به‌طور کلی، تفاوت‌های بسیاری بین احساس مثبت و احساس منفی نسبت به شغل وجود دارد. احساسات منفی شامل تنفر، خشم، ترس و حسادت و مواردی از این دست می‌شود درحالی‌که احساسات مثبت مواردی همچون لذت، عشق، صبر، شادی و روشن‌‌بینی را در برمی‌گیرد. نکته جالب در این میان آن است که به‌رغم به رسمیت شناخته شدن اهمیت والای احساسات در بهبود بخشی زندگی بشر از سوی مجامع علمی دنیا در دهه‌های اخیر، بخش عمده تحقیقات علمی و توجه پژوهشگران روی احساسات منفی بشر بوده است تا بر احساسات مثبت و انسانی او. به عنوان نمونه، در کتاب جامع روانشناختی جهان که در سال ۲۰۰۴ در آمریکا منتشر شد و بالغ بر نیم میلیون خط مطلب در آن گردآوری شده بود، سهم خطوط مربوط به احساسات منفی بشر، مانند احساس گناه و شرم، تروریسم، خشم و تنفر، از ۶۰۰ خط تا چند هزار خط بود. اما سهم خطوط مربوط به احساسات مثبت مانند عشق و لذت و امید و بخشش از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد.

اگر بخواهیم از دیدگاه تکامل نوع بشر به احساسات مثبت و منفی بنگریم باز هم کفه ترازو به سمت احساسات منفی سنگینی می‌کند؛ چرا که احساسات منفی و خصمانه در قدیمی‌ترین بخش‌های زندگی بشر و در نتیجه اعماق مغز انسان‌ها نهفته است. حال آنکه همه ما می‌دانیم احساسات مثبت به روح انسانی ما نزدیک‌تر بوده و باعث وسعت پیدا کردن انسانیت و نوع‌دوستی و خلاقیت و پیشرفت می‌شود. درحالی‌که احساسات منفی موجب بسته‌تر شدن دیدگاه‌ها و انعطاف‌ناپذیری بشر می‌شود. غوطه خوردن در احساسات منفی می‌تواند وضعیت جسمی و روحی افراد را تخریب و تضعیف کرده و علاوه‌بر وارد آوردن استرس بر جسم ما موجب بروز تنش‌های روحی شود. در مقابل پیوند خوردن با احساسات مثبت باعث بهبود وضعیت سلامت جسمی و آرامش روحی او می‌شود و او را به طبیعت وجودی‌اش نزدیک‌تر می‌سازد و در نهایت زمینه مساعدی را برای بروز استعدادها و توانایی‌های بکر و بالقوه انسان فراهم می‌آورد.

نگرش مثبت به شغل، حرکتی است به سمت بهبود و ارتقای نقش‌آفرینی و اهمیت پیوند خوردن با احساسات مثبت از طریق مراقبه و تمرکز ذهنی. هدف اصلی از این حرکت، رفتن به فراسوی کارها و اندیشه‌های روزمره که مملو از پریشانی و دلهره‌های کم ارزش انسانی است، بوده که ما را به کمال انسانی و نزدیک شدن به گوهر درون رهنمون می‌سازد.

تجربه ثابت کرده که مراقبه دارای مزایای مثبت بسیاری است که برخی از آنها عبارت است از: کاهش استرس، کاهش دردهای مزمن جسمی، مقابله با احساسات منفی افزایش آگاهی از خود، افزایش احساسات مثبت مانند شادی و لذت، افزایش مهارت‌ها و روابط بین فردی و تغییر ساختار واقعی مغز.

alavitarjomeh@gmail.com