رکوردشکنی قدرتمندترین تراشه اپل

 از بین محصولات جدید اپل، گوشی آی‌فونSE ۳ و تراشه جدید M۱ Ultra‌‌که در دل مک استودیو جدید این شرکت جای گرفته، بیش از دیگر محصولات از سوی کاربران و کارشناسان مورد توجه و بررسی قرار گرفتند. اپل انتظار دارد این آی‌فون ارزان‌قیمت جدید که از اینترنت نسل پنجم نیز پشتیبانی می‌کند، بتواند به رقیبی سرسخت برای گوشی‌های اندرویدی بدل شود و با قیمت مناسبی که دارد رکوردهای فروش را جابه‌جا کند. آی‌پد ایر مجهز به تراشه M۱، نمایشگر ۲۷ اینچی استودیو دیسپلی و آی‌فون ۱۳ پرو سبز رنگ، دیگر محصولات معرفی شده طی این رویداد بودند.

سومین آی‌فون SE اپل

17- (9)

پس از معرفی آخرین آی‌فون SE اپل در سال ۲۰۲۰، این شرکت قرار است امسال مجددا مدل ارزان‌قیمت جدیدی را برای آی‌فون دوستان روانه بازار کند. محصولی که در مقایسه با مدل قبلی این خانواده، به فناوری Sub-6GHz 5G و پردازنده جدید A15Bionic مجهز شده و قرار است با قیمت ۴۲۹ دلار به بازار عرضه شود. این در حالی است که اپل برای مدل قبل، قیمت ۳۹۹ دلار را تعیین کرده بود. قرار است این نسخه جدید با همان طراحی نسل قبلی راهی بازار شود. این یعنی کاربران بار دیگر با یک نمایشگر 7/ 4 اینچی LCD دارای حاشیه‌های ضخیم و دکمه هوم حاوی تاچ آی‌دی سر و کار خواهند داشت. در خصوص دیگر مشخصات این گوشی باید گفت که مدل ۲۰۲۲ آی‌فون SE از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد و در قسمت پشتی بدنه نیز از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم  F/ 1.8 استفاده شده است. به گفته اپل، تغییراتی در بخش نرم‌افزار این دوربین اعمال شده که می‌تواند عکس‌هایی به مراتب بهتر و باکیفیت‌تر را نسبت به دوربین گوشی قبلی این خانواده ثبت کند. همچنین به لطف پردازنده جدید A15، پشتیبانی از قابلیت‌های دیپ فیوژن و HDR4 نیز به این گوشی اضافه شده که می‌تواند در کاهش نویز و همچنین مدیریت بهتر کنتراست تصویر بسیار موثر باشد.

به گفته طراحان این شرکت، پردازنده A15 باعث بهبود عملکرد باتری این گوشی خواهد شد و طبق اطلاعات منتشرشده، این باتری می‌تواند با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای ۱۵ ساعت پخش فیلم، تا ۱۰ ساعت پخش زنده ویدئو و تا ۵۰ ساعت پخش فایل صوتی را تامین کند. این در حالی است که در نسل قبلی آی‌فونSE، این اعداد برای پخش فیلم، پخش زنده ویدئو و پخش فایل صوتی به ترتیب برابر با 8/ 13و ۴۰ ساعت عنوان شده بود. از دیگر قابلیت‌های نسخه ۲۰۲۲ آی‌فونSE می‌توان به برخورداری از استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر آب و سنسور تاچ آیدی اشاره کرد. این شرکت اعلام کرد که در ساخت بدنه پشتی و جلویی دستگاه، از مقاوم‌ترین گلس استفاده شده است. اگرچه این گوشی از شارژ وایرلس Qi پشتیبانی می‌کند، اما نمی‌توان با مگ سیف آن را شارژ کرد. ‌سفارش این گوشی از روز جمعه، یازدهم ماه مارس، آغاز و عرضه آن نیز از ۱۸ همین ماه شروع خواهد شد.

 مک استودیو مجهز به تراشه M1 Ultra

17- (10)

معرفی مک استودیوی جدید اپل که به تراشه ۵ نانومتری M1 Ultra مجهز شده، از دیگر بخش‌های قابل توجه این مراسم بود. برخی کارشناسان معتقدند این مک استودیو را باید نسخه ارتقا یافته‌ای از مک مینی در نظر گرفت. زیرا با وجود شباهت‌های ظاهری آن به مک مینی، توان پردازشی دستگاه با به کارگیری تراشه جدید M1 Ultra بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. تراشه این دستگاه که حاصل ترکیب دو تراشه M1 مکس است، توانسته رکوردهای اپل که در تراشه‌های پیشین کسب شده بود را جابه‌جا کند و عملکرد قدرتمندی را نسبت به دسک‌تاپ‌های پیشین این شرکت فراهم کند. به‌طوری که در این رویداد ادعا شد دستگاه جدید مجهز به این تراشه قدرتمند، می‌تواند از بهترین مک‌بوک پرو این شرکت نیز عملکرد قدرتمندتری ارائه دهد. مک استودیو اپل از چهار پورت تاندربولت ۴ در بخش پشتی خود بهره می‌برد. پورت اترنت هم برای اتصال کابل اینترنت به دستگاه در نظر گرفته شده که سرعت آن ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. علاوه بر این‌ها، دو پورت USB-A، یک پورت HDMI و همچنین جک 5/ 3میلی‌متری هدفون، دیگر پورت‌های این محصول را تشکیل می‌دهند. از جمله قابلیت‌های بی‌سیم مک استودیو هم می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵ اشاره کرد.

