مصاف «کاملا» با ترامپ با ابزار پول‌پاشی عکس: AFP

کاملا هریس در یک مصاحبه با اطمینان بالایی از صلاحیت خود برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری و تئوری حکمرانی‌اش گفت. او توضیح داد که برنامه کاری‌اش واقع‌گرایانه بوده و قرار است که به کمک مردم عادی بیاید. کاملا هریس گفت: «من قصد ندارم جامعه را از نو بسازم.فقط قصد دارم روی مسائلی کار کنم که مردم طبقه متوسط از ترس آنها نیمه شب‌ها بی‌خواب نشوند.» هریس تاکید می‌کند که گاهی در تلاش است تا نظرات خود را دقیق‌تر و مفصل‌تر توضیح دهد. او قصد دارد نظراتش در حد انتزاع باقی نماند. با این حال تغییرات او در لحن صدا و شکل صورتش بارها به شکل ناگهانی اتفاق افتاده است. اوایل این ماه، کاملا هریس از طرح شفاف و خلاقانه خود برای پایین آوردن قیمت داروها رونمایی کرد. ساعاتی بعد اما او یک موضع گیج‌کننده درباره بیمه‌های همگانی گرفت. درحالی‌که گفته‌های بعد از رونمایی از طرحش همچنان از پایین آوردن قیمت داروها حمایت می‌کند؛ اما دیگر، منبع مالی آن کاهش قیمت، مالیات‌ها نبودند. به گفته خود هریس و دستیارانش این مجموعه غرایز، رویکرد او را به سیاست تعریف می‌کند. در واقع توانایی او برای تطبیق این گرایش‌ها با خلق و خوی حزبش می‌تواند سرنوشت او را برای مبارزه‌های انتخاباتی تعیین کند. بخشی از مشکل به این دلیل است که خود هریس اعتراف می‌کند وقتی مورد سوال واقع می‌شود تمام سناریوها در سر او جان می‌گیرند و او به‌دنبال آن است که ببیند کدام واقعا کارگر است. هریس تاکید می‌کند: «مشخصا برای من به‌عنوان یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار چالش‌زا است؛ چراکه ممکن است گفته‌هایم بد تفسیر شود. فکر می‌کنم مرا به‌عنوان یک آدم دورو می‌شناسند یا می‌گویند آیا او مطمئن است یا چیزی شبیه آن. اما من واقعا به این شکل فکر و عمل می‌کنم. اینها چیزهایی است که در سرم است.»

دادستان سابق و لیبرال امروزی

مروری بر خط‌مشی‌های هریس برای انتخابات سال ۲۰۲۰، همچنین نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش با بیش از ده‌ها نفر از همکاران و متحدانش از هریس یک حکمران با ویژگی‌های صادقانه ترسیم کرده است. او را می‌توان فردی سرمایه‌گذار در حوزه قوانین محافظه‌کارانه و محتاطانه دید تا اینکه مهندسی برای تغییرات اجتماعی. در این میان ۵ نفر از دوستان نزدیکش با لحنی کمابیش یکسان تاکید کرده‌اند که هریس یک ایدئولوگ نیست. دانیل سوور، مسوول سیاست‌گذاری‌های کاملا هریس در زمان دادستانی‌اش، به نیویورک‌تایمز گفت: «او اغلب سعی می‌کند که اثرات گفت‌وگوهای سیاسی را در دنیای واقعی بسنجد. او در خط‌مشی‌های سیاسی‌اش برای عرصه عمومی فردی لیبرال به‌حساب می‌آید.»

البته هنوز رویکرد بیشتر نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دقیق نیست. این در حالی است که هریس صریحا گفته که اهداف سیاسی وی در تضاد با سایر نامزدهای دموکرات نیست. برخی اما می‌گویند سخت است که گفته‌های او را در زمینه تغییر ساختارها با دو نامزد دیگر یعنی الیزابت وارن و برنی سندرز یکی دانست که به‌دنبال تغییر بخش بزرگی از اقتصاد هستند. هریس چنین پیشنهادهایی ندارد. نه حتی مانند جو بایدن قول می‌دهد که سیاست‌های اوباما در واشنگتن را ادامه دهد و قول و قرارهای نیمه‌کاره‌اش را تمام کند. طرحی که هریس پیشنهاد می‌کند برنامه‌ای برای فرماندهی در ریاست‌جمهوری و ترمیم آن بخش‌هایی از اقتصاد است که توسط دونالد ترامپ مورد آسیب قرار گرفته است. در میان کسانی که آسیب دیده‌اند می‌توان زنان، آفریقایی‌آمریکایی‌تبارها و مهاجران را دید. در آخر نیز او پیشنهادش را در زمینه دستمزدها در کمپانی‌ها ارائه کرده که خواستار دستمزدهای برابر بین زنان و مردان است، در غیر این صورت با جریمه‌های مالی روبه‌رو خواهند شد. او همچنین قول داده است که وجوه تحقیق روی پرونده‌های تجاوز به زنان را دولت تامین خواهد کرد و قوانین سقط جنین را در سطح ایالتی اصلاح خواهد کرد.فارغ از نیمرخ قانون‌گذارانه کاملا هریس، او اصلا به نوآوری طرح‌های الیزابت وارن، مانند مالیات ثروتمندان یا سهام کودکان اعتقاد ندارد. او دارای تفاوت‌های اساسی با الیزابت وارن است. او می‌گوید: «سیاست‌ها باید متناسب و متعادل باشند. این اصول کاری من است. آیا مناسب است. نه؟! آیا فقط یک غزل زیبا است؟»

هر چقدر که الیزابت وارن برای طرح‌های پرطمطراقش شناخته شده است، هریس از این ویژگی بی‌بهره است. هریس می‌گوید: «نمی‌دانم. او ایده‌هایی زیبا دارد. نمی‌گویم چیزی که من می‌گویم در تقابل با او قرار دارد.» این درحالی است که دموکرات‌ها رویاهای جاه‌طلبانه دارند. بسیاری از آنها به‌دنبال مرهم نیستند، بلکه دنبال راه‌حل می‌گردند. در یک نظرسنجی که اخیرا توسط ان‌بی‌سی و وال‌استریت‌ژورنال صورت گرفته، مشخص شده است که دموکرات‌ها نامزدی می‌خواهند که خط‌مشی‌های بزرگ‌تری که تصویب آن سخت‌تر است، پیشنهاد دهد. این درحالی است که پیشنهادها در مقیاس‌های کوچک‌تر برآوردنی‌تر هستند.مهرسا برادران استاد دانشگاه در نیوجرسی که تخصصش در حوزه نژاد و اقتصاد است می‌گوید برنامه کاری هریس مطابق با ریشه سیاسی‌‌اش است هر چند برنامه جامعی به نظر نمی‌رسد. برادران که در چند کارزار انتخاباتی نقش مشاور را ایفا کرده است، تصریح می‌کند‌: «او دارای یک چشم‌انداز وسیع نیست اما برای خودش چشم‌انداز وسیعی می‌بینم. او سرسخت و یک مبارزه‌گر واقعی است.»

او برای مبارزه‌ای که قولش را داده دارای دو سلاح است: فرمان‌های (اجرایی) ریاست‌جمهوری و دلارهای فدرالی. اینها ابزار دست یک سیاستمدار ناصبور هستند. دادستانی که حساس به حرکت کند دستگاه‌های دولتی بوده و اینکه می‌داند رای‌دهندگان چه راحت می‌توانند کسی را نبخشند.برنامه اقتصادی کاملا هریس شامل تریلیون‌ها دلار می‌شود که هزینه روی دست دولت خواهد گذاشت. عمده طرح‌های وی نیز اختصاص پول نقد به مردمی است که در رنج اقتصادی به سر می‌برند. اینکه رقم دقیق داده شود سخت است، اما می‌توان برای این منظور رقمی بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در نظر گرفت. منبع درآمدی این پول هم مالیاتی است که قرار است از افراد ثروتمند و طبقه متوسط گرفته شود. همچنین در طرح‌های اقتصادی وی هزینه‌های دیگری هم که بالغ بر صدها میلیون دلار می‌شود، در نظر گرفته شده است، مانند بالا بردن حقوق معلمان مدارس دولتی، بهره بردن از مالیات‌های اخذ شده توسط مستاجران. او روز جمعه باز هم هزینه‌ها را بالاتر برد و قول داد که ۷۵ میلیارد دلار به کسب‌وکارهای کوچک و دانشگا‌ه‌هایی که از نظر تاریخی سیاه‌پوست هستند، اختصاص دهد.بیش از یک سوم طرح‌هایی که کاملا هریس داده، مستقیما باید وارد جنگ با کنگره شود یا در بهترین حالت باید گفت که یک تهدید برای قانون‌گذاران به‌حساب می‌آید. برخی طرح‌های او اگر توسط کنگره تصویب نشود او باید آنگاه قدم‌های یک‌جانبه که از لحاظ قانونی در توانش است، بردارد.

نیمرخ خانوادگی خانواده هریس پرده از گرایش‌های وی در سیاست‌گذاری‌ها بر می‌دارد. فیلیشا وونگ، رئیس موسسه روزولت که یک اتاق فکر مختص پیشروها است می‌گوید که سخنان هریس را جمع‌آوری کرده و عمده مخاطبان وی افراد آسیب‌پذیر هستند. این کارشناس می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد او چون کودکی سختی داشته است چنین رویکردی را در پیش گرفته است.» وی می‌افزاید: «حدس من این است وقتی کاملا هریس در مورد طبقه متوسط صحبت می‌کند، او در مورد یک فرد ۵۵ ساله سیاه‌پوست یا لاتین‌تبار فکر می‌کند. من فکر می‌کنم این اولین چیزی است که به ذهن وی خطور می‌کند و در تقابل با طبقه کارگر غربی‌تبار و نسل سوم طبقه کارگری است.»در مجموع اگر قرار باشد، شمائی کلی از طرح‌های سناتور هریس ارائه داد باید گفت طرح‌های وی می‌تواند به سود مهاجران ثبت نشده و به ضرر طرفداران حمل اسلحه باشد، چرا که وی به‌دنبال محدود کردن قوانین در این حوزه است. او قول داده است که محصولات دارویی کارخانه‌ها ارزان‌تر به دست افراد ضعیف‌تر برسد و دستمزد زنان و مردان برابر شود. اینها روی هم این شک و تردید را به‌وجود می‌آورد که آیا اصلاحات مدنظر هریس می‌تواند از تیغ کنگره عبور کند یا نه. اینها شک و تردید‌هایی است که دیگر دموکرات‌های پراگمات مانند بایدن از خود به‌جای نمی‌گذارند.

 

p04-05