بر اساس این گزارش به نظر می رسد آزمایش سلاح تاکتیکی جدید کره شمالی تلاشی برای اعمال فشار بر کره جنوبی و ایالات متحده بوده است. به نظر نمی رسد این سلاح جدید یک سلاح هسته ای یا یک موشک دوربرد باشد که توانایی هدف قراردادن آمریکا را داشته باشد.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، آزمایش تسلیحات کره شمالی می تواند بر مسیر تلاش های دیپلماتیک واشنگتن در قبال پیونگ یانگ که فعلا به بن بست رسیده، تاثیر زیادی داشته است.

کره شمالی از نوامبر ۲۰۱۷ میلادی تاکنون هیچ گونه سلاحی را به طور علنی آزمایش نکرده است. ولی طی روزهای اخیر کره شمالی نارضایتی و خشم خود را نسبت به ادامه اعمال تحریم های بین المللی به رهبری آمریکا و مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده است.

اوایل ماه جاری بود که وزارت خارجه کره شمالی هشدار داد، اقدامات آمریکا می تواند موجب بازگشت پیونگ یانگ به سیاست تقویت زرادخانه هسته ای شود، اگر واشنگتن تحریم ها را کاهش ندهد.

از زمان برگزاری نشست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی در ماه ژوئن ، دیپلماسی به بن بست رسیده و پیشرفت چندانی در مذاکرات دو طرف به وجود نیامده است.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا که در نشست آسه آن در سنگاپور شرکت کرده است، ضمن اشاره به پیشرفت های بزرگی که در زمینه دیپلماسی کره شمالی ایجاد شده، گفت: هنوز باید اقدامات بیشتری انجام شود. یک سال و نیم قبل آزمایش های هسته ای انجام می شد، موشک ها بر فراز ژاپن به پرواز در می آمد و تهدیدات زیادی علیه کشور ما و کشورهای منطقه وجود داشت.

وی افزود: ولی امروز هیچ موشک دیگری شلیک نمی شود و هیچ آزمایش هسته ای دیگری انجام نمی شود. گروگان های ما به کشور بازگشته اند .ما به پیشرفت های بزرگی دست پیدا کرده ایم ولی باید کارهای بیشتری انجام شود.

 

یک شهروند آمریکایی اخراج می شود

همچنین خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد این کشور قصد دارد یک شهروند آمریکایی را که به دلیل ورود غیرقانونی به خاک کره شمالی بازداشت شده است اخراج کند.

این شهروند آمریکایی که «بروس بایرون لورانس» نام دارد ۲۴ مهر از طریق مرز چین به صورت غیرقانونی وارد کره شمالی شده بود.

این فرد آمریکایی به ماموران کره شمالی گفته بود در حال انجام ماموریت برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا است.

با این حال هنوز مشخص نیست که کره شمالی این شهروند آمریکایی را چه زمانی از خاک کشورش اخراج خواهد کرد.

 

کره شمالی پیش از این افرادی از کشورهای دیگر از جمله آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را که به صورت اشتباهی یا غیرقانونی وارد خاک این کشور می شدند برای مدت های طولانی زندانی می کرد اما از ابتدای سال جاری شمسی که تحولات شبه جزیره و همچنین مذاکرات دو کره و کره شمالی و آمریکا سرعت گرفته است این کشور افراد بازداشت شده را بعد از مدت زمان کوتاهی، آزاد می کند.

اردیبهشت ماه امسال بود که دادگاه عالی کره شمالی به نشانه حسن نیت در راستای مذاکرات سران این کشور و آمریکا، سه تبعه بازداشتی آمریکایی را که در اردوگاه کار بودند آزاد کرد.

موضوع زندانیان آمریکایی در کره شمالی همواره یکی از تنش های دو کشور در چند سال گذشته بوده است واشنگتن بعد از مرگ &#۳۹; اتو وارمبیر&#۳۹; دانشجوی امریکایی که در پیونگ یانگ زندانی بود، فشارهای بیشتری در حوزه حقوق بشری بر کره شمالی وارد کرد.

 

وارمبیر&#۳۹; دانشجوی آمریکایی بود که سال گذشته میلادی در حالی که در زندان های کره شمالی به کما رفته بود به آمریکا مسترد شد و بعد از مدتی جان باخت واشنگتن اعلام کرد پیونگ یانگ مسئول مرگ وی بوده است.

کره شمالی همچنین تابستان امسال یک شهروند ژاپنی را که به صورت غیرقانونی وارد خاک این کشور شده بود آزاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.