در این جلسه مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ارس با بیان اینکه به‌رغم تحریم‌ها، صادرات ۶ ماه اول سال جاری نسبت به ۶ ماه اول سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که مبادلات در این مناطق آزادتر شود. وی با اشاره به اینکه قوانین باید بازنگری شوند تا مناطق آزاد بتوانند اقتصاد پویا داشته باشند، گفت: در مناطق آزاد ورود کالا آزاد است؛ اما شرایط جدید و تحریم‌ها مناطق آزاد را شامل قوانینی کرده که در این مناطق هم ثبت سفارش صورت بگیرد. این در حالی است که باید جلوی بخشنامه‌های خودتحریمی را بگیریم و قبول کنیم مناطق آزاد ثبت سفارش لازم ندارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن نریمان خاطرنشان کرد: نقش دیگری که مناطق آزاد در شرایط تحریم دارند، واردات هدفمند است. واردات مبتنی بر تامین مواد اولیه برای تولید یکی از این موارد است و برای جلوگیری از آثار مخرب تحریم باید واردات را مدیریت کنیم نه اینکه آن را محدود کنیم. نریمان با تاکید بر اینکه تعامل کشورها با واردات و صادرات همزمان شکل می‌گیرد، اظهار کرد: واردات نیاز به برنامه‌ریزی دارد و تامین مواد اولیه بسیار مهم است؛ ماموریت ویژه برای بخش‌های مختلف مناطق آزاد این است که شرایط واردات هدفمند یعنی واردات تجهیزات و تکنولوژی تسهیل شود. همچنین تسهیل و توسعه ترانزیت خارجی و عملیات بانکی صورت گیرد.

وی با اشاره به نظام ارزی در مناطق آزاد افزود: در نظام ارزی مناطق آزاد خرید و فروش همه ارزها در مقابل ریال با سایر ارزها و همه معاملات و نقل و انتقالات ارزی در مناطق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد است؛ اما اخیرا بخشنامه‌هایی صادر می‌شود که با قوانین مناطق آزاد مغایر است.  وی ادامه داد: علل اصلی شکل‌گیری این مناطق ایجاد شرایط ویژه در راه آزادی سرمایه، دانش و تکنولوژی در راستای تسریع توسعه صادرات محور و اشتغال‌زایی با جذب سرمایه خارجی در خارج از‌ مرزهای سرزمین اصلی بود و در حال حاضر ما می‌توانیم براساس تجربیات و ارتباطات با همسایگان، فعالیت‌های پرثمری داشته باشیم. نریمان در ادامه گفت: همچنین یکی دیگر از آثار تحریم‌ها، سخت شدن مبادلات پولی و مالی است؛ ولی ما در قوانین مناطق آزاد تسهیلات خوبی برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی داریم. وی عنوان کرد: خوشبختانه دولت تاکید دارد که در داخل کشور قوانین و مقررات عمومی بین‌المللی را که مغایر استقلال اقتصادی‌مان نیستند، پیاده‌سازی کند و نمونه آن‌ پیوستن به FATF است. این اقدام روابط اقتصادی ایران را آسان‌تر می‌کند و در این صورت می‌توان از سرمایه‌های خارجی استفاده کرد. مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ارس، نقش مناطق آزاد را نقش فرامنطقه‌ای و بین‌المللی این مناطق دانست و گفت: اگر به دنبال کاهش تاثیرپذیری اقتصاد ملی از فشارهای بین‌المللی هستیم، باید سهم کشورهای همسایه را در تجارت برون‌مرزی افزایش دهیم. در این میان مناطق آزاد به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود مرزهای زمینی و دریایی مشترک و کمی فاصله در دسترسی به کشورهای همسایه و وجود قوانین تسهیل‌کننده می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد.