کیفیت خودروهای داخلی در فروردین

در این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه و وزارت صنعت،معدن و تجارت آن را اعلام کرده و به فروردین‌ماه مربوط می‌شود، ۳۲ خودرو تولید و مونتاژ داخل مورد بررسی کیفی قرار گرفته و ستاره‌بندی شده‌اند. بر این اساس، خودروهای تحت بررسی، ستاره‌های خود را در مقایسه با گزارش کیفی قبلی حفظ کرده و بنابراین تغییر خاصی در سطح کیفی آنها ایجاد نشده است.

در روشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، هر محصول بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت و در دسته قیمتی خود جای می‌گیرد. این در شرایطی است که هیچ خودرویی نتوانسته در ارزیابی کیفی فروردین‌ماه، تمام ستاره‌های موجود را کسب کند. در گزارش منتشره، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. در میان ۳۲ خودرویی که طی فروردین‌ماه مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۱۰ خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند و این یعنی، بیش از ۳۱ درصد از خودروهای یاد شده توانسته‌اند به کیفیت نسبتا ایده‌آل دست پیدا کرده و برترین محصولات خودروسازی کشور در ماه ابتدایی امسال باشند.

طبق گزارش منتشره، ۹ خودرو داخلی موفق به اخذ سه ستاره کیفی شده‌اند تا در مجموع حدود ۲۸ درصد از خودروهای ارزیابی شده در فروردین‌ماه، سه ستاره لقب گرفته و کیفیتی متوسط را ازآن خود کنند. از آن‌سو، اما ۱۰‌خودرو نیز توانسته‌اند تنها دو ستاره کیفی را در ارزیابی اولین ماه سال جاری به دست بیاورند. با این حساب، بیش از ۳۲ درصد از خودروهای تولید داخل طی فروردین‌ماه، دوستاره بوده‌اند. در نهایت نام سه‌ خودرو تک‌ستاره نیز در گزارش کیفی فروردین‌ماه به ثبت رسیده و این یعنی، بیش از ۱۰ درصد خودروهای داخلی در فروردین‌ماه، حداقل سطح کیفی را به دست آورده‌اند.در این گزارش نیز طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل در ۵ دسته «بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان»، «بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان» «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان» و «زیر ۲۵ میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنان از اعلام جزئیات کیفی خودروها که مشخص می‌کرد هر محصولی در معیارهای مختلف دارای چند نمره منفی است، خودداری می‌کند. البته این احتمال نیز وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه انتشار این جزئیات را نمی‌دهد.

ثبات کیفی خودروها

سری به دیگر جزئیات کیفی خودروهای داخلی بزنیم و ببینیم ۳۲ محصول تحت ارزیابی در فروردین‌ماه، در چه سطح کیفی قرار داشته و چند ستاره‌اند. از آنجاکه شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در این گزارش جدول مقایسه کیفی خودروها در اسفند ماه را هم منتشر کرده، مشخص می‌شود سطح کیفی خودروها به لحاظ ستاره‌بندی، تغییری را تجربه نکرده است. در واقع اگر هم تغییرات کیفی رخ داده، به‌حدی نبوده که ستاره‌ها را جا‌به‌جا کند.

هرچه هست، در گزارش کیفی خودروها طی فروردین‌ماه، خودروهای به اصطلاح گران‌قیمت، بیشترین ستاره‌ها را نصیب خود کرده‌اند. طبق گزارش منتشره، در دسته خودروهای بالای ۱۰۰ ‌میلیون تومان با سه عضو تقریبا مونتاژی یعنی مزدا۳ شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند‌ویتارای ایران‌خودرو خراسان و پژو ۲۰۰۸ (محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو) روبه‌رو می‌شویم که هر سه آنها موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند. این خودروها در گزارش قبلی نیز همین تعداد ستاره را کسب کرده بودند و بنابراین تغییر کیفیت خاصی در آنها طی اولین ماه بهار امسال رخ نداده است. این سه محصول در حال حاضر گران‌ترین خودروهای تولید و مونتاژ داخل به‌شمار می‌روند و همچنین از داخلی‌سازی پایینی برخوردار هستند. در این بین، پژو ۲۰۰۸ اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و قرار است میزان داخلی‌سازی آن طی دو، سه سال آینده به بالای ۷۰ درصد برسد.

از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان بگذریم و نگاهی بیندازیم به گروه بعدی که محصولات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی را در خود جای داده است. در این گروه چینی-کره‌ای، با چهار محصول مونتاژی مواجه می‌شویم که در میان آنها، کیا سراتو و هیوندایی مدل ۲۰ i به‌عنوان محصولات چهار ستاره معرفی شده‌اند. سراتو که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود، در گزارش کیفی گذشته نیز چهار ستاره کیفی به‌دست آورده؛ بنابراین سطح کیفی آن در فروردین‌ماه تغییر خاصی به خود ندیده است. نکته عجیب در مورد کیا سراتو این است که این محصول قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارد، بنابراین باید در گروه یک (بالای ۱۰۰ میلیونی‌ها) قرار بگیرد، اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد همچنان نام آن را در دسته ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها قرار داده است.

