حمله شدید «ترامپ» به «می» عکس: AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۱۷ تیرماه به ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و سفیر او در واشنگتن تاخت. «مایکل هولدن» و «ویلیام جیمز» در گزارش ۸ ژوئیه برای رویترز نوشتند که پس از افشا شدن پیام محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که دیگر کاری با سفیر انگلیس ندارد. ترامپ در دو پیام توییتری مرتبط، به اظهارات سفیر انگلیس در آمریکا واکنش تندی نشان داد و اعلام کرد که یک دولت جدید در بریتانیا، می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شود. «سر کیم داروک»، سفیر انگلیس در آمریکا، طی پیام‌های محرمانه‌اش به دولت بریتانیا که توسط نشریه دیلی میل افشا شده بود، ترامپ را «بی‌منطق» خوانده بود. ترامپ در توییت خود نوشته بود: «من سفیر را نمی‌شناسم، اما او در آمریکا مورد پسند واقع نشده است و حس خوبی در مورد او ندارند؛ ما دیگر با او کاری نخواهیم داشت. خبر خوب برای بریتانیای شگرف این است که به‌زودی یک نخست‌وزیر جدید خواهند داشت.» وی نه‌تنها خشم خود را درخصوص پیام‌های این سفیر ابراز کرد، بلکه در ادامه پیام توییتری خود، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را نیز بابت مدیریت برگزیت مورد انتقاد قرار داد و افزود: «چه افتضاحی او و نمایندگانش به بار آورده‌اند؛ من به او اعلام کردم که این کار چگونه باید انجام شود، اما او تصمیم گرفت جور دیگری عمل کند.» توییت‌های ترامپ بعد از آن بود که ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا گفت که هرچند با سر کیم داروک موافق نیست اما به او «اعتماد کامل» دارد. ترامپ درخصوص سفر ماه پیش خود به بریتانیا هم گفت: «با اینکه من به‌طور کامل از دیدار ماه پیش لذت بردم، اما این ملکه بود که بیش از همه مرا تحت تاثیر قرار داد.» روز دوشنبه، دولت بریتانیا اعلام کرد که ترزا می به «حمایت کامل» از کیم داروک، ادامه خواهد داد. یک سخنگوی این دولت اظهار کرد که بریتانیا «روابط پایدار و خاصی» با آمریکا براساس تاریخ طولانی دو کشور و تعهد به ارزش‌های مشترک دارد و این موضوع ادامه‌دار خواهد بود. ترامپ بارها موضوع مدیریت ترزا می را درخصوص جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا مورد نقد قرار داده است. پیش از سفر ترامپ به بریتانیا نیز وی با «عالی» عنوان کردن رهبری بوریس جانسون در حزب محافظه‌کاران انگلستان و جایگزین شدن ترزا می با او، پروتکل دیپلماتیک‌ مبنی بر عدم ورود به موضوعات انتخاباتی را نقض کرده بود.

بریتانیا اعلام کرده بود که دولت این کشور، از سفرایش می‌خواهد تا نظرات بی‌پرده و صادقانه خود را درباره کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، ارسال کنند. ترزا می، پس از شکست در انجام برنامه‌های خروج از اتحادیه اروپا، از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری خواهد کرد؛ بر اساس همین موضوع، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه رقیبان سیاسی با انگیزه پیروزی در رقابت برای تصدی این مقام، عوامل افشای پیام‌های داروک بوده‌اند، وجود دارد. لیام فاکس، وزیر تجارت انگلستان اعلام کرده است که طی سفرش به واشنگتن، از ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد ترامپ عذرخواهی خواهد کرد.

سفیر بریتانیا چه گفته بود؟

سر کیم در یک رشته ایمیل‌هایی لو رفته دولت ترامپ را «ناکارآمد» توصیف کرده بود. در ایمیل‌های لو رفته سفیر بریتانیا در واشنگتن، وی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را «بی‌منطق» توصیف کرده بود. سر کیم همچنین در یکی از ایمیل‌هایش می‌نویسد که کاخ سفید تحت کنترل دونالد ترامپ «به‌طور خاصی ناکارآمد» است. وی در عین حال هشدار می‌دهد که نباید رئیس‌جمهور آمریکا را دست‌کم گرفت. فایل‌های لو رفته از سال ۲۰۱۷ تا امروز را شامل می‌شود و در آنها سفیر بریتانیا گزارش‌های منتشر شده درخصوص «درگیری‌ها و هرج‌ومرج» حاکم بر کاخ سفید را «تقریبا درست» دانسته است. دونالد ترامپ در اولین واکنش‌ها به پیام داروک که رئیس‌جمهور و دولت آمریکا را «بی‌کفایت» و «بی‌منطق» خوانده بود، اعلام کرد که وی به بریتانیا نیز خوب خدمت نکرده است و آمریکا نیز زیاد او را دوست ندارد. ترامپ همچنین در واکنشی به نشت این ایمیل‌ها گفته بود که «ما طرفدار سفت و سخت این شخص نیستیم و او به خوبی به بریتانیا خدمت نکرده است.» سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا لو رفتن این ایمیل‌ها را «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرده و گفته بود که دفتر نخست‌وزیر با کاخ سفید تماس گرفته است.