حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گزارش‌های این وزارتخانه امیدوارکننده بود، اظهار کرد: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی دادیم. ما به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم.

روحانی ادامه‌ داد: الان هم این کار را ضروری می دانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی نکردند. به نفع کشور بود که در شرایط تحریم این وزارتخانه ها تفکیک شوند. ما در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این  وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمی‌رود.

اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است:

*مسکن و شهرسازی و حمل و نقل مقوله مهمی هستند، حمل و نقل در شرایط تحریم قرار گرفته است و ما در این زمینه به یک کار ویژه‌ نیازمندیم. بار سنگینی بر دوش وزرای راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت قرار دارد، البته هر دو وزیر تازه نفس هستند.

*در بحث حمل و نقل باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام شده است، راه‌ آهن یکی از هدف‌های دولت یازدهم و همچنین دولت دوازدهم است. راه‌ آهن یک مسیر مطمئن، ارزان، راحت و امن هم برای مسافران و هم برای بار است؛ بنابراین باید راه‌آهن را توسعه دهیم. در پنج سال اخیر حدود دو هزار کیلومتر راه‌ آهن یعنی ۲۰ درصد کل راه‌ آهن کشور ایجاد شده است. راه‌ آهن همچنین اولویت دولت است مخصوصا در مسیرهای ترانزیتی. مسیر سرخس ــ چابهار و قزوین ــ رشت ــ آستارا برای ما اهمیت زیادی دارد که باید هر چه‌ بیشتر این مسیرها افتتاح شود. همچنین برقی کردن راه‌ آهن یا پر سرعت کردن آن را دنبال می‌کنیم. امیدواریم که در همین دولت راه‌ آهن اینچه برون ــ گرمسار افتتاح شده و سریع السیر کردن مسیر قم ــ اصفهان و تهران ــ مشهد انجام شود، البته اعتبارات این پروژه‌ ها آماده است، اما مشکلات حقوقی وجود دارد.

*برای امن کردن جاده ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند، باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند جاده های خود را امن کنیم.

* در زمینه جاده و راه‌ آهن به نوسازی نیاز داریم، زیرا نوسازی موجب رفاه مردم، حفظ محیط زیست و امنیت جاده ها می‌شود. اتصال راه‌ آهن خرمشهر به بصره نیز برای ما مهم است و این کار شدنی است که تا پایان سال ۹۸ انجام شود. در زمینه توسعه بنادر هم کارهای خوبی انجام شده است و یک تحرک بسیار خوب و ارزشمندی به دست آمده است. ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن رسیده است.

* مسیر اتصالات ما با کشورهای همجوار به خصوص برای شرایط تحریم خیلی مهم است، بنادرمان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به ویژه‌ چابهار که ما را با آفریقا، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه و اروپا متصل می‌کند و این بندر می‌تواند بخشی بزرگی از بار و حمل و نقل را انجام دهد.در بخش هوایی طی پنج سال گذشته کارهای خوبی صورت گرفت، سرمایه‌گذاری از لحاظ فرودگاهی انجام شد که بیشتر شاید مربوط به بخش‌های سیاسی و اجتماعی بوده و اقتصادی نبوده است. اگر فرودگاه های کشور را ببینیم ۸۰ درصد از پروازهای ما از ۱۰ فرودگاه انجام می‌گیرد، سایر فرودگاه‌ها هم فقط ساخته شده‌اند و شاید در هفته‌ یک یا دو پرواز داشته باشند، این کار معنی ندارد.

*در واقع برخی از فرودگاه های ما جنبه سیاسی و اجتماعی داشته و خیلی بعد اقتصادی در نظر گرفته نشده است و ما نیازمند هستیم که فرودگاه‌های مجهزی داشته باشیم.

* توسعه فرودگاه‌ها، حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشند، زمانی یک فردی گفت‌ فرودگاه امام خمینی (ره) را طی دو سال ساخته و راه‌اندازی می‌کند آن هم با سرمایه‌های خودش می خواست از این فرودگاه به مدت ۱۰ ــ ۱۵ سال استفاده کند. یک وزیری در آن زمان گفت‌ اجازه نمی‌دهیم، سوال کردیم چرا، گفت‌ سالن های ترانزیتی که قرار است ایجاد شود باید تعهد کنند مسافر خارجی که از هواپیما پیاده می‌شود حتما روسری بر سر داشته باشند، هر چه که گفته شد این موضوع را حل می‌کنیم، زیر بار نرفت و گفت که این چیزی نیست، ما خودمان فرودگاه امام خمینی (ره) را درست می‌کنیم.

