هتل‌ اتوبوس، ایده‌ای هوشمندانه در پس تکنولوژی

تابستان سال ۲۰۱۷ دو کارآفرین ۳/ ۳ میلیون دلار سرمایه اولیه برای استارت‌‌آپ هتل سیار خود به نام «کابین» جمع‌آوری کردند. این هتل سیار شب‌ها مسافران را بین سان‌فرانسیسکو و لس‌‌آنجلس جابه‌جا می‌کند. آنها معتقدند هدر رفتن زمان، حمل‌ونقل پراسترس و هزینه‌های اضافی اغلب افراد را از مسافرت‌های راحت بین شهرها محروم می‌کند و به همین دلیل یک روش جدید در سفر کردن ایجاد کردند. در واقع استارت‌آپ کابین یک اتوبوس با کابین‌های کوچک و یک نفره است که جای خواب راحت برای مسافران فراهم می‌کند و نسبت به اتوبوس‌های معمولی گران‌تر است. هر سفر بین ۸۵ تا ۱۱۵ دلار تمام می‌شود که البته هزینه پرواز یک ساعته با هواپیما بین این دو شهر همین حدود یا حتی کمتر است. اما یکی از سرمایه‌گذاران کابین می‌گوید این شرکت روش جدید مسافرت کردن از نقطه A به نقطه B را نشان می‌دهد؛ روشی که به‌طور مستقیم به موج ورودی از وسایل نقلیه خودران متصل می‌شود. خیلی‌ها این استارت‌آپ را محدود به یک اتوبوس که جای خواب دارد می‌بینند، اما آن میورا، از موسسان شرکت سرمایه‌گذاری فلادگیت (Floodgate)، آینده حمل‌ونقل را در کار این استارت‌آپ می‌بیند.

میورا علاقه زیادی به صنعت حمل‌ونقل دارد. او شرکت فلادگیت را در سال ۲۰۰۸ تاسیس کرد و یکی از اولین سرمایه‌گذاران شرکت تاکسی اینترنتی لیفت بود. در آن زمان، لیفت نام دیگری داشت و بر ارائه خدمات تاکسی اینترنتی برای دانشگاه‌ها متمرکز بود. امروز این شرکت ۱۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده در بیش از ۳۶۰ شهر فعالیت می‌کند. او بینشی نسبتا بلندمدت در مورد کابین دارد. وقتی دیگر نیازی نباشد که افراد همه حواس خود را هنگام رانندگی کردن جمع کنند، می‌توانند وقتی در اتومبیل خودران خود هستند، خیلی کارهای دیگر انجام دهند. میورا یک شبکه حمل‌ونقل را تصور می‌کند که در آن اتومبیل‌های خودران، امکان تجربه‌های خاص را برای مردم فراهم می‌کنند. ‌ میورا می‌گوید: «آنها فقط یک اتوبوس نیستند که مردم در کابین‌ خود بخوابند و از سانتا مونیکا به سان‌فرانسیسکو بروند. در واقع، یک هتل متحرک است که جای استراحت دارد و خدمتکاران دائم سرویس می‌دهند. شاید تصورش سخت باشد، اما در همین اتوبوس رستوران و کافه هم وجود دارد. در واقع این اولین نمونه از چنین چیزی است.»

به‌طور مشخص، کابین اولین نمونه از این نوع روش سفر است. هدف شرکت این است که تجربه یک هتل لوکس را به این شکل ارائه کند، اما هنوز نتوانسته طرفداران جهانی پیدا کند. یکی از افرادی که کامنت گذاشته آن را با هاستل مقایسه کرده و فردی دیگر محفظه‌های خواب خصوصی را به تابوت تشبیه کرده است! اتوبوس‌های شرکت هم هنوز خودران نیستند. اما ایده‌ بزرگ‌تری در پس این ماجرا وجود دارد. میورا اکوسیستمی از وسایل نقلیه را تصور می‌‌کند که خدمات مختلفی ارائه می‌دهند و به محض تقاضای مشتری در دسترس هستند. او می‌گوید: «فکر کنید همه خدمات و فروشگاه‌هایی که نیاز دارید، اطراف‌تان باشد؛ از آرایشگاه گرفته تا باشگاه ورزشی. همه این تجربیات را می‌توان در مسیر سفر یا حتی حمل‌ونقل شهری ارائه کرد. فکر کنید می‌خواهید به تئاتر بروید و مسیرتان ترافیک زیادی دارد. به جای اینکه یک روز دیگر مجبور باشید یک ساعت از محل کارتان مرخصی بگیرید، در خودرویی که مسیر تئاتر را طی می‌کنید، موهای خود را کوتاه کنید.»

از نظر میورا، این یک فرصت کسب‌وکار عالی است و می‌تواند فقط به مسیر رفت‌وآمد محدود نباشد. او می‌گوید: «با اتومبیل‌های خودران می‌توانید با افرادی که هر چیزی تولید می‌کنند ارتباط مستقیم داشته باشید و مثلا سیب را از باغ سیب به‌طور مستقیم سفارش دهید تا با یک اتومبیل خودران به دست شما برسد.»  نکته‌ای که وجود دارد، فصل اشتراک بین اتومبیل‌های خودران و شبکه خودروهای اشتراکی است که استارت‌آپ کابین فعلا هیچ کدام را ارائه نمی‌کند. تام کوریر، مدیر عامل کابین می‌گوید آنها در حال بررسی اثر اتومبیل‌های خودران بر صنعت حمل‌ونقل هستند؛ اگرچه تصریح نکرده که آیا استارت‌آپ آنها می‌خواهد روی این نوع خودروها سرمایه‌گذاری کند یا نه.

تغییری که میورا به آن فکر می‌کند، تنها زمانی نتیجه خواهد داد که اتومبیل‌های خودران همه‌گیر شوند و این موضوع ممکن است سال‌ها طول بکشد. این مشکلی است که شرکت لیفت هم آن را در دست بررسی قرار داده است. این شرکت مشارکت با واحد اتومبیل‌های خودران شرکت آلفابت و نیز شرکت‌های خودروسازی قدیمی مثل جنرال موتورز و فورد را آغاز کرده است. همه این شرکت‌ها تلاش می‌کنند اتومبیل‌های خودرانی تولید کنند که به زودی به بخشی از یک شبکه خودروهای اشتراکی گسترده‌تر تبدیل خواهند شد. ایده کابین ممکن است کمی احمقانه و دور از دسترس به نظر برسد، اما هدف بزرگ‌تری که در پس آن قرار دارد – یعنی بهره‌برداری بیشتر از زمانی که داخل خودرو می‌گذرانیم – منطق جذابی دارد. شاید ۲۰ سال دیگر بتوانیم در مسیر رفتن به سر کار، در یک محفظه راحت، استراحت کنیم.