کباب‌‌فروشی فلسطینی بهترین رستوران خیابانی در ایتالیا

روزنامه تایمز جمعه گذشته گزارش داد یک مغازه کباب‌فروشی فلسطینی در شهر بولونیا توسط راهنمای غذای Gambero Rosso به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های غذای خیابانی در ایتالیا معرفی شده است. سیائو کباب به عنوان بهترین فروشگاه غذای خیابانی در امیلیا رومانیا شناخته شد، منطقه‌ای که به خاطر پنیر پارمزان و ژامبون پروشوتو تولید شده در آن منطقه معروف است و در حقیقت کانون غذاهای ایتالیایی به حساب می‌آید. این ناحیه به عنوان یک منطقه اداری فرهنگی شناخته می‌شود و در قلب صنعتی ایتالیا قرار دارد. البته بسیاری از گردشگران و مردم سایر قسمت‌‌های ایتالیا، این ناحیه را به خاطر غذاهای بی‌‌نظیر و نوشیدنی‌‌هایش می‌‌شناسند.

 در این ناحیه جاده‌‌ای باستانی به نام «ویا امیلیا» قرار دارد که رومی‌‌های باستان حدود ۱۸۷ سال قبل از میلاد مسیح آن را ساخته‌‌اند تا قسمت شرق و غرب ناحیه را به یکدیگر متصل کنند. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این ناحیه در امتداد جاده ویا امیلیا قرار گرفته که کبابی سیائو نیز اخیرا به یکی از جاذبه‌های آن تبدیل شده است. این جاده پیش از شکل‌‌گیری این ناحیه و برای اتصال روم به قلب اروپا ساخته شده بود.

سیائو کباب که در سال ۱۹۹۱ توسط یک مهاجر فلسطینی افتتاح شد، اکنون توسط عمر شیهاده، ۳۳ساله، پسر بنیان‌گذار آن اداره می‌شود. این مغازه یک کباب لذیذ تهیه شده با گوشت گاو، سبزیجات محلی و گزینه‌ای از تاهینی خانگی یا سس گوجه فرنگی تند را ارائه می‌دهد. این یک رستوران خاورمیانه‌ای متخصص در کباب است که با دستور غذای اصلی فلسطینی که از پدر به پسر برای بیش از ۳۰ سال تحویل داده شده است، یک کباب لذیذ شبیه شاورما ارائه می‌دهد که یک تجربه جدید از نظر طعم و مزه است. شاورما تلفظ عربی واژه ترکی چویرما به معنای گرداندن است که نخستین‌بار در سده ۱۹ میلادی در امپراتوری عثمانی کبابی به این نام ابداع شد. بعدها با آمدن موتور برقی و استفاده از آن در کباب‌پز، واژه دونر که به معنی چرخیدن است، جایگزین آن شد.

تمام خصوصیات اصلی که در کتاب‌‌های آشپزی خانواده شیهاده نگهداری می‌شود، این تفاوت را در طعم کباب ایجاد می‌کنند. شیهاده با اشاره به نان تخت پر شده با پنیر و پروشوت که سال گذشته جایزه گامبرو روسو را برد، در این خصوص اظهار کرد: ممکن است هیچ ایتالیایی به این حقیقت اعتراف نکند، اما سیائو یک کباب است که می‌تواند پیادینا را شکست دهد. پیادینا یا پیادا یک نان پهن ایتالیایی است که به‌طور معمول در منطقه تاریخی رومانیا تهیه می‌شود و معمولا با آرد سفید، روغن چربی یا روغن زیتون، نمک و آب درست می‌شود. این خمیر را به‌طور سنتی روی ظرف سفالی می‌پختند، اگرچه امروزه از ماهی‌تابه یا توری برقی معمولا استفاده می‌شود. وی در ادامه افزود: بدون شک گامبرو روسو با صحبت از سیائو کباب بین‌المللی‌تر می‌شود. آنها دیدند که ما یک کباب با کیفیت درست می‌کنیم. او گفت که بازار غذایی بولونیا به طرز شگفت‌انگیزی به روی غذاهای جدید خارجی باز است.

اما سیاستمداران راست‌گرای ایتالیا کباب‌‌فروشی‌‌ها را به عنوان مهاجمان مخرب خارجی برای صنعت غذای این کشور هدف قرار داده‌‌اند و مقامات حزب ضد مهاجرت مجلس همواره تلاش کرده‌‌اند تا این مکان‌ها را ببندند. آندریا لیوتا، همکار شیهاده، در این خصوص اظهار کرد که او یک مغازه کباب‌‌فروشی در ورونا، شمال ایتالیا را می‌‌شناخت که به دلیل معرفی آن به عنوان یک «محصول خارجی» با دشمنی بسیاری از جانب مسوولان این ناحیه مواجه شده بود. پینا سوزیو، که نسخه ۲۰۲۲ گامبرو روسو را ویرایش کرده است، می‌گوید این راهنما هرگز قبلا یک فروشگاه غذای غیر ایتالیایی در امیلیا رومانیا را مورد بررسی دقیق قرار نداده و تحسین نکرده بود. سوزیو در گفت‌وگو با تایمز گفت: این منطقه‌ای است که ریشه در سنت‌های آشپزی دارد، اما کباب‌های سیائو از آنجایی که بسیار خوب و خوش‌طعم هستند، طرفداران ایتالیایی بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌اند و این راهی برای تشویق مردم به تغییر عادات غذایی‌شان است.

به نظر می‌رسد که اوضاع در این کشور در حال تغییر است. ایتالیایی‌‌ها هنوز درباره روش درست پخت ماکارونی کاربونارا بی‌‌وقفه بحث می‌کنند، اما وقتی نوبت به غذاهای خیابانی می‌‌رسد، اگر خوب باشند، حاضرند به غیر از غذاهای سنتی خود چیزهای دیگری را نیز امتحان می‌کنند. غذاهای منطقه خاورمیانه، غذاهایی سالم، سنتی، غنی از مواد مغذی و خوشبو هستند که هرکسی یک‌بار امتحان کند عاشقش می‌شود. تعجبی ندارد که چرا در یک دهه گذشته، آشپزی به سبک خاورمیانه راه خود را در اقصی نقاط جهان باز کرده و بر شهرت آن اضافه شده است. برخی غذاهای خاورمیانه‌‌ای به قدری ساده هستند که هرکسی می‌تواند آن را به راحتی در خانه تهیه کند و برخی دیگر باید با تکنیک‌‌ها و نکات خاصی پخته شوند که فقط آشپزهای حرفه‌‌ای می‌توانند از پس آن برآیند.