شناسایی گلوگاه‌های فساد

خداحافظ پراید

این هفته سایپایی‌ها بالاخره خبر حذف پراید از چرخه تولید را تایید کردند و میرجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا صحبت از مراحل حذف این خودرو قدیمی به میان آورد. هفته گذشته بود که وزیر صنعت،معدن و تجارت از حذف پراید و پژو ۴۰۵ مدل GLX در آینده نزدیک خبر داد. رضا رحمانی تاکید کرد که چهار محصول قدیمی شامل سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ تا تیر سال آینده از رده خارج خواهند شد. در واکنش به اظهارات وزیر صمت، مدیرعامل سایپا با اعلام مراحل حذف پراید، گفت: ما از بهمن سال گذشته برای حذف پراید برنامه‌ریزی کرده بودیم و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات (برای پر کردن جای پراید)، این برنامه را پیش بردیم. سلیمانی افزود: زمان توقف تولید مدل‌های سواری خانواده پراید و در ادامه توقف عرضه به بازار داخلی، به این صورت است که تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید. به گفته وی، تولید پراید تا اتمام تعهدات و تحویل خودروهای ثبت‌نامی انجام و پس از آن، تیبا، کوییک و ساینا جای این محصول را پر خواهند کرد. مدیرعامل سایپا این را هم گفت که تولید پراید برای بازارهای صادراتی ادامه خواهد داشت.

ضرر رنو از ترک ایران

با اعلام آمار جهانی فروش رنو، مشخص شد این خودروساز فرانسوی ۴/ ۴ درصد طی فصل سوم سال ۲۰۱۹ و نسبت به بازه زمانی مشابه ۲۰۱۸، کاهش فروش محصولاتش را تجربه کرده است. خود رنویی‌ها اعلام کرده‌اند ترک بازار ایران یکی از دلایل این عقبگرد بوده، هرچند البته پایین آمدن فروش در بازارهای ترکیه و آرژانتین نیز در این ماجرا نقش داشته‌اند. بنابر روایت رنو، فروش این خودروساز در مناطق خاورمیانه، هند و آفریقا طی سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ میلادی، از ۱۲۴ هزار و ۲۰۵ دستگاه به ۹۹ هزار و ۳۹۲ دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۲۰ درصدی دارد. گفته می‌شود حذف بازار ایران از دایره فروش جهانی رنو، نقش عمده‌ای در نزولی شدن فروش این شرکت در منطقه خاور‌میانه داشته است. پس از آنکه آمریکا از برجام خارج و سه ماه بعد نیز خودروسازی کشور تحریم شد، مسوولان رنو اعلام کردند در راستای تبعیت از تحریم ها، ایران را ترک خواهند کرد، اقدامی که حالا به زیان این خودروساز فرانسوی تمام شده است.

شناسایی گلوگاه‌های فساد در خودروسازی

دیگر خبر خودرویی مهم این هفته، شناسایی گلوگاه‌های فساد در خودروسازی در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودرو بود. آن طور که حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، مجلسی‌ها در جریان تحقیق و تفحص از خودروسازی، گلوگاه‌هایی را که امکان ایجاد رانت و فساد دارند، شناسایی و قصد دارند آنها را مسدود کنند. به گفته وی، با توجه به عزم قوه‌قضائیه در برخورد با فساد در خودروسازی، مجلس امیدوار است علاوه‌بر برخورد با متخلفان، با مسیر ایجاد تخلفات هم که اتفاقا مهم‌تر از اولی است، برخورد لازم صورت گیرد.

بهترین خودروهای 2019

اما در نظرسنجی که توسط سه موسسه معتبر آمریکایی انجام شد، خودروهای ژاپنی، سوئدی و آمریکایی در صدر رضایتمندی مشتریان از خودروها در سال 2019 قرار گرفتند. بر این اساس، برند لکسوس به همراه ولوو سوئدی به‌طور مشترک در صدر جدول رده‌بندی رضایتمندی مشتریان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفتند. رده دوم نیز مشترکا به دو برند «لینکلن» و «سوبارو» اختصاص یافت.