با بیان اینکه گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن در هوای گرم در معرض کم آبی قرار بگیرد و به میزان کافی آب نوشیده نشود، افزود: سردرد، بی حالی و حالت تهوع از نشانه‌های گرمازدگی است.

او نوشیدن آب کافی را از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با گرمازدگی در روزهای گرم، به ویژه در مناطق با آب و هوای مرطوب دانست و توضیح داد: نوشیدن آب در طول روز در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامت نقش دارد، اما در فصل گرما این مایع حیاتی، بسیار مهم‌تر از سایر فصل‌ها جلوه می‌کند و باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشت.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: توصیه می‌شود افراد روزانه دست کم ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات مصرف کنند و حتی هنگام تردد در شهر، با همراه داشتن بطری‌های آب، میزان آبی که با تعریق از بدن شان دفع می‌شود را جبران کنند.

او تاکید کرد: منظور از مایعات بیشتر مصرف آبمیوه‌های طبیعی و نیز نوشیدنی‌های سنتی مانند خاکشیر یا سکنجبین است و مصرف شربت‌ها و نوشابه‌های گازدار نه تنها به اندازه نوشیدن آب مفید نیست، بلکه باید محدود شود.

نسیمی اضافه کرد: از آنجایی که برای هضم قند نیاز به آب است، وجود قند در مایعات عاملی برای دفع بیشتر آب از بدن است؛ همچنین مصرف مایعات کافئین دار مانند نوشابه و قهوه، خود باعث افزایش تشنگی و کم آبی بدن می‌شود، بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار در این موارد توصیه نمی‌شود.

این کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه با بیان اینکه مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند به تعادل آب و الکترولیت‌ها و در نتیجه تعادل آب و املاح بین مایعات داخل و خارج سلول کمک کند، یادآور شد: تنوع در استفاده از همه میوه‌ها نکته‌ای است که باید به آن دقت شود و بهتر است از تمام آن‌ها در حد تعادل استفاده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.