تنها چون بلندپروازی نمی‌کنید، به این معنا نیست که هرگز موفق نخواهید شد. اهدافی که بر مبنای یکدیگر ایجاد می‌شوند اغلب از آنها به‌عنوان «مراحل برجسته» یاد می‌شود. با ایجاد مراحل برجسته کوچک‌تر و قابل‌دسترسی، مبنایی ایجاد خواهید کرد که گزینه‌های بیشتری چه برای ادامه یک کسب‌و‌کار سبک زندگی یا برای ایجاد یک فعالیت اقتصادی بزرگ‌تر پیش روی شما می‌گذارند. (lifestyle business یک نوع کسب‌و‌کار است که به جای افزایش درآمد، قصد در حفظ سطح درآمد مالک آن و نیازمندی‌های شخصی او دارد. هدف کسب‌و‌کار سطح زندگی ایجاد یک توازن پایدار و خوشایند در کار و زندگی است.)

تعدادی از کارآفرینان به شدت موفق، وقتی کارشان را شروع می‌کنند، اهداف بسیار معتدلی دارند. تادیوس واورو (Thaddeus Wawro) در سال ۲۰۰۰ در کتابش «رادیکال‌ها و رویاگراها» به آنیتا رادیک-موسس شرکت لوازم آرایشی The Body Shop- اشاره می‌کند؛ کسی که اولین فروشگاه خود را تنها به این دلیل باز کرد که ابزاری برای حمایت از خودش و دو دخترش ایجاد کند؛ درحالی‌که همسرش در یک سفر طولانی در آمریکا بود. تاسیس این شرکت تنها بعد از آن بود که او به‌طور غیرمنتظره‌ای با چیزی فراتر از نیت ابتدایی خود روبه‌رو شد.

دریافت رضایت بیشتر

تلاش برای رسیدن به ثروت ممکن است به آن اندازه که شما انتظار دارید رضایت‌بخش نباشد. یک پروژه پژوهشی که یک اقتصاددان به نام ریچارد ایسترلین در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام داد نشان داد که بعد از یک نقطه خاص، به‌دلیل نیروهایی که به عنوان «سازگاری با لذت۱» و «مقایسه اجتماعی۲» شناخته شده هستند، افزایش در ثروت، تنها اندکی رضایت شما را بهبود می‌بخشد.  به عبارت دیگر: هیجان ثروت به سرعت تحلیل می‌رود و همیشه فردی وجود دارد که پول بیشتری داشته باشد. یک طبیعت‌گرا به نام جان مویر (John Muir)، مسائل مالی در زندگی‌اش از اهمیت کمی برخوردار بود. وی برای توضیح تناقض بین ثروت و شادی با گفتن این جمله که از شخصیت با نفوذی چون ای.اچ. هریمن (فرد متنفذی در راه‌آهن آمریکا) ثروتمندتر است به خوبی بیان کرد: من آن میزان پولی که می‌خواهم را دارم؛ ولی او هنوز به آنچه می خواهد نرسیده است.دلیل دیگری وجود دارد که چرا دنبال کردن اهداف بلند مالی اغلب منجر به رضایت مالی کمتری می‌شود: درست مانند یک بخت‌آزمایی، تنها درصد بسیار کوچکی از افرادی که تلاش می‌کنند، پول‌ها را خواهند برد.

اگر فعالیت اقتصادی شما نتوانست شما را به اهداف متعالی‌تان نزدیک کند، احساس شکست، پشیمانی از تلاش و حتی شاید خشم از اعتقاد احمقانه برای موفقیت، به شما دست خواهد داد. متاسفانه ناامیدی، پشیمانی و خشم شما را در چارچوب ذهنی درستی برای یک بازیابی سریع قرار نمی‌دهند. نتایج بیان می‌کنند که شما باید تنها برای رسیدن به یک نقطه تلاش کنید؛ جایی که ثروت اضافی دیگر مزایای روانی و هیجانی برای شما به ارمغان نخواهد آورد. برای برخی، این نکته ممکن است موجب شود تا فعالیت اقتصادی شما برایتان درآمد باثباتی ایجاد کند؛ برای برخی دیگر، ممکن است این به معنای جمع‌آوری منابع مالی کافی برای پرداخت هزینه تحصیل فرزندان‌تان و بازنشستگی شما باشد؛ برای برخی نیز، شاید این ضرورتا به معنای ثروت زیاد نباشد، اما می‌تواند به معنای دستیابی به استقلال مالی باشد. به عنوان مثال، برادران مک‌دونالد، یک شرکت به شدت موفق را در جنوب کالیفرنیا از صفر شروع کردند و نوآوری‌های بی‌شماری را معرفی کردند که چهره صنعت فست‌فود را در جهان تغییر داد. اما آنها پیشنهادهای بی‌شماری را از افراد و شرکت‌های بزرگ مانند کارنیشن (Carnation این شرکت محصولات لبنی تولید می‌کرد) رد کردند؛ تنها به‌خاطر اینکه با آنچه داشتند راضی و خشنود بودند. مک‌دونالد به یاد می‌آورد «ما نمی‌توانستیم همه پولی را که به‌دست می‌آوردیم خرج کنیم.» او در ادامه می‌گوید «ما همیشه می‌خواستیم استقلال مالی داشته باشیم و اکنون آن را داریم.»

شانس موفقیت‌تان را افزایش دهید

مهم‌ترین دلیل برای عدم تشویق شما به داشتن سودای ثروت بسیار زیاد، ریسک فراوان نهفته در چنین هدفی است: هر چه آرزوهای بزرگ‌تری داشته باشید، ضرور تا ریسک‌های بزرگ‌تری برای فائق آمدن بر آنها پیش روی شماست. در عوض، هر چه ریسک‌های بزرگ‌تری وجود داشته باشند، احتمال ورشکستگی و متحمل شدن ضرر و زیان‌ها نیز بالاتر می‌رود؛ همه اینها در حالی است که دستیابی به فرصت دوم برای موفقیت به مراتب دشوارتر می‌شود. به‌طور خلاصه، چرا اهداف جاه‌طلبانه‌ای ایجاد کنید که در واقع شانس ناامید شدن، پشیمانی و رنجش را بالا می‌برد؟ در عوض، اهداف معتدلی ایجاد کنید که شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد؛ اهدافی که می‌توانند هنوز منجر به استقلال مالی شما شوند و به‌طور قطع به مقدار زیادی شما را خشنودتر خواهد ساخت. یک بار دوستی به من گفت: «وقتی تنها به یک لیتر آب نیاز دارید، هرگز برای یک گالن از آن تلاش نکنید.»

خلاصه این بخش

• ایجاد اهداف معقول می‌تواند رضایت بیشتری به شما بدهد و شانس شما را برای موفقیت افزایش دهد.

• ایجاد مراحل برجسته قابل دستیابی، با جمع‌آوری دانش و تجربه و ایجاد گزینه‌هایی برای کسب‌و‌کار شما، راهی برای ایجاد مسیر به سوی موفقیت‌های بزرگ است.

پی‌نوشت:

۱. hedonic adaptation مدعی است هر فرد یک درجه مشخص از آرامش و رضایتمندی دارد که اتفاق خوب یا بد آن را مختل نخواهد کرد.

۲. social comparison