شش نوع بهترین روغن برای آشپزی و سرخ کردن:

 میتونه سیب زمین سرخ کرده باشه یا بال سوخاری و یا مرغ کنتاکی و یا کتلت و یا ته دیگ غیره... . بهترین نقطه اوج لذت از این غذاها ترد شدن سطح آنها بعد از سرخ کردن با روغن  است پس بهتره بدونید کدام روغن مناسب چه نوع پخت و پزی است.

امروزه تنوع بسیاز زیادی از روغن در سوپرمارکتها و فروشگاهها وجود دارند که انتخاب بین آنها تقریبا نیم ساعت وقت مشتری رو میگیره؛ از روغن های ارگانیک مثل کلزا و روغن ذرت تا روغن های طعم دار مثل زیتون بدون بو و با بو . ولی این تمام ماجرا نیست چون یک سری روغن های بسیار تخصصی مانند هسته انگور و روغن نارگیل و روغن آفتابگردان و غیره نیز وجود دارد که اگر نوع مصرف آنها رو بدونیم خیلی راحت تر میشه روغن رو مصرف و یا تولید کرد .

   انواع روغن و نوع مصرف آنها :

۱- روغن کانولا و سویا برای سرخ کردن با حرارت بالا : شاید بشه روغن هسته انگور رو هم در این دسته بندی گذاشت ولی به دلیل قیمت بالا و درصد پایین روغن آن خیلی مقرون به صرفه نیست ولی روغن های کانولا و سویا معمولا درجه حرارت بیشتری رو برای سرخ کردن تحمل میاوردند.

۲- روغن بادام زمینی: روغن بادام زمینی رو شاید بشه به عنوان بهترین و مناسبترن روغن برای سرخ کردن معرفی کرد که تولید آن تقریبا با تمام دستگاههای روغنکشی امکان پذیر است و بوی خیلی زیادی هم برای سرخ کردن نداره و میشه برای ته دیگ و کتلت و مرغ  سوخاری استفاده کرد.

۳- روغن ذرت: این روغن از جوانه ذرت تولید میشود و حدود ۴۵۰ درجه گرما رو تحمل میکنه البته برای تولید در خانه و فروشگها این روغن یه مقدار دشواره برای اکثر مردم چون جوانه ذرت رو نمیشه به راحتی پیدا کرد ولی با این روغن میشه تمام مواد رو سرخ کرد.

۴- روغن زیتون بهترین روغن برای سرخ کردن با حرارت پایین: روغن زیتون معمولا تا ۳۵۰ درجه گرما رو تحمل میکنه و بعد شروع به دود کردن میکنه پس باید با حرارت پایین سبزیجات و یا گوشت و مرغ را در آن تفت داد تا طعم مواد غذایی و روغن عوض نشود و ضمنا روغن زیتون رو همانطور که اکثرا اطلاع دارد میشود به صورت خام نیز مصرف کرد.

۵- روغن کلزا بهترین روغن برای سبزیجات: دمای تحمل این روغن حدود ۳۲۵ درجه است و استخراج آن به راحتی توسط دانه کلزا امکانپذیر است و بسیار مناسب سرخ کرد سبزیجات می باشد.

۶- روغن نارگیل: این روغن بسیار خوش طعم برای پخت سریع بسیار مناسب است یعنی مثل غذاهای آسیایی (تایلندی به طور مثال) که غذا رو برای ۱ دقیقه نهایت با حرارت بالا تفت میدند بسیار مناسب است و طعم بسیار عالی به غذا میدهد.

خواص روغن کنجد و فواید روغن کنجد:

گروه صنعتی اویل تک

معمولا از روغن کنجد به عنوان ملکه روغن ها در سراسر جهان اسم برده میشود. روغن کنجد دارای مصرف غذایی و دارویی و آرایشی داره و حتی کنجاله تولیدی آن منبع بسیار پرانرژی و کامل غذایی است.

مورد از مهمترین خواص روغن کنجد که به اثبات رسیده است:

1- آنتی اکسیدان بسیار قوی: روغن کنجد حاوی مقدار زیادی سزامول و سازامینول است که یکی از قویترین و بهترین آنتی اکسیدان ها برای سلامت است. آنتی اکسیدان ها بهترین ترمیم کننده سلول ها در مقابل رادیکالهای آزاد هستند. تحقیقات جهانی نشان دهنده تاثیر بسیار مثبت مصرف روغن کنجد در برابر سلولهای قلب هستند.

2- خاصیت ضدالتهاب: روغن کنجد تاثیر بسیار مثبتی در درمان التهاب دارد و یکی از اصلی ترین داروهای سنتی در بسیاری از کشورهای جهان مانند تایوان برای درمان التهای لثه میباشد. البته خاصیت ضد التهاب روغن کنجد بیشتر در حیوانات تاکنون امتحان شده و بسیار دقیق برای درمان التهاب در انسان تثبیت نشده است.

3- تاثیر بسیار مثبت روی قلب: بدن انسان به چربی غیراشباء در رژیم غذایی نیاز دارد. روغن کنجد شامل 82 درصد چربی غیراشباء است که بسیار مناسب سلامت قلب میباشد. به طور کلی روغن کنجد حاوی مقدار زیادی امگا 6 است که به همین دلیل حاوی چربی غیراشباء مباشد.

4- تاثیر مثبت روی قند خون: تحقیقات جهانی نشان میدهد که روغن کنجد تاثیر بسیار مثبتی روی قند خون و همچنین بسیار مناسب افراد دیابتی است.

5- تاثیر مثبت روی آرتروز : مصرف روزانه روغن کنجد سالم بسیار تاثیر مثبتی روی مفاصل و آرتروز دارد.

انواع دستگاه روغن گیری :

دستگاه پرس گرم: در دستگاه های پرس گرم روغن گیری که معمولا به صورت هیدرولیک و پرس عمودی کار میکنند دانه روغنی قبل از ورود به دستگاه داغ شده و به اصطلاح بو داده میشود و سپس وارد دستگاه پرس میشود.

مزیت : روغن گیری بسیار زیادتر به نسبت پرس سرد و تولید با سرعت بیشتر.

معایب: خاصیت آنتی اکسیدان روغن کنجد به دلیل حرارت بالا از بین رفته 

دستگاه پرس سرد: در این روش دانه وارد دستگاه روغن گیری شده و توسط سیلندر دستگاه که میبایستی قبلا گرم شده باشد تحت پرس قرارگرفته و روغن خروجی دارای دمای پایین میباشد.

مزیت: روغن خروجی نسبت به روش پرس گر م سالم تر بوده و خواص ارگانیک آن همگی حفظ میشوند.

معایب: روغن دهی درصد کمتر نسبت به پرس گرم و معمولا روغن خروجی با لرد بیشتری نسبت به پرس گرم تولید میشود.

قیمت دستگاه روغن گیری خانگی ارزان:

قیمت دستگاه های روغن گیری / روغن کشی به چندین عامل بستگی دارد که درجه اول نوع موتور و نوع گیربکس و جنس سیلندر و ماردون و یا تجهیزات اضافه است.

1- معمولا ارزانترین دستگاه ها دستگاههای پلاستیکی با موتور آرمیچر یا به اصطلاح DC هستند که با دنده های پلاستیکی و به صورت حلزونی کار میکنند که برای مصرف خانگی مناسب بوده ولی در دانه های سخت و یا کارکرد ممتد امکان خردایش دنده ها به علت ایجاد گرما و یا بالشتک آرمیچر را دارند.

2- دستگاه های روغن گیری موتور AC (دینام دار) در مقیاس کوچک نیز مناسب خانه و مشاغل خانگی هستند که مزیت آنها نسبت به مدل قبل استفاده از گیربکس فولادی و توانایی کارکرد بیشتر و خردایش دانه های سخت تر را دارند.

تولید روغن کنجد به روش پرس سرد:

دستگاه روغن گیری پرس سرد چیست؟ 

روغن گیری پرس سرد به طور کلی یعنی روغن خروجی دستگاه دارای دمای پایین و تقریبا دمای محیط باشد که تولید آن به دو صورت امکان پذیر است:

1- دستگاه پرس عمودی و هیدرولیک که دانه مثلا کنجد را تحت فشار قرار دارد و روغن از روزنه های اطراف سیلندر خارج میشود.

2- روش سیلندر و ماردونی که دانه تحت پرس و فشار زیاد وارد سیلندر شده و توسط ماردون به جلو حرکت میکند و روغن خروجی از شیارهای زیر سیلندر خارج میشوند.

بهترین و ارزانترین دستگاه روغن گیری : 

دستگاه روغن کشی

ظرفیت دستگاه های روغن کشی اویل تک از 4 کیلو تا 85 کیلو در ساعت به ترتیب زیر هستند.

روغن گیری هوم پرو:  

این دستگاه مناسب روغن گیری در خانه و یا مشاغل کوچک خانگی برای تولید حدود 5 کیلو در روز میباشد. قطعات این دستگاه دارای ضمانت و همچنین روغن تولیدی به روش کامل پرس سرد میباشد.

دستگاه روغن گیری OPM550 پلاس :

 این دستگاه مناسب فروشگاه و مشاغل خانگی بوده و قابلیت کارکرد 24 ساعته دارد . ظرفیت ورودی آن 5-7 کیلو در ساعت است . قطعات این دستگاه تماما حک شده برند آدکای تایوان میباشند. این دستگاه به همراه دو ماردون تخصصی میباشد. قابلیت روغن گیری 15-20 کیلو روغن در روز را دارد.

دستگاه روغن گیری توربو کالیبر 35 :

 این دستگاه روغن کشی حرفه ای دارای 2 ماردون کالیبر 35 بوده و دارای گیربکس حلزونی و قابلیت روغن گیری تمامی هسته ها و دانه های روغنی را دارد. با این دستگاه روغن زیتون رو هم میشود به راحتی استحصال کرد.

دستگاه روغن کشی صنعتی کالیبر 45 :  

این دستگاه روغن گیری حرفه ای دارای قابلیت تنظیم پرس بوده و دارای ظرفیت ورودی 25 کیلو در ساعت میباشد. قابلیت روغن گیری از سختترین دانه های روغنی و هسته ها رو دارد و گیربکس حلزونی آن در پلتفورم ژاپن شرکت آدکا تولید میشود. دستگاه دارای 2 ماردون کالیبر 45 میباشد.

دستگاه روغن کشی کارگاهی و فروشگاهی کالیبر 70 سه ماردونه : 

این دستگاه دارای سیلندر خشابی کارخانه ای بوده و همزمان با 3 ماردون کالیبر 70 کار میکند و دارای بالاترین درصد روغن گیری برای کارخانجات و تولیدی ها میباشد . قابلیت روغن گیری زیتون و هسته ها و تمام دانه های روغنی را به راحتی دارد . ورودی دستگاه حداقل 85 کیلو در ساعت میباشد و تا 130 کیلو در ساعت نیز قابل تنظیم و افزایش است. دستگاه دارای سیستم وکیم پرس تصفیه روغن است و روغن خروجی آماده بسته بندی می باشد.

برای مطالعه ادامه مطلب وارد سایت گروه صنعتی اویل تک شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.