پیروز حناچی شهردار تهران بعدازظهر امروز در همایش علمی-کاربردی سراسری ائمه جماعت شهرداری تهران شرکت کرد که حجت‌الاسلام ابوترابی فرد امام‌جمعه موقت پایتخت و رئیس شورای استانی امربه‌معروف و نهی از منکر و چند تن از معاونان شهرداری نیز در آن حضور داشتند.

او سخنانش در این همایش را با فرازی از مناجات شعبانیه آغاز کرد و ضمن خوش‌آمدگویی به روحانیون حاضر در همایش، گفت: در سالگرد روز معلم و به یاد مرحوم شهید مطهری هستیم. سال‌ها پیش وقتی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را، کتابی که در دهه ۴٠ نوشته شد و هنوز هم تأثیرگذار است، می‌خواندم، متوجه شدم یکی از رفرنس‌هایی که ایشان استفاده کرده بود از کتاب «ایران در عصر ساسانیان» نوشته آرتور کریستین‌سن است؛ برای خود من خیلی عجیب بود که یک روحانی در دهه ۴٠ از یک رفرنس خارجی استفاده کرده بود.

حناچی ادامه داد: از خصیصه‌های ایشان این بود که وقتی موضوعی را نقل می‌کرد، نخست بدون احساس و پیش‌داوری و مثل یک معتقد واقعی آن را توضیح می‌داد و بعد آن را به نقد می‌کشید.

شهردار تهران با اشاره به این‌که به مناسبت ماه مبارک رمضان گرد آمده‌ایم، گفت: تمام کارهایی که باید انجام دهیم در دعای ماه مبارک آمده است: رسیدگی به ایتام، آزادسازی اسرا، رسیدگی به فقرا و… باید همه آن اقدامات پسندیده‌ای را انجام دهیم که معصومین علیهماالسلام ما را به سمتشان هدایت کردند.

او ادامه داد: می‌خواستم از این فرصت استفاده کنم و بگویم که باید بدون رودربایستی راجع به مشکلات مردم صحبت کنیم. مردم از روحانیون چنین انتظاری دارند و عزت روحانیون نیز به همین بود که در کنار مردم بودند و بی‌هیچ تعارفی به مشکلاتشان می‌پرداختند. در شرایط سخت اقتصادی حاضر و با چشم‌اندازی که اکنون داریم، ممکن است شرایط سخت‌تر هم شود، مخصوصاً که جنگ اقتصادی در جریان است و طرف روبرویمان هم عقل و حدی برای بدی‌هایش ندارد. چاره کار در این شرایط انسجام داخلی است؛ این‌که مردم متحد کنار هم بایستند. مردم ما نشان دادند وقتی در مقابل بدخواه قرار می‌گیرند، انسجام‌شان بیشتر می‌شود.

حناچی تصریح کرد: مخصوصاً در حوزه فعالیت ما باید بدون رودربایستی به مشکلات مردم پرداخت، چرا که با زندگی روزانه مردم سروکار داریم.

شهردار تهران گفت: سال گذشته مردم تهران در نظرسنجی‌ها، آلودگی و ترافیک را اصلی‌ترین مشکلات خود اعلام کردند. درست است که اگر امروز نظرسنجی انجام شود، قطعاً مشکلات اقتصادی اولویت پیدا می‌کند، اما به این معنی نیست که ترافیک و آلودگی هوا اهمیت ندارند. یکی از دلایل اصلی آلودگی، خودروهای تک‌سرنشین است؛ ۴٠ درصد این مشکل مربوط به خودروهای شخصی است. این معضل حل نمی‌شود، مگر با همراهی مردم. شک ندارم که حل این مشکل خود یکی از بزرگترین معروف‌ها است. چه معروفی بالاتر از این‌که کاری کنیم تا هوای شهرمان قابل تنفس شود؟!

او تأکید کرد که امروزه پسماند را یکی از بزرگترین منابع می‌دانند و گفت: با این نگاه می‌توانیم از اتلاف منابع خدادادی جلوگیری کنیم. حجم زباله‌ای که روزانه جمع می‌کنیم ٩ هزار تن است. حمل این حجم زباله خود حجم بسیار بزرگی از تردد تولید می‌کند. تازه این مقدار مربوط به زباله‌ها بود، نخاله‌های ساختمانی که ۴۵ هزار تن است.

حناچی دوباره به موضوع ماه مبارک رمضان پرداخت: این ماه مبارک در میان کشورهای اسلامی ماه نشاط و شادی و سرور است. باید کاری کنیم که این ماه بانشاط پشت سر گذاشته شود و عید فطر نیز که یکی از عزیزترین اعیاد مسلمانان است، به همین شکل با نشاط برگزار شود.

شهردار تهران در پایان سخنانش با اشاره به این‌که خود و همکارانم را موظف کردم تا در مراسم و شعائر حضور مؤثر داشته باشند، خاطرنشان کرد: تمامی مراکز شهرداری در شهر تهران اذان را به موقع پخش خواهند کرد؛ شهر ماام‌القرای اسلام است و باید این موضوع را در خیابان‌های شهر نیز حس کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.