دیگر عضو این گروه یعنی هیوندایی ۲۰ i که در کرمان موتور مونتاژ می‌شود و جزو محصولات پسابرجامی به‌شمار می‌رود نیز در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، ستاره‌ای کم و زیاد نکرده است. در این گروه دو خودرو چینی نیز به چشم می‌آیند که هر سه با داخلی‌سازی پایینی در کشور مونتاژ می‌شوند. تیگو ۵ که در مدیران خودرو به مونتاژ می‌رسد، در گزارش کیفی فروردین‌ماه سه ستاره به دست آورده، بنابراین در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری حاصل نکرده است. همچنین جک۵‌S نیز به‌عنوان محصول مونتاژی کرمان موتور، با کسب سه ستاره، شرایط کیفی مشابهی با اسفند‌ماه دارد. این گروه در گزارش قبلی میزبان‌هایما اس‌۷ مونتاژی ایران‌خودرو نیز بود، اما در گزارش جدید، نام این محصول به چشم نمی‌آید.

به گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان سری بزنیم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این دسته قیمتی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، تمام خودروهای حاضر در این گروه، مونتاژی‌های چینی هستند که بهترین آنها بسترن (B۳۰) نام دارد. این محصول مونتاژی گروه بهمن، در ارزیابی جدید، چهار ستاره کیفی به دست آورده و این نشان می‌دهد نسبت به گزارش قبلی، تفاوتی نداشته است. دیگر عضو این گروه یعنی آریزو ۵ نیز کماکان سه ستاره کیفی را به خود می‌بیند و با این حساب تغییری در سطح کیفی این محصول مونتاژی چینی رخ نداده است. در این گروه اما یک خودرو دو ‌ستاره نیز به‌چشم می‌آید که لیفان X۶۰ نام دارد. این خودرو که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، نسبت به گزارش اسفند‌ماه تغییری در کیفیت خود احساس نکرده، چه آنکه در آن گزارش نیز دو ستاره به خود اختصاص داده بود. در این گروه پیش‌تر نام برلیانس و چانگان (از محصولات مونتاژی چینی در سایپا) نیز به چشم می‌آمد، اما در گزارش جدید، خبری از آنها نیست.

تداوم صدرنشینی فرانسوی‌ها

نگاهی هم بیندازیم به دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است. مانند چند گزارش قبلی، همچنان رنویی‌ها و پژویی‌ها رده‌های ابتدایی این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس تندر۹۰ پلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتومات، رنو ساندرو، پارس‌تندر، تندر ۹۰ ایران‌خودرو و تندر-۹۰ پارس خودرو، در ۶‌رده ابتدایی جدول جا خوش کرده‌اند. در این بین البته چهار محصول شامل تندر۹۰ پلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتومات، رنو ساندرو و پارس‌تندر، توانسته‌اند صاحب چهار ستاره کیفی شوند. البته مقایسه کیفی این خودروها با اسفند‌ماه نشان می‌دهد خودروهای موردنظر ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌ و هیچ تغییری در ستاره‌بندی شان ایجاد نشده است. در رتبه‌های پنجم و ششم این جدول به تندر ۹۰ ایران‌خودرو و تندر۹۰ پارس‌خودرو برمی‌خوریم که توانسته‌اند سه ستاره کیفی خود را حفظ کنند. این دو محصول در گزارش کیفی اسفند‌ماه نیز همین تعداد ستاره را به دست آورده بودند.

در گروه مورد بررسی اما چهار خودرو سه ستاره دیگر نیز به چشم می‌آیند که اتفاقا آنها نیز در مقایسه با گزارش اسفند ماه، تغییر کیفی خاصی را تجربه نکرده و ستاره‌های شان ثابت مانده است. در این بین، رانا که مدت‌هاست تیراژ آن منفی شده، در رده هفتم جای گرفته و پس از آن با دنا پلاس و پژو ۲۰۶ در مدل‌های صندوقدار و‌هاچ بک مواجه می‌شویم. این سه محصول که جزو تولیدات ایران‌خودرو به‌شمار می‌روند، در مقایسه با گزارش کیفی آخرین ماه سال گذشته، ‌تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند، چه آنکه در آن گزارش نیز سه‌ستاره به‌دست آورده بودند.

در گروه خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی اما با هشت محصول دو ستاره نیز روبه‌رو هستیم که بیشتر آنها را ایران‌خودرویی‌ها تشکیل می‌دهند. دو محصول چینی به نام‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید و دانگ‌فنگ نیز در جمع دو ستاره‌های این گروه به چشم می‌آیند که در مقایسه با اسفند‌ماه، تعداد ستاره‌هایشان تغییری نکرده است. دیگر دو ستاره‌های این گروه را خودروهای دنا، پژو پارس کرمانشاه، پژو ۴۰۵ خراسان، تیبا۲، تیبای معمولی، سورن و سمند تبریز تشکیل می‌دهند که آنها نیز با کم و زیاد شدن ستاره در مقایسه با اسفند‌ماه، مواجه نشده‌اند. در گزارش قبلی، تیبای معمولی و ساینا نیز عضو این گروه بودند، اما در گزارش فروردین‌ماه، نام آنها به چشم نمی‌خورد.

گزارش کیفی فروردین‌ماه اما خودروهای تک‌ستاره را نیز در خود جای داده است. بر این اساس، در دسته خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان که دارای ۴ عضو است، سه محصول تک‌ستاره به چشم می‌آید که مدل‌های مختلف پراید را شامل می‌شود. در این گروه البته یک محصول دو ستاره نیز به نام پراید ۱۳۱ تولید سایپا وجود دارد که در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری را تجربه نکرده است. سه محصول دیگر را نیز مدل‌های پراید ۱۳۱ پارس خودرو، پراید ۱۳۲ سایپا و پراید ۱۱۱ سایپا شامل می‌شوند که همگی آنها تک‌ستاره بوده و در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری نداشته‌اند.

 

16-02