بررسی جداول آماری گمرک نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال با توجه به مهلت قانونی، ۱۳ هزار و ۶۴۲ دستگاه خودرو به ارزش دلاری ۳۹۵ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۹۷ دلار و ارزش ریالی ۱۵ هزار و ۹۹۵ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال (۱۵۹۹ میلیارد و ۹۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) خودرو وارد کشور شده است.

پس از یک ماه از پایان مهلت قانونی ترخیص خودرو، در مهرماه امسال نیز ۷۸۱ خودرو به ارزش ۲۲ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۳۳دلار از منطقه ویژه اقصادی ارگ جدید بم، گمرک شهید باهنر، غرب تهران و معاونت واردات و ترانزیت تهران وارد شد.

خودروهای وارداتی مهرماه ۱۳۹۷ از مبدا ۶ کشور جمهوری کره، عمان، امارات متحده عربی، آلمان، انگلستان و ژاپن بوده که بیشترین تعداد مربوط به جمهوری کره با ۴۵۰ دستگاه خودروی سواری است.

همچنین عمان با ۱۷۰ دستگاه خودرو، امارات متحده عربی با ۱۳۵ خودرو، آلمان با ۱۷ دستگاه خودرو، انگلستان با هفت دستگاه و ژاپن با ۲ دستگاه خودروی سواری در رتبه‌های بعدی واردات خودرو در مهرماه ۱۳۹۷ هستند.

یکی از مسوولان روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی گفت: پس از توقف ثبت‌سفارش خودرو، مجوز جدیدی برای واردات صادر نشده است و ناظران در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا تخلفی در این زمینه انجام نشود.

وی افزود: البته دولت اقداماتی را درخصوص ترخیص کالاهایی که در گمرک مانده‌اند نیز انجام داد که بر این اساس رئیس سازمان توسعه و تجارت ۲ بخشنامه جداگانه در ۲۰ و ۲۲مردادماه ابلاغ کرد تا برپایه آن کالاهایی که در گمرک مانده‌اند هر چه زودتر ترخیص شوند که خودرو نیز از آن جمله است.

به گفته این مسوول، مالکان خودرو پس از انجام تشریفات گمرکی نزدیک به ۲ ماه فرصت دارند تا خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند.