به‌عنوان مثال اگر هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابید، این خواب کافی موجب خواهد شد تا تمرکز شما بر کارتان افزایش یابد و لذا، خواب هشت ساعته شما به هیچ عنوان تلف شدن وقت و کاهش ساعات کاری تلقی نخواهد شد و آسیبی نیز به عملکرد تیم تحت رهبری شما وارد نخواهد کرد.  در نقطه مقابل، زمانی که برای عمل به وظایف کاری اختصاص می‌دهید، تاثیر مستقیمی بر انسان بودن و افزایش حس مفید و موثر بودن خواهد داشت و بر غنای روابط شما با دوستان و اعضای خانواده خواهد افزود و این چنین است که افراد از کار کردن لذت می‌برند و به شادکاری دست می‌یابند.

 نسخه منحصر به فرد خودتان را برای تمرکز پیدا کردن بپیچید

دنیا پر است از توصیه‌ها و نسخه‌هایی برای موفقیت در کار و زندگی که برای افراد پیچیده می‌شود. البته بارها پیش آمده نسخه‌ای که برای یک فرد، بسیار مفید و معجزه‌گر بوده برای سایر افراد بی‌اثر بوده است. بنابراین، لازم است آنچه برای شما موثر بوده و تمرکز شما را در کار و زندگی افزایش داده کشف کرده و آن را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهید هرچند که در این زمینه نیز نباید افراط کرد و از نسخه‌های دیگر غافل شد. به‌عنوان مثال، یکی از دوستان من که مدیر عالی‌رتبه‌ای بود همیشه در زمان‌هایی که به شدت تحت فشار قرار داشت، به باشگاه ورزشی می‌رفت و با یک تمرین خوب به خود آرامش می‌داد. خود من هم چندین بار از این روش برای آرامش و افزایش تمرکز استفاده کردم و نتایج خوب و موثری از آن به دست آورده‌ام. تجربه سال‌ها مدیریت در شرکت‌های بزرگ جهان به من آموخته که عوامل زیر بیش از هر چیز دیگری می‌تواند به افزایش تمرکز افراد کمک کند: خوابیدن به مدت هفت ساعت در شبانه‌روز، ورزش کردن به مدت ۴۵ دقیقه،خوردن صبحانه و شام در کنار اعضای خانواده، مطالعه یک رمان در هفته، بیرون رفتن به همراه همسر برای صرف شام حداقل چهاربار در سال و رفتن به تعطیلات دو هفته‌ای به همراه همسر، فرزندان و والدین برای یک بار در سال.

 داشتن تقویم اجرایی منظم

یکی از ضروریات برقراری رابطه مطلوب بین شما و کارکنان، داشتن یک تقویم اجرایی مبتنی بر آنچه باید انجام دهید، خواهد بود. داشتن چنین تقویمی که در طراحی آن به جزئیات مختلفی از جمله زمان لازم برای گذراندن وقت با خانواده، دوستان و کارکنان توجه شده است، می‌تواند کمک شایانی به بهبود رابطه شما به‌عنوان یک مدیر مقتدر و در عین حال مهربان با کارکنان کند. با داشتن چنین تقویم اجرایی مشخصی است که مدیران می‌توانند هم برای خود به یک وضعیت متوازن بین زندگی و کار دست یابند و هم به کارکنانشان کمک کنند تا به چنین تعادل شادکننده‌ای بین زندگی و کارشان  دست یابند.

alavitarjomeh@gmail.com