*در آن زمان مشکلاتی داشتیم و هنوز هم مشکلاتی داریم، سرمایه‌گذار خارجی بیاید اشکال دارد، اما مربی فوتبال بیاید مشکلی ندارد؟ اگر یک مربی خارجی فوتبال تیم‌ ‌ملی ما را اداره کرده است و ارتقا می‌دهد چطور است که یک دانشمند و سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور شود، حرام است؟شاید ۲۰ سال پیش این فرودگاه امام خمینی (ره) را ساخته بودند، اما ما هنوز در خم یک کوچه هستیم. این اشکال کار ما است. فرصت‌ها را می سوزانیم و هدر می‌دهیم.

* اکنون می‌خواهیم با بانک های خارجی کار کنیم. بدون کار کردن با بانک های خارجی اقتصاد ما حل می‌شود، اما با ۲۰ درصد گران‌تر؛ یعنی شما جنس را وارد می کنید از این صرافی به آن صرافی، نهایتا ۲۰ درصد گران‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد. اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی آید بگوید اگر باشد ۲۰ درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد ۲۰ درصد گران‌تر . آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.

* می‌گویند برجام باشد یا نباشد. ترجمه کنید یعنی چه؟ برجام باشد یعنی چه؟ برجام نباشد یعنی چه؟ بگویید بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنید. از مردم سوال کنید که شما می خواهید زندگی کنید آیا آن را ارزان می خواهید یا گران؛ مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک های خارجی کار نکنیم؟یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. کدام اسلام از دست می‌رود؟ ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود. حکومت و اداره کشور برای مردم است. هزینه‌ها را به مردم بگویید. اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟

* این همه در کشور مهندس و متخصص داریم بعد یک شرکت ناظر از خارج بیاوریم که نظارت کند. ساختمان هایی که امروز در ایران ساخته می‌شود در چارچوب نیست و چند سال عقب است. خود شما بگویید، مهندسان ما بگویند، آیا نظارت ما دقیق است؟ چگونه است ساختمانی را در سرپل ذهاب می سازیم سه سال بعد با زلزله فرو می ریزد؟ چگونه است که یک بیمارستانی را در اسلام آباد می سازیم، افتتاح نکرده با زلزله خراب می‌شود؟ رژیم گذشته هم همین طور بود. همین فرودگاه مهر آباد سقف آن پایین آمد.

* چرا مشکل داریم؟ چرا در زلزله تا این اندازه تلفات می‌دهیم؟ چرا در کرمانشاه و سر پل ذهاب خانه ساخته می‌شود، اما در زلزله ای که اخیرا آمد اثر نداشته است، اما در دنیا ساختمانی را می سازند که ۳۰۰ سال عمر می‌کند. در ایران قدیم نیز ساختمان‌هایی درست می‌شد که هزار سال عمر می‌کرد. مساجدی داریم که قدمت آنها به ۷۰۰ ــ ۸۰۰ سال می رسد. طاق کسرا را داریم که برای بیش از ۱۴۰۰ سال پیش است. همه اینها کار ایرانیان است. اصفهانی را در کشور داریم  که برای ۵۰۰ سال پیش است. چگونه است که این ساختمان ها با این زیبایی می درخشند، شما اگر می خواهید چشمتان بدرخشد به کجا می روید. میدان نقش جهان مثل گل می ماند. چرا از ساختمان‌هایی که برای هزار سال و ۵۰۰ سال پیش است وقتی نگاه می‌کنیم لذت می بریم، اما اکنون ساختمان‌هایی درست می‌کنیم که بعد از ۱۵ سال به آن کلنگی می گویم.

* در اروپا خانه‌های مسکونی وجود دارد که همه برای ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش است. باید ببینیم شهرسازی ما در کجا مشکل دارد، چرا یک ساختمان سندی ندارد که تمام مشخصات ساختمان از سیم کشی تا ... در آن مشخص باشد، اما در اروپا هر خانه ای سندی دارد که مسیرها در همه آن مشخص است؛ چرا ما سند نداریم و ساختمان‌های ما فاقد سند هستند.

* با نوسازی ۲ هزار و ۷۰۰ محله فرسوده امنیت مردم، سرمایه و رفاه آنان بهتر تامین می‌شود، محله‌ها را باید امن و زندگی مردم را ساده کنیم. چقدر در این محلات فرسوده انرژی هدر می‌رود؟ سوال این است که ما می‌خواهیم مسکن درست کنیم یا منزل. درست کردن منزل راحت است، اما ما می‌خواهیم مسکن یعنی محل سکونت و آرامش داشته باشیم. ساختمان‌ها اکنون به گونه‌ای ساخته شده که زن و شوهر وقتی با هم صحبت می‌کنند آن طرف دیوار صحبت آنها را می‌شوند. این چه نوع آپارتمان سازی است؟ وقتی دولت خودش ساختمان بسازد و خودش هم نظارت کند همین می‌شود، تولیدکننده و ناظر باید متفاوت باشند.

* تولید مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما نظارت دقیقی بر آن انجام شود. ما بساز و بفروش نمی‌خواهیم بلکه توسعه گر می‌خواهیم که به زندگی مردم امنیت دهد. باید مسکن خوب و ارزان درست کنیم. در دولت قبل از جیب مردم مسکن ساخته شد. ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شد و به بخش مسکن آمد و در نتیجه حدود ۳۰ درصد تورم ایجاد کرد. کاری ندارد من فردا صبح به بانک مرکزی بگویم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهد تا ۴ هزار خانه درست شود، اما این موجب تورم می‌شود. یک عامل اصلی تورم نقدینگی است و پایه پولی یک نقدینگی خطرناک است. خدمتی که ما کرده‌ایم این است که از پایه پولی برداشت نکرده‌ایم، البته بانک‌های متخلف از پایه پولی برداشت می‌کنند. ما باید مسکن را از منبع درست ایجاد کنیم. نه از هر کجا پول برداریم.

* برای ساخت مسکن ارزان باید زمین مجانی در اختیار مردم قرار گرفته و خدماتی مثل آب و برق و فاضلاب را دولت بر عهده بگیرد، بانک‌ها هم کمک کند. ویزر راه و شهرسازی می‌گوید تا پایان سال ۹۹، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود، اگر همین تعداد واحد به دقت ساخته شود، توسعه گرها مشغول شوند و ما نظارت کنیم مردم صاحب خانه بهتری می‌شوند و مصرف انرژی هم کم می‌شود و صرفه جویی‌هایی می‌شود که زندگی مردم را سهل می‌کند. در ۵ سال گذشته در بخش مسکن کارهایی شده ولی باید شتاب بیشتری داشته باشد من از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم عقب ماندگی در این زمینه را جبران کند. اگر ما در این زمینه فعال شویم قیمت مسکن هم متعادل می‌شود.

*باید میان سازمان نوسازی و بنیاد مسکن تقسیم بندی شده و یک رقابت خوب و سالم برای ساخت بیمارستان شکل بگیرد؛ زیرا سرعت عمل در این زمینه اهمیت دارد.

* اشکالی ندارد در هر استان چند شهر جدید ساخته شود، البته شهرسازی باید با قاعده باشد نه این که هر کسی بدون رعایت اصول ساخت مسکن و شهرسازی اقدام کند. تامین آب در ساخت شهرها و شهرک‌ها ضروری‌ترین مساله است همچنین بحث معماری نیز مساله‌ مهمی در ساخت مسکن است که باید به درستی رعایت شود.

، در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌ها در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی مشکل داریم،بخش مسکن و راه یکی از حوزه‌هایی است که باید اشتغال را به راه بیاندازد بنابراین این بخش باید فعال شود. رعایت استاندارد هم در ساخت مسکن حتما باید مورد توجه باشد. وزیر نیرو در جلسه هیات دولت گله می‌کرد که خنک‌کننده‌های غیر استاندارد وارد کشور شده است که در تابستان مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. در تامین مصالح ساختمان باید استاندارد رعایت شده و همچنین کارگر با مهارت به کار گرفته شود. نظارت قوی باید در ساخت مسکن دنبال شود.

* دولت هنوز ۴۵ هزار میلیارد تومان پول بانک مرکزی را از بانک مسکن نگرفته است، البته بانک مسکن با وام های خود به بخش مسکن کمک می‌کند. ما هم پول را نگرفته‌ایم و در واقع استمهال کرده و  به بانک مسکن مهلت داده‌ایم. اگر پول را بر می‌گرداندیم  راحت‌تر می‌توانستیم تورم را مهار کنیم، اما دولت مشکلات را تحمل کرد تا به بخش مسکن تحرک بدهد.

* مسکن مهر هم باید به صورت دقیق تکمیل شود ممنونم که بیش از دو میلیون واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل شد، البته شیوه کار دقیق نبود ولی ما ناچار بودیم کاری که شروع شده را تکمیل کنیم به هر حال مردم نباید در این زمینه ضرر می‌کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.