طبق اعلام طراحان اپل، به لطف تراشه جدید، عملکرد، مصرف انرژی و معماری دستگاه نسبت به مدل‌های پیشین ارتقا یافته و پیش‌بینی می‌شود قدرت CPU تا 5/ 2 برابر، عملکرد GPU تا 4/ 3 برابر و عملکرد سیستم یادگیری ماشین دستگاه تا 2/ 2 برابر بهبود یابد. تراشه جدید اپل در واقع ترکیبی از دو تراشه M1 Maxاست که با رابط UltraFusion به یکدیگر متصل شده‌اند و علت نامگذاری آن به M1 Ultra نیز همین است. رابط به کار رفته در این تراشه ۵ نانومتری دارای پهنای باند فوق پرسرعت 5/ 2 ترابایتی است که در عین داشتن سرعت فوق‌العاده، انرژی کمی مصرف می‌کند. تراشه M1 Ultra ترکیبی از ۱۶ هسته پرقدرت و ۴ هسته کم مصرف سی‌پی‌یو است و توان محاسباتی FP32 آن معادل ۲۱ ترافلاپس است. واحد پردازش عصبی ۳۲ هسته‌ای این تراشه، از دیگر نکات قابل توجه آن است. زیرا تراشه‌های دیگر اپل عموما از واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای بهره می‌برند و این تراشه جدید توانسته از آنها پیشی بگیرد. به‌طوری که موتور عصبی این تراشه جدید می‌تواند ۲۲ میلیارد عملیات پردازشی را تنها در مدت زمان یک ثانیه به انجام برساند. این چیپ قدرتمند شامل ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور است که می‌تواند همزمان ۸ استریم ویدئویی را با کیفیت 8K ProRes پشتیبانی کند. قابلیتی که در حال حاضر در هیچ کامپیوتر خانگی دیگری وجود ندارد.

قرار است مک استودیو اپل در دو مدل -یکی با تراشه M1 و دیگری با تراشه M1 Ultra - روانه بازار شود. طبق گفته‌های مطرح شده در این رویداد، مک استودیو جدید با تراشه‌ M1 مکس قادر است ۵۰درصد عملکرد سریع‌تری از مک پرو با پردازنده‌ ۱۶ هسته‌ای زئون و دو و نیم برابر سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی با تراشه‌ ۱۰ هسته‌ای i9 اینتل از خود به نمایش بگذارد. اما مدل مجهز به تراشه‌ M1 اولترا حدود 8/ 3 برابر سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی و تقریبا ۶۰درصد سریع‌تر از مک پرو است. البته اپل هیچ تستی را برای اثبات حرف‌های خود انجام نداده است، اما با در نظر گرفتن اینکه M1 اولترا از ترکیب دو تراشه‌ M1 مکس به وجود آمده، ادعاهای مطرح شده دور از ذهن نیستند. مک استودیو با تراشه M1 مکس در مدل پایه 2هزار دلار قیمت‌گذاری شده است، در حالی که مدل مجهز به M1اولترا 4هزار دلار قیمت دارد و فروش آنها از ۱۸ مارس آغاز می‌شود.

 نمایشگر «استودیو دیسپلی» ۲۷ اینچی

17- (1)

 کوپرتینویی‌‌ها در جریان رویداد هشتم مارس Peek Performance، از یک نمایشگر اکسترنال جدید تحت عنوان استودیو دیسپلی نیز رونمایی کردند. محصولی که می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای همراهی دستگاه‌های مک اپل از جمله محصول جدید مک استودیو باشد. اپل قیمت پایه این نمایشگر را ۱۵۹۹ دلار تعیین کرده و سفارش‌ها را از هجدهم همین ماه به دست مشتریان می‌رساند. «استودیو دیسپلی» از یک نمایشگر ۲۷ اینچی با رزولوشن5K بهره می‌برد و حداکثر روشنایی آن نیز برابر با ۶۰۰ نیت عنوان شده است. این نمایشگر همچنین از پوشش گسترده رنگ ‍P3 پشتیبانی می‌کند و با قابلیت TrueTone مک اواس نیز سازگار است.

بدین‌ترتیب، می‌توان گفت مشخصات استودیو دیسپلی نیز شباهت زیادی به مشخصات آی‌مک ۲۷ اینچی این شرکت دارد، اما با این تفاوت که حداکثر روشنایی آی‌مک برابر با ۵۰۰ نیت است. همچنین در قسمت بالایی بدنه استودیو دیسپلی، از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید برای برقراری تماس‌های تصویری استفاده شده است. در قسمت پشتی بدنه استودیو دیسپلی، سه درگاه USB-C و یک درگاه تاندربولت ۴ با قابلیت پشتیبانی از شارژ ۹۶ واتی مشاهده می‌شود. اپل همچنین این نمایشگر را به سیستم شش بلندگو مجهز کرده که از چهار ووفر و دو توییتر تشکیل شده است. همچنین پردازنده A13 نیز برای ارتقای عملکرد دستگاه در دل این نمایشگر تعبیه شده و قابلیت‌هایی همچون سنتر استیج، فناوری صوتی فضایی و پشتیبانی از سیری نیز در استودیو دیسپلی مشاهده می‌شود. شاید نرخ رفرش این نمایشگر را بتوان یکی از نقاط ناامیدکننده آن به حساب آورد. به نظر می‌رسد نرخ رفرش ۶۰ هرتزی استودیو دیسپلی در مقایسه با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی بسیاری از دستگاه‌ها از قبیل آی‌فون ۱۳ پرو و مک‌بوک پروهای ۲۰۲۱، نتواند رضایت کاربران را جلب کند.

آی‌پد ایر ۵ مجهز به تراشه M1

17- (7)

پس از مجهز شدن دستگاه‌های مختلف اپل به تراشه اختصاصی این شرکت یعنی M1، حالا نوبت به آی‌پد ایر رسیده است. عملکرد این آی‌پد ایر جدید نسبت به نسخه قبلی که به تراشه A15 Bionic مجهز بود بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده و تا ۵۰ درصد عملکرد سریع‌تری ارائه می‌دهد. طراحان اپل مدعی هستند این دستگاه، از سریع‌ترین تبلت‌های رقیب ۶ برابر و از سریع‌ترین لپ‌تاپ ویندوزی دو برابر سریع‌تر است.

تبلت جدید اپل از نمایشگر 9/ 10اینچی و ۶۰ هرتزی IPS LCD با وضوح ۱۶۴۰ × ۲۳۶۰ پیکسل، پوشش کامل فضای رنگی DCI P3، روشنایی ۵۰۰ نیتی و پشتیبانی از اپل پنسل نسل دوم و مجیک کیبورد بهره می‌برد و مجهز به اسپیکرهای استریو است. این آی‌پد جدید از اینترنت نسل پنجم (5G) پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به شبکه Wi-Fi 6 را نیز داراست. پورت USB-C موجود در آی‌پد ایر‌۵ ارتقا یافته است تا عملکردی دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی ارائه دهد. دوربین اصلی و سلفی در نظر گرفته شده برای آی‌پد ایر ۵ دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی هستند. دوربین سلفی دستگاه دارای میدان دید ۱۲۲ درجه است و از ویژگی قاب‌بندی خودکار اپل در تماس‌های تصویری پشتیبانی می‌کند.

طراحی آی‌پد ایر نسل پنجم نسبت به نسخه‌های پیشین تغییر چندانی نداشته و با همان بدنه مسطح آلومینیومی، گوشه‌های گرد و حاشیه‌های باریک دورتادور نمایشگر عرضه می‌شود.

 این دستگاه در پنج رنگ خاکستری، کرم، صورتی، بنفش و آبی قابل سفارش است. قیمت پایه آی‌پد ایر جدید ۵۹۹ دلار اعلام شده و در صورت مجهز بودن به امکان پشتیبانی از نسخه‌های Wi-Fi و Cellular، قیمت دستگاه به ۷۴۹ دلار افزایش پیدا می‌کند. امکان سفارش آی‌پد‌ ایر‌۵ با حافظه‌های ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت وجود دارد و فروش آن مانند محصولات پیشین از ۱۷ مارس آغاز می‌شود.

 رنگی خاص برای آی‌فون ۱۳

17- (8)

پس از معرفی پرچم‌داران اپل در رویداد پاییز این شرکت، حالا در این رویداد نوبت به عرضه یک رنگ خاص برای این گوشی‌های پرطرفدار رسید.

 آی‌فون ۱۳ ساده و پرو سبز رنگ دو محصول جدیدی بودند که درحاشیه رویداد Peek Performane برای خاص‌پسندان معرفی شدند و قرار است از ۲۷ اسفند ماه تحویل این گوشی‌های جدید به مشتریان آغاز شود. رنگ‌های سفید، مشکی، آبی، صورتی و قرمز، رنگ‌هایی بودند که پیش‌تر برای آی‌فون ۱۳ در نظر گرفته و قابل سفارش بودند. البته در مورد آی‌فون ۱۳ پرو علاوه بر این رنگ‌ها، امکان سفارش رنگ‌های خاکستری، طلایی، نقره‌ای و آبی نیز فراهم شده بود و حالا با این دو رنگ جدید، طیف رنگی گوشی‌های اپل کامل‌تر از قبل شد.