اشتهاسنجی خودروهای داخلی

با توجه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، حالا میزان مصرف سوخت خودروها بیش از گذشته مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. در همین مورد، این هفته گزارش‌هایی درباره مصرف سوخت خودروهای تولید داخل منتشر شد که نتایج مثبت و امیدوارکننده‌ای به دنبال نداشت. در این گزارش که منبع آن سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بود، مشخص شد تقریبا تمام خودروهای داخلی مصرف سوختی حداقل بالای هشت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند و برخی نیز بیش از ۱۳ لیتر می‌سوزانند. طبق گزارش منتشره، پراید که ظاهرا کم‌مصرف‌ترین خودروی داخلی به شمار می‌رود، در سیکل شهری بیش از ۲/ ۸ لیتر بنزین می‌سوزاند و تیبای معمولی نیز بالای ۳/ ۹ لیتر مصرف دارد. پژو ۴۰۵ نیز در سیکل شهری مصرفی بالای ۱۲ لیتر دارد و سمند هم از ۵/ ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عبور کرده است. رانا، دنا و پارس نیز هر کدام به ترتیب ۷/ ۱۰، ۳/ ۱۰ و ۱/ ۱۲ لیتر در سیکل شهری بنزین می‌سوزانند.

در گزارش‌های منتشره همچنین مشخص شد خودروهای چینی نیز از اشتهای بالایی برخوردارند. به‌عنوان مثال برلیانس بالای ۲/ ۸ لیتر در سیکل شهری بنزین می‌سوزاند و آریو هم بالای ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند. دانگ فنگ چینی در مدل اتومات بالای ۵/ ۹ لیتر در سیکل شهری مصرف دارد و خودرویی به نام MVM مدل ۵۵۰ هم در شهر نزدیک به ۵/ ۱۲ لیتر بنزین را می‌بلعد. برخی دیگر از محصولات چینی مانند تیگو و آریزو نیز به ترتیب ۴/ ۱۲ و ۹/ ۱۰ لیتر در سیکل شهری بنزین مصرف می‌کنند. گزارش‌های منتشره اما نشان داد جک S۵ نیز به‌عنوان دیگر خودروی چینی مونتاژ کشور، در سیکل شهری نزدیک به ۵/  ۱۳ لیتر بنزین را سر می‌کشد. تولید خودروهای پرمصرف در کشور، بیشتر ناشی از کمبود و شاید هم نبود قوانین سختگیرانه دولتی و همچنین ضعف رقابت در صنعت و بازار خودرو کشور است. در واقع این عوامل سبب شده خودروسازان بابت تولید محصولات کم‌مصرف تحت فشار قرار نگرفته و بدون محدودیتی خاص، خودروهایی پرخور را عرضه کنند.

افت تولید خودرو در شهرستان ها

این هفته اما گزارشی از حال و هوای تولید خودرو در سایت‌های شهرستانی خودروسازان کشور منتشر شد که نشان داد تیراژ آنها کاهش پیدا کرده است. بنابر آماری که انجمن خودروسازان ایران منتشر کرد، سایت‌های شهرستانی در هفت ماه امسال ۱۶۰ هزار و ۵۵۲ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌ بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی حدودا ۵/  ۲۴ درصدی را نشان می‌داد. بر این اساس مشخص شد سایت کاشان سایپا بهترین عملکرد تولیدی را با تیراژی ۵۷ هزار و ۷۲۰ دستگاهی به خود اختصاص داده و نسبت به هفت ماه ۹۷ تنها ۵/ ۸ درصد کاهش را تجربه کرده است. پس از سایپا کاشان، سایت خراسان ایران‌خودرو با تولیدی ۴۵ هزار و ۱۵۷ دستگاهی دارای بیشترین تیراژ در بین شهرستانی‌ها بوده و ۲۷ درصد کاهش تولید داشته است. اما سایت تبریز ایران‌خودرو توانسته تا پایان مهر امسال تیراژی ۲۲ هزار و ۶۸۱ دستگاهی را به ثبت برساند.

این تیراژ البته سبب شده تبریزی‌ها در مقایسه با هفت ماه سال گذشته بیش از ۳۹ درصد افت تیراژ را تجربه کنند. آمارها اما نشان داد تا پایان مهر امسال، سایت کرمانشاه نیز با تیراژی ۱۰ هزار و ۳۰۰ دستگاهی، بیش از ۱۸ درصد کاهش نسبت به هفت ماه سال گذشته داشته است. در سایت فارس نیز تیراژی هفت هزار و ۳۹۹ دستگاهی به ثبت رسیده و این آمار نشان از کاهش حدودا ۵/ ۲۱ درصدی نسبت به هفت ماه سال گذشته داشت. در نهایت سایت سمنان نیز تیراژی ۴ هزار و ۷۰۸ دستگاهی داشته که نسبت به هفت ماه سال گذشته حدود ۴۸ درصد افت را تجربه کرده بود. افت تولید در سایت‌های شهرستانی در حالی است که برخی از آنها با توجیه اقتصادی احداث شده‌اند و ساخت برخی دیگر ریشه در مسائلی مانند لابی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های دولتی داشته‌ است.

چینی‌ها هم آب رفتند

دیگر آماری که این هفته منتشر شد، به خودروهای چینی مربوط بود. بر این اساس مشخص شد تا پایان مهر امسال در مجموع 24 هزار و 386 دستگاه انواع خودروی چینی در کشور مونتاژ شده است. این تعداد خودرو، هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی صنعت خودروی کشور مونتاژ شده‌اند و در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، تیراژشان حدود ۸۰ درصد نزول کرده است. با یک حساب سرانگشتی همچنین مشخص شد سهم چینی‌ها از کل خودروهای سواری تولیدی کشور طی هفت ماه امسال تنها ۶ درصد بوده است. آمارها همچنین نشان داد بیشتر شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران، طی یکی، دو ماه قبل از آبان عملا تعطیل بوده‌اند. اینکه تعطیلی آنها در آبان نیز ادامه داشته یا نه، پرسشی است که برای پاسخ به آن باید دو، سه هفته دیگر صبر کرد تا آمار جدید تولید منتشر شود. البته با توجه به وضع کلی خودروسازی و سخت شدن تامین قطعات از خارج، اوضاع تولید خودروهای چینی همچنان شرایط مناسبی ندارد و بعید است چراغ تولید در برخی شرکت‌ها دوباره روشن شده باشد.

مذاکرات دوباره خودروسازان با بانک مرکزی

داستان تسهیلات ارزی زنجیره خودروسازی کشور هنوز ادامه دارد و این هفته نیز خبری مبنی بر اینکه قرار است مذاکرات جدیدی در این مورد میان بانک مرکزی و خودروسازان انجام شود، منتشر شد. بر این اساس در جلسه عصر دوشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران خودروساز نیز در آن حضور داشته‌اند، مشکلات صنعت خودرو منعکس و خودروسازان بر لزوم دریافت تسهیلات ارزی تاکید کردند. این تسهیلات که حدود ۸۴۴ میلیون یورو است، قرار بود ماه‌ها پیش به زنجیره خودروسازی پرداخت شود، اما به دلیل اختلاف نظر میان خودروسازان و قطعه‌سازان با بانک مرکزی تا به امروز به کما رفته است. در نشست مشترک کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اما خودروسازان اعلام کرده‌اند که مذاکرات جدیدی را به زودی با مسوولان بانک مرکزی بر سر تسهیلات ارزی خواهند داشت. بر این اساس قرار است خودروسازان طی روزهای آتی در مورد تسهیلات مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جلسه‌ای با مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار کنند، تا تکلیف تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی روشن شود. دولت در انتهای سال گذشته ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار داد که صرف پرداخت بخشی از بدهی خودروسازان بزرگ به قطعه‌سازان شد.