انتقاد نرم جانسون از ترامپ

درهمین حال حملات لفظی ترامپ فقط شامل سفیر بریتانیا نشده بلکه دامنه توییت‌های اعتراضی ترامپ به نخست‌وزیر بریتانیا هم کشیده شده و رئیس‌جمهور آمریکا او را هم بی‌نصیب نگذاشته است. «استیون ارلانگر» و «استفن کاستل» در گزارش ۹ ژوئیه برای نیویورک‌تایمز نوشتند که کشیده شدن این بحث به مناظرات تلویزیونی در بریتانیا نشان می‌دهد که روابط دو کشور در این برهه حساس چقدر خدشه‌دار شده است آن هم در زمانی که قرار است به زودی بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود. حامیان برگزیت امیدوار بودند که در ازای خروج از اتحادیه اروپا و «طلاق» از پسرعموهای اروپایی، از مزایای روابط اقتصادی با ایالات‌متحده بهره‌مند شوند. این بحث‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که حزب محافظه‌کار بریتانیا به‌دنبال انتخاب رهبر جدید (نخست‌وزیر) است و انتظار این است که ماه جاری او برگزیده شود. با این حال، شکافی که با دولت ترامپ بر سر ایمیل‌های افشا شده آقای سفیر به‌وجود آمده بر برگزیت سایه افکنده است.

«ارلانگر- کاستل» می‌نویسند جنجال از زمانی شروع شد که پای نامه‌های سفیر بریتانیا در واشنگتن به رسانه‌ها کشیده شد. «سر کیم داروک»، سفیر بریتانیا در آمریکا در این ایمیل‌ها ارزیابی خود را از رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان کرده بود. داروک در این ایمیل‌های محرمانه دونالد ترامپ را فردی «ناتوان» و «مردد» خوانده بود و از به‌هم‌ریختگی امور در دولت آمریکا سخن گفته بود. وی افزوده بود که انتظار نمی‌رود دولت آمریکا بتواند به این هرج‌ومرج پایان داده و بر شکاف پدید آمده در سیاست آن کشور فائق‌ آید. کیم داروک ژانویه سال۲۰۱۶ به‌عنوان سفیر بریتانیا در واشنگتن انتخاب شد. اگرچه دوره فعالیت‌ او در اواخر سال‌جاری به پایان می‌رسد اما بی‌بی‌سی در گزارش ۱۰ ژوئیه در خبری فوری اعلام کرد که سفیر بریتانیا در آمریکا استعفا داد.

ایمیل‌های سفیر بریتانیا در واشنگتن برای نخستین بار در روزنامه «میل آن ساندی» منتشر شد. موضوعی که واکنش ترامپ را در پی داشت. ایمیل‌های محرمانه داروک زمانی منتشر می‌شود که لیام فاکس، وزیر بازرگانی بریتانیا برای مذاکره با مقامات آمریکایی بر سر یک پیمان تجارت متقابل در آمریکا به سر می‌برد. بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند که انتشار این ایمیل‌ها می‌تواند بر پیشرفت مذاکرات بر سر این پیمان تاثیری منفی بگذارد. از این رو، وزیر بازرگانی بریتانیا گفته که مایل است از ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور، پوزش بخواهد. ترامپ با انتشار یک پست توییتری به ایمیل‌های سفیر بریتانیا در واشنگتن واکنش نشان داد. ترامپ نه‌تنها به سفیر مذکور تاخت و او را با عباراتی مثل «آدمی بسیار احمق»، «کسی نیست که ما از او خوشمان بیاید»، «کاری با سفیر انگلیس ندارم» خطاب کرد بلکه به نخست‌وزیر بریتانیا هم تاخت. (دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «حمله شدید ترامپ به می» در تاریخ چهارشنبه ۱۹ تیرماه ۹۸ به این مساله پرداخته بود).

سخنگوی ترزا می ‌در پاسخ به این توییت‌های ترامپ تاکید کرد که این دولت انگلیس است که تعیین می‌کند چه کسی سفیر باشد. جرمی‌هانت، وزیر امورخارجه انگلیس نیز از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست در برخوردهای خود محترمانه عمل کند. ‌هانت خطاب به ترامپ نوشت: «دوست‌ها با یکدیگر صریح صحبت می‌کنند و من نیز همین کار را خواهم کرد: این اظهارات در قبال نخست‌وزیر ما و کشورم موهن و غلط است. دیپلمات‌های شما نظرات خصوصی خود را به وزیرخارجه، پمپئو می‌دهند و دیپلمات‌های ما هم به همین صورت عمل می‌کنند.» او ادامه داد: «شما گفتید ائتلاف انگلیس-آمریکا‬ در تاریخ عالی‌ترین است و من هم موافقم اما هم‌پیمانان باید با یکدیگر با احترام برخورد کنند؛ همان‌طوری که ترزا می ‌همواره با شما برخورد کرده است.» ‌هانت که این روزها بخت خود را برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس می‌آزماید، گفته بود: «سفیرها توسط دولت انگلیس منصوب می‌شوند و اگر من نخست‌وزیر شوم، سفیرمان در سمت خود باقی خواهد ماند تا زمانی که تاریخ حضور او در آمریکا در ماه ژانویه به سر آید.»

گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌افزایند بوریس جانسون که ظاهرا شانس بیشتری برای نخست‌وزیری دارد و ظاهرا حامیانی نیز در دولت آمریکا دارد نیز در انتقاد از ترامپ با دیگر دولتمردان انگلیسی همراه بود اما انتقاد او «انتقادی نرم» بود و گفت نباید این مناقشه را بزرگ کرد. او به روابط خوب دو کشور اشاره کرد و افزود باید این روابط را پاس داشت. این گزارشگران بر این باورند که به‌دلیل «روابط خاص» دو کشور، این احتمال هست که «اختلافات نادر» میان دو متحد در پس پرده حل‌وفصل شود. یک استدلال مطرح شده از سوی حامیان برگزیت این است که بریتانیا می‌تواند همچنان به وعده‌ای که آمریکا در دوران پسابرگزیت داده امیدوار باشد اما مخالفان برگزیت می‌گویند واکنش ترامپ می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه احتمالا موانعی در وعده تجارت آمریکا با بریتانیا در دوران پسابرگزیت به‌وجود‌ آید.

«نایجل شوینوالد»، سفیر سابق بریتانیا در واشنگتن می‌گوید: «واکنش ترامپ از بدو فاش شدن این ایمیل‌ها دقت تحلیل داروک و توصیف دقیق او را تایید می‌کند. اگر روابط خاص واقعا درست کار کند، باید فعالیت زیادی در پس پرده وجود داشته باشد که اجازه دهد داروک با وجود خشم رئیس‌جمهور از او دوباره به محل کار خود در واشنگتن بازگردد.» این سفیر می‌افزاید روابط خاص میان دو کشور مدتی است دچار خدشه شده است «از برگزیت گرفته تا سیاست‌ها و شخصیت متفاوت رئیس‌جمهور.» او معتقد است: «توافق تجاری، براساس هر سناریویی، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید و به‌شدت مورد مناقشه قرار خواهد گرفت.»