی آغاز دوره بازبینی طرح تفصیلی شهر تهران، تصریح کرد: آنچه در این خصوص مهم است آن است که چه مسیری طی شده است، وضعیت موجود و مشکلات به چه صورت است و از طرفی توجه به چشم انداز تعریف شده در پیش روی شهر تهران ضروری است.

وی با بیان اینکه تجارب گذشته نمایانگر این است که در دوره‌هایی که توانسته‌ایم جامعه را نسبت به موضوعاتی حساس و با خود همراه کنیم، بهتر توانسته‌ایم تاثیرگذار باشیم و مسیر را اصلاح کنیم، خاطر نشان کرد: گوشه‌هایی از بحران‌های جدی شهر تهران مواردی همچون بحران آب، بحران‌های زیست محیطی یا دور شدن برخی از مناطق شهر تهران از افق جمعیتی تعریف شده است که در حال ظهور است. بنابراین باید تلاش کنیم تا دوره جدید را با همان مشکلات پیشین آغاز نکنیم، چراکه در این صورت به همان نتایج اشتباه سابق خواهیم رسید.

حناچی با اشاره به اینکه در آستانه بررسی برنامه سوم شهرداری هستیم که به زودی در شورای اسلامی شهر تهران مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: فرصتی استثنایی پیش آمده که بتوانیم برنامه‌ها را با یکدیگر همسو کرده و دوره جدیدی را برای برنامه‌ریزی شهر تهران آغاز کنیم. بنابراین باید توجه کنیم که در گذشته با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بودیم و کدام مسائل باعث شده تا با مشکلات موجود مواجه باشیم. وی با اشاره به اینکه لایحه منابع پایدار از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: این موضوع فرصتی برای پاسخگویی به این سوال است که شهرهایمان با چه منابعی و چگونه باید اداره شوند که در صورت استفاده درست از فرصت‌های استثنایی، ضمانت اجرای طرح‌ها تا حدود زیادی بالا خواهد رفت و نگرانی‌های ناشی از تاثیرات بودجه بر شهرداری تهران به حداقل خواهد رسید.