مطالعات قبلی نقش تغذیه بر خلق و خو و بیماری های روحی روانی را ثابت کرده است. محققان با توجه به افزایش جمعیت مبتلا به افسردگی در سراسر جهان مطالعات جدید را در رابطه با نقش مواد غذایی بر افسردگی آغاز کردند. این مطالعات نشان می دهد ویتامین D نقش بسیار مهمی بر احتمال ابتلا به افسردگی دارد و از آنجایی که تعداد افراد مبتلا به فقر ویتامین D بسیار زیاد و رو به رشد است، این مطالعه می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان این عارضه داشته باشد.

در این مطالعه اطلاعات دو هزار و ۹۵۶ فرد بالای ۵۰ سال به مدت چهار سال بررسی شد و نتایج نشان داد با مصرف ویتامین D به صورت طبیعی و مکمل می توان تا حد زیادی از بروز افسردگی جلوگیری کرد.

این مطالعه همچنین نشان می دهد ویتامین D از مغز در برابر بسیاری از عوارض پیری محافظت می کند و با توجه به اینکه قیمت تامین آن پایین است، یک استراتژی موثر برای سلامتی مغز و روح است.

نور خورشید مهمترین منبع ویتامین D به شمار می آید. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند. علاوه بر این، ۱۵ دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتامین D بدن توصیه شده است.

نتایج این مطالعه در نشریه Post-Acute and Long-Term Care Medicine منتشر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.