پرواز دوباره استقلال در سه هفته اخیر،بار دیگر هواداران و دوست داران این تیم را به بازگشت آبی ها به صف مدعیان امیدوار کرده.عملکرد مقتدرانه استقلال و کسب ۹ امتیاز از سه بازی و البته جام ملت های آسیا که در پیش روست، بهانه ای شد برای گفت و گو با مهدی پاشازاده،مدافع اسبق استقلال و تیم ملی فوتبال ایران که در ادامه آن را می خوانید:

*استقلال پس از روندی سینوسی و نسبتا ضعیف در ابتدای فصل،حالا سه برد پشت سر هم به دست آورده. به نظر شما این بردهای پرگل نشان از رشد قطعی تیم دارد یا ضعف حریفان هم در این نتایج بی تاثیر نبوده؟

-به نظرم هر دو مورد می تواند باشد.اینکه استقلال سه برد پشت سر هم به دست آورده خیلی خوب است. باعث می شود بازیکنان و کادرفنی با انگیزه و اشتیاق بیشتری کار کنند و هواداران هم امیدوار شوند. این روند می تواند ادامه پیدا کند اما در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست پس باید منطقی به قضیه نگاه کنیم. ممکن است استقلال یک مساوی کسب کند و بعد دوباره دو بازی را ببرد. اما همین که روند حرکتی استقلال رو به جلو است، خیلی اهمیت دارد.مشکلاتی که از اول فصل گریبانگیر استقلال بود الان یک مقدار کمتر شده.امیدوارم که این روند مثبت ادامه داشته باشد.

*شما در بازی استقلال-سایپا که به عنوان کارشناس در برنامه فوتبال برتر حاضر بودید، از این مسئله انتقاد داشتید که استقلال نمی تواند فوتبال و قدرت خود را به حریفانش دیکته کند. فکر می کنید در این سه بازی اخیر این مشکل برطرف شده؟

-بله صد در صد این اتفاق افتاد.با وجود آنکه خودم استقلالی هستم اما آن انتقاد را لازم دانستم در آن برنامه مطرح کنم. اما در این سه بازی آخر برنامه تاکتیکی تیم در زمین پیاده شد. این خیلی مهم است که ما بتوانیم به حریف دیکته کنیم که حرف اول و آخر را در بازی می زنیم و این ما هستیم که تعیین می کنیم حریف چگونه بازی کند.چنین روحیه و شخصیتی در تیم خیلی مهم است و استقلال هم به آن رسیده.

*اگر استقلال پنجشنبه پدیده را ببرد، در نیم فصل دوم می تواند به قهرمانی چشم داشته باشد؟

-قطعا می تواند. استقلال تیم بزرگی است و کادرفنی خوبی دارد. این تیم می تواند با اضافه شدن یکی دو نفر، حتما به جمع مدعیان بیاید و قهرمان نیم فصل دوم هم بشود. حالا اینکه آیا امتیازات برای قهرمانی فصل کافی باشد یا نه را نمی توان از الان گفت.

*به نظرتان تیم در چه پست هایی احتیاج به تقویت دارد؟آیا خارجی هایی مثل گرو و نویمایر باید تیم را ترک کنند؟

-بازیکن خارجی همیشه ریسک دارد. مخصوصا اگر بازیکنی از قاره اروپا به آسیا بیاید یا بالعکس.ما در خود کشورمان بازیکنانی از جنوب داشته ایم که نتوانسته اند در تهران موفق باشند.این بخاطر تغییر آب و هوا و فرهنگ است. به همین دلیل به نظرم یک بازیکن خارجی که می خواهد به ایران بیاید باید ۲۰ الی ۳۰ درصد از بازیکنان داخلی بهتر باشد.

من در مورد گرو صحبت می کنم که آیا ما در مملکت خودمان چنین بازیکنی نداریم؟ اگر داریم پس حضور چنین بازیکنی بیهوده است.

*اما مثل تیام در داخل نداریم.

-بله دقیقا.تیام بازیکنی با کیفیت بود که آمد و حقش هم بود که پول خوبی بگیرد و استقلال هم نفعش را برد. اما وقتی ما می توانیم یک بازیکن جوان داخلی را جایگزین یک گزینه معمولی خارجی کنیم، چرا این کار را نکنیم؟ این استانداردهایی است که در فوتبال اروپا رعایت می شود و این جا هم باید رعایت شود.

*و در نهایت سوال آخر در مورد تیم ملی. فکر می کنید ما می توانیم قهرمان جام ملت ها شویم؟

-این که می توانیم قهرمان شویم یا نه، یک سوال کلیشه ای است. بهتر است بپرسیم باید قهرمان شویم یا نباید قهرمان شویم؟ که به نظر من نه.نباید قهرمان شویم چون هیچ چیز یک تیم قهرمان را نداریم.

*حتی در بعد فنی؟ درست است که در مسائل سخت افزاری و برنامه ریزی و امکانات اولیه ای مثل زمین تمرین مشکل داریم و حتی الان ممکن است هر لحظه با حکم تعلیق هم مواجه شویم اما با پشتوانه مربی بزرگی مثل کارلوس کی روش و بازیکنانی جوان و با کیفیت آیا نمی شود قهرمان شد؟

-این مورد به قدرت نیروی انسانی در کشور ما بر می گردد.این نیروی انسانی لازمه پیشرفت است و ما هم به اندازه کافی استعداد و نیرو داریم. اما هیچ کاری نکردیم که بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.فکر می کنم اگر قهرمان شویم هم اتفاقی است.البته بچه ها و آقای کی روش زحمتشان را می کشند.آقای کی روش هم مربی بزرگی است و تا الان زحمت خود را کشیده. اما بر فرض اگر ما قهرمان شویم، می خواهیم ۲۰ سال خود را پشت این اتفاق قایم کنیم و بعد از آن هم تیم های ما همچنان بدهی دارند،ورشکسته اند و وضع فوتبال همچنان روی هواست. اگر می خواهیم واقعا قهرمان آسیا شویم،باید یک برنامه ریزی ۱۰ ساله داشته باشیم و بتوانیم از دل لیگ فوتبال پایه استعدادها را کشف کنیم. اگر ما مثلا لژیونر های زیادی در تیم های بزرگ فوتبال اروپا داشته باشیم می توانیم به دنبال قهرمانی باشیم. شما ببینید لژیونرهای کشورهایی مثل ژاپن،استرالیا و کره جنوبی در چه تیم هایی بازی می کنند؟ شما به لیگ پایه کشوری مثل ژاپن نگاه کنید. قطعا در آن پولی جا به جا نمی شود و خرید و فروشی انجام نمی شود و این مسائل قطعا در پیشرفت فوتبال یک کشور موثر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.