چهار طرح آمریکا برای شکست برجام عکس: میزان

حسن روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران سرو سرافراز تاریخ است و برای حفظ اسلام و ایران، جان می‌دهد، گفت: در شرایط پیروزی سیاسی و حقوقی هستیم؛ اما آمریکا می‌خواهد با جنگ روانی و اقتصادی ملت ما را بشکند. روحانی در این همایش گفت: امروز با شرایطی که در کشور وجود دارد و با وجود بدخواهانی که در برابر ملت قرار دارند باید وحدت، همدلی، یکپارچگی و همنوایی ما بیش از همیشه باشد.

سناریوهای چهارگانه

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما از سال ۹۴ شرایط جدیدی یافته و از پیچ خطرناکی عبور کردیم و توانستیم تولید و فروش نفت و حق ملت برای تجارت با دنیا را بازپس بگیریم و کشورهای جهان را برای سرمایه‌گذاری به ایران دعوت کنیم، به ۴ سناریوی آمریکا برای شکست برجام اشاره کرد. روحانی با بیان اینکه پس از سال ۹۴ تلاش دشمنان بر شکستن توافق هسته‌ای بود و اولین توطئه آنها این بود که کاری کنند، ایران خودش از توافق خارج شود، اظهار کرد: آمریکایی‌ها همه گونه بهانه‌جویی کردند و تعهداتشان را زیر پا گذاشتند تا بتوانند ایران را مجبور کنند که از این توافق خارج شود و تحریم‌ها مجدد برگشته و پرونده ایران، پرونده امنیتی قلمداد شود، اما نتوانستند ما را وادار کنند که از این توافق خارج شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مسیر دیگری که آنها در پیش گرفتند این بود که آژانس را وادار کنند که اعلام کند ایران به‌طور کامل به تعهدات خود عمل نمی‌کند و در این راستا نیز رایزنی‌های فراوانی را با مدیر کل‌آژانس داشته و اقدامات و فشارهای فراوانی را اعمال کردند تا بتوانند آژانس را متقاعد کنند ایران یک تخلف و عدم‌همکاری داشته است، اما سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه، وزارت دفاع و سایر مسوولان کشور با هنرمندی، دقت و هوشیاری و در عین حال ایستادگی بر منافع کشور اجازه ندادند که آنها در این توطئه نیز موفق شوند.روحانی تاکید کرد: طرح سوم آمریکایی‌ها این بود که اروپایی‌ها را راضی کنند تا با هم از این توافق خارج شوند و ماه‌ها روی آن کار کردند، اما در این راه هم ناموفق بودند و نه اتحادیه اروپا یعنی نه ۲۸ کشور و نه ۳ کشور بزرگ اروپایی، زیر بار این موضوع نرفته و آمریکا در این طرح هم ناموفق بود.رئیس‌جمهوری گفت: خروج آمریکا از برجام آن هم پس از یک سال و نیم هیاهو چهارمین و بدترین و مفتضح‌ترین گزینه آمریکایی‌ها بود که آبروی آنها را نیز برد و امروز تنها دو، سه کشور از این اقدام حمایت کردند.

روحانی افزود: عملکرد مدبرانه جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها را مجبور کرد که با بالاترین هزینه از برجام خارج شوند. تازه همه امید آمریکایی‌ها از خروج از برجام، این بود که ایران نیز با فاصله اندکی از برجام خارج شود و آنها به آرزوی بزرگ‌شان برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و قرار گرفتن این پرونده ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد برسند و براساس آن همه کشورهای دنیا را مجاب کنند که ایران را تحریم کنند.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در یک شرایط پیروزمندانه سیاسی و حقوقی در دنیا قرار دارد، گفت: البته آمریکایی‌ها امروز نیز مثل همیشه به‌دنبال آن هستند تا پس از شکست، با اتخاذ شیوه‌ای دیگر قدرت و ابهت ملت ایران را در هم بشکنند.روحانی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل‌حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القا کنند قضات در ایران تحت تاثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند، بنابراین بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.

روحانی با بیان اینکه امروز نیاز به امید داریم، تصریح کرد: سیاه‌نمایی اساسا و در ذات خود نیز کار نادرست و غلطی است و در برخی اشکال، اقدامی مجرمانه نیز به حساب می‌آید. تهمت زدن و شخصیت و آبروی افراد را زیرپا گذاشتن گناه بزرگ و نابخشودنی است.

کمبود کالا نداریم

روحانی با بیان اینکه چرا امروز بعضی از مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، گفت: آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها ۴۴ درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است. ما امسال مشکل آب داریم که برای آن هم هزار میلیارد تومان برای تامین آب روستاها و شهرهای کم آب اختصاص دادیم، اما مشکل کمبود ارز نداریم. رئیس‌جمهور ادامه داد: هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف می‌کنند و بنده به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم.

روحانی اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزئی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل می‌کنند. امروز در خدمت شما مسوولان شریف قوه‌قضائیه و ملت بزرگ ایران می‌گویم که مردم تحت هیچ شرایطی برای تامین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت.رئیس‌جمهور تصریح کرد: بسیاری از کالاهای اساسی مثل گندم، روغن و شکر یا به اندازه کافی در داخل تولید می‌شوند و یا به اندازه کافی تامین و ذخیره شده‌اند و هیچ نگرانی وجود ندارد. اگر نیازی هم به کالایی باشد، حتما فوری وارد خواهد شد. ارز در بازارهایی که عده‌ای در برخی کوچه پس کوچه‌ها ایجاد کرده‌اند، هر قیمتی هم پیدا کند مردم مطمئن باشند که برای تامین نیازهای روزمره‌شان ارز رسمی کافی تخصیص خواهد یافت.

خواسته روحانی از رسانه‌ها

روحانی تاکید کرد: زمانی رسانه‌های دشمن تلاش می‌کنند تا مردم را نگران کنند که این ماموریت آنهاست، اما در این شرایط از دوستان، توقع بیشتری می‌رود؛ اصحاب رسانه، خطبا، تریبون‌دارها، نمایندگان مجلس و قوه‌قضائیه همه باید دست به دست هم دهیم تا امید و اعتماد مردم را حفظ و از مشکلات عبور کنیم.رئیس‌جمهوری با تاکید چندباره بر اینکه اگر امید و اعتماد مردم حفظ شود، آمