آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، مدیرعامل کرمان موتور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان عنوان کرده «دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و اگر نقدینگی موردنیاز تزریق نشود، مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.»

به نقل از خبرگزاری تسنیم، سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور تاکید کرده که ریشه تمامی مشکلات از سیاست‌های ارزی دولت در سال گذشته و انفعال وزارت صنعت در حمایت از تولیدکنندگان، سرچشمه می‌گیرد. وی افزود: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعمل‌های وزارتخانه درباره قیمت خودروهای پیش‌فروشی و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز شد. فیروزی تصریح کرد: به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود، مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم. مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیم‌های دولت در سال گذشته است، اظهارکرد: وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آیین‌نامه‌های فروش و پیش‌فروش، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش‌فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمیته‌ای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رئیس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند و تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب شود، با این حال طی ماه‌های اخیر هیچ مصوبه‌ای از این کمیته خارج نشده، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است. فیروزی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمی‌دهد و فقط تصمیم‌گیری را از جلسه‌ای به جلسه دیگر به تعویق می‌اندازد.

فیروزی گفت: طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو محصولات را با زیان فروختند و از سوی دیگر ما‌به‌التفاوت نرخ ارز را برای همان خودروهای زیان‌ده نیز پرداخت کردند؛ مشخص است در چنین شرایطی دیگر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند. وی ادامه داد: به رئیس‌کل بانک مرکزی اطمینان داده‌ایم در صورت تزریق نقدینگی می‌توانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف و رقم پرداختی را بازگردانیم؛ وی نیز قول داده تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال گذشته برای ایران‌خودرو و سایپا انجام شد، به کار گیرد.

اظهارات وی مبنی بر شرایط دشوار کرمان موتور اما در حالی است که روابط عمومی این شرکت با ارسال اطلاعیه‌ای، از رفع تعهدات تا آبان امسال خبر داده است. در این اطلاعیه آمده، «با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور درخصوص محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی شرکت کرمان موتور به دلیل کمبود نقدینگی تا پایان آبان، به استحضار مشتریان می‌رساند که برای تحویل خودروهای تعهدات فعلی شرکت جای هیچ‌گونه نگرانی نبوده و تمام قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبان ماه تمام تعهدات ثبت‌نام شده تحویل می‌شود. مراتب برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در فضای مجازی و رسانه‌ای اعلام می‌شود.»