حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌ وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آشفته و ملتهب بازار خودرو در کشور، اظهار کرد: شاهد افزایش قیمت بسیاری از خودروها و تفاوت چشمگیر قیمت‌ها در بازار و قیمت کارخانه هستیم.

وی دلایل متعددی را بری این آشفتگی اعلام کرد که مهمترین آن افزایش نرخ دلار و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قطعات برای خودروسازان است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عنوان کرد: البته بالا رفتن نرخ ارز تا این حد بر بازار تاثیر ندارد و حداکثر اثر آن بر افزایش قیمت خودرو ۹.۶ درصد است.

وی درباره سایر عواملی که به نابسامانی بازار خودرو دامن زده، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در اختیار نبودن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خودروسازان است و دولت تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار آنها قرار نداده تا بتوانند قطعات و موارد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.

حسینی‌کیا عامل دیگر را عدم عرضه خودرو به بازار و نابرابری عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: ثبت‌نام برای خودرو انجام می‌شود، اما خودرویی فعلا وارد بازار نشده و این امر به افزایش قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه دامن می‌زند.

وی تاکید کرد: اگرچه ادعاهایی درباره احتکار خودرو در انبار خودروسازان مطرح است، اما خودوسازان این موضوع را رد می‌کنند و اعلام کردند خودرو وجود دارد اما این خودروها قطعاتی را کم دارند که امکان تهیه آن برای خودروساز نیست و از همین رو فعلا وارد بازار نمی‌شود.

نماینده سنقر و کلیایی درباره شیوه ثبت‌نام خودرو که برخی مدعی می‌شوند به دست مردم عادی نمی‌رسد و خود نمایندگی‌ها خودرو را برمی‌دارند و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند نیز تاکید کرد: این ادعا نمی‌تواند صحت داشته باشد، زیرا خرید خودرو فقط با کد ملی ممکن است و یک نفر با یک کد ملی نمی‌تواند چند دستگاه خودرو بخرد.

حسینی‌کیا افزود: البته کمیسیون صنایع و معادن به موضوع عرضه خودرو توسط خودروسازان ورود کرده و موضوع در دست بررسی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن، خروج خودروسازان خارجی از ایران را نیز بر افزایش قیمت خودروهای داخلی بی‌تاثیر ندانست و تاکید کرد: برای حل این مشکل باید انحصار بازار خودروسازی با تاسیس خودروسازهای جدید در داخل کشور شکسته شود.

حسینی‌کیا فعالیت دلالان در بازار خودرو را نیز از دیگر دلایل التهاب بازار اعلام کرد.

وی با بیان اینکه سهم عمده مشکلات فعلی بازار خودرو بر عهده دولت است، خاطرنشان کرد: دولت باید با تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش نظارت و کوتاه کردن دست دلالان و مقابله با مافیای بازار خودرو، آرامش را به بازار برگرداند.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت ملتهب کنونی بازار خودرو، از مردم خواست برای خرید خودرو عجله نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.