محمدرضا مودودی در نشست خبری با اشاره به آمار تجارت خارجی، با بیان این که در فروردین امسال شاهد قفل در صادرات بودیم، افزود: به نظر می رسد سیاست های ارزی در این مساله موثر باشد. همچنین تعطیلات فروردین و سیلاب ها، عبور و مرور در جاده ها را متوقف کرده بود، اما در دو ماهه امسال در کل شاهد رشد ۱۸ درصدی صادرات بودیم که امیدواریم این روند صادرات غیرنفتی ادامه پیدا کند.

مودودی با بیان این که در بخش خدمات نیز در مجموع ۱۷ درصد رشد را در دو ماهه اول امسال تجربه کردیم، عنوان کرد: در بحث سیاست‌های ارزی نیز خبرهای خوبی از دوستان بانک مرکزی داشتیم. در سال گذشته شوک‌های مختلفی را ناشی از بخشنامه‌ها و برخی سیاست‌ها تجربه کردیم که آثار منفی روی فرآیند صادرات داشت. این در حالی است که با کاهش ارزش ریال در مقابل واردات به نظر می‌رسید رشد صادرات را داشته باشیم.وی تصریح کرد: امیدواریم با سیاست‌هایی که در سال جاری اتخاذ می‌شود، رشد صادرات غیرنفتی را شاهد باشیم.

جدیدالورودها به عرصه صادرات

رییس کل سازمان توسعه تجارت متذکر شد: در سال ۹۷ تعداد کارت‌های جدیدالورود بازرگانی در حدود ۶ هزار کارت بوده است که آمار صادراتشان حدود ۵ میلیارد دلار گزارش شده است. در سال ۹۸ حدود یک هزار و ۳۷۰ کارت جدی الورود را داشتیم که تجربه صادرات نداشتند. این موضوع ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی را ایجاب می کند. در حال حاضر بانک مرکزی ورود کرده و یک مقدار برنامه های خود را اصلاح کرده است.

مودودی ادامه داد: رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و ۱۸ میلیون یورو را عدد داریم که برگشته و وارد نیما شده است.

وی اضافه کرد: جریان بازگشت ارز حداقل در چند ماهی که سیاست‌های ارزی اصلاح شده، تغییر جدی پیدا کرده است. در این ۳ ماهه نیز ارز حاصل از صادرات ۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی در رابطه با ظرفیت های صادراتی گفت: کل اقلام صادراتی کشور در سال ۹۶ حدود ۳ هزار و ۴۰۰ قلم کالا بود که این تعداد در سال ۹۷ به ۴ هزار و ۴۰۰ قلم کالا افزایش یافت که ۲۶ درصد رشد را نشان می دهد. اما ارزش صادرات کل این اقلام در سال ۹۶ حدود ۴۶.۹ میلیارد دلار بود که در سال ۹۷ به ۴۴.۳ میلیارد دلار کاهش یافت و این نشان می‌دهد کاهش ارزش صادرات را شاهد بودیم.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اقلامی که در سال ۹۷ از سبد صادراتی خارج شدتد، حدود ۵۰ قلم کالا می شود. حدود ۷۱۶ قلم کالا نیز در سال ۹۷ صادرات آنها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

مودودی با اشاره به تعداد صادرکنندگان کشور، عنوان کرد: کل صادرکنندگان در سال ۹۶ حدود ۹ هزار و ۲۰۰ صادرکننده بودند که این تعداد در سال ۹۷ به ۱۳ هزار صادرکننده افزایش یافت. ۹ هزار و ۲۰۰ صادرکننده در سال ۹۶ حدود ۴۶.۹ میلیارد دلار صادرات داشتند و ۱۳ هزار صادرکننده در سال ۹۷ حدود ۴۴.۳ میلیارد دلار صادرات داشتند.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۷۱۸ صادرکننده حقوقی و یک هزار و ۳۴۰ صادرکننده حقیقی از چرخه صادرکنندگان خارج شدند و این نشان می دهد که بخش زیادی از صادرات با کارت‌های جدیدالورود انجام شده است.

 

وی با اشاره به این که در ۳ ماهه گذشته ارز حاصل از صادرات ۴ میلیارد دلار برآورد شده است، عنوان کرد: بازگشت ارز صادراتی یک قانون است، اما نکته ای که مطرح است، این که آنچه که به نیما برگشته، آن میزان ارزی نیست که به چرخه اقتصاد بازگشته است. مهم این است که جریان بازگشت ارز دارد شکل می گیرد.

موافق ممنوعیت صادرات نیستیم

رییس کل صادرات توسعه تجارت در رابطه با ممنوعیت‌های صادراتی گفت: در این رابطه موضوع تحریم، تنظیم بازار داخل و ارز دولتی که به عنوان یارانه به مصرف کننده می دهیم. اما نکته مهم این است که سازمان توسعه تجارت هیچ وقت موافق ممنوعیت نبوده و نیست. ۷۰ سال است که در دنیا ممنوعیت بر تجارت ممنوع شده است، اما واقعا گاهی در شرایطی قرار می گیریم که ما تقصیر نداریم مثل تحریم. بنابراین ما راهی نداریم که کالاهایی که به عنوان یارانه می‌دهیم، در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد. از سوی دیگر، ما می‌توانستیم از ابزار عوارض برای مدیریت صادرات و تنظیم بازار استفاده کنیم، بنابراین هم جلوی رقابت های منفی را باید گرفت و هم حرفه ای ها وارد حوزه تجارت شوند.

مودودی در عین حال عنوان کرد: آمارهای سال ۹۶ نشان می دهد که تعداد شرکت‌هایی که بالای یک میلیارد دلار صادرات داشتند، تنها یک شرکت و آن هم پتروشیمی بوده است. تعداد شرکت هایی که بین ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار صادرات داشتند، ۸ شرکت بوده است. شرکت هایی که بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتند، ۳۳ شرکت بودند. ۱۰ میلیون دلاری ها را هم اضافه کنیم، حدود ۴۰۰ شرکت داریم که بالای این رقم صادرات داشتتد. در کل ۷ هزار و ۶۰۰ شرکت زیر ۱۰ میلیون دلار صادرات دارند و این در حالی است که شرکت ها در دنیا رقم صادراتشان چندین میلیارد دلار است. این نشان می دهد که ما ضعف در حوزه توانمندی بنگاه های صادراتی داریم.

وی درباره خودروهای مانده در گمرک گفت: دفتر مقررات صادرات و واردات از سازمان توسعه تجارت جدا شده، بنابراین ما آمار واردات را نداریم، اما در همین حد می‌دانم که ۳ هزار از ۱۳ هزار خودزو مجوز ورود پیدار کردند، اما کل اطلاعات را از گمرک بپرسید.

مودودی همچنین درباره واردات خودرو افزود: ما در شرایط تحریم هستیم و هدف اصلی تحریم کنندگان این است که مصارف ارزی بالا رود و درآمد ارزی کاهش یابد. بنابراین از آنجایی که ما توان تولید خودرو داریم و منابع ارزی را باید برای تامین مصارف مهم قرار دهیم، بعید می‌دانم واردات خودرو در دستور کار فعلی ما باشد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.