پیمان توسلی، مدیرعامل شرکت پروتئین‌گستر سینا، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: این شرکت یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده فرآورده گوشتی در کشور است که واحدهای مختلفی از جمله واحد کشتارگاه صنعتی طیور در ارومیه، واحد مرغداری گوشتی در ارومیه، واحد مرغداری مرغ‌مادر در خرمدره زنجان و واحد ماهیران در استان بوشهر را در اختیار دارد. توسلی افزود: واحد ماهیران به علت تخصص شرکت پروتئین‌گستر سینا و تجربه گوشتیران در فرآورده‌های دامی به این شرکت سپرده شد که در این واحد، صنعت نوپایی به نام پرورش ماهی در قفس شکل گرفت و اقدام به استقرار قفس‌هایی در دریا با حجم حدود هر قفس ۱۲۵ تنی کردیم. وی ادامه داد: دلیل اهمیت این صنعت در بحث اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از ذخایر آبی است. با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک کره‌زمین قرار دارد، اگر حرکت مثبتی به منظور مدیریت منابع آبی انجام نشود، ممکن است با کمبود آب و کاهش تولید فرآورده‌های خام دامی از جمله پروتین حیوانی روبه‌رو شویم. مدیرعامل شرکت پروتئین‌گستر سینا تصریح کرد: این صنعت به علت اینکه در محل بسته صورت نمی‌گیرد، باعث حفظ اکوسیستم طبیعی ماهی شده و همچنین علاوه بر تغذیه دستی از خود منابع طبیعی داخل دریا تغذیه می‌کند که این امر سبب پرورش ماهی با یک بافت مناسب و لذیذ می‌شود.

توسلی با بیان اینکه سازه‌های این قفس از نروژ وارد می‌شود،‌ گفت: درحال‌حاضر بچه ماهی این گونه ماهی نیز از استرالیا وارد و پس از طی یک دوره پرورش ۶ ماهه از سایز ۵۰ گرم به سایز۷۰۰ گرم، آماده عرضه به بازار می‌شود. وی افزود: از آنجایی که این صنعت یک صنعت نوپایی در کشور است، در سال‌های ابتدایی انتظار بومی‌سازی، انتقال دانش فنی و تکنولوژی وجود ندارد؛ اما به علت تاکید بنیاد مستضعفان، درصدد برآمدیم که از ابتدای امسال ساخت بخش‌هایی از سازه‌ها و تولید بچه ماهی را به تناسب کشور بومی‌سازی کرده و واردات را در این زمینه کاهش دهیم. توسلی با بیان اینکه این سازه‌ها در آب‌های خلیج‌فارس نصب شده است، گفت: ظرفیت کل پروژه به میزان ۱۵۰۰ تن با ۱۲قفس به‌عنوان پایلوت با حجم ۱۲۵ تن شروع شده که تا آخر سال ۹۷ این طرح به اتمام می‌رسد. در این طرح خوراک تولید داخل بوده و مبلغ واردات بچه‌ماهی در حدود ۱۲ میلیارد تومان بوده است.

توسلی با بیان اینکه توسعه بازارهای صادراتی را در دستور کار داریم، افزود: برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات در منطقه و جنوب شرق آسیا صورت گرفته و با کشورهای روسیه و استرالیا نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم که اقدام‌های اولیه درحال انجام است. وی از ورود این شرکت در بورس خبر داد و افزود: در راستای سیاست بنیاد مبنی بر ورود شرکت‌ها به بورس و تامین مالی بخشی از پروژه‌های شرکت‌ها از طریق عرضه سهام به بخش عمومی کشور، درحال برنامه‌ریزی هستیم که با بزرگ‌تر شدن و سودآور شدن شرکت سهام شرکت را از ابتدای سال آینده در فرابورس و پس از آن در بورس ارائه کنیم. گفتنی است، شرکت پروتئین‌گستر سینا به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیادمستضعفان از ادغام چندین شرکت مجزا در رشته فعالیت‌های مختلف شکل گرفته که تحت‌مدیریت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا اداره می‌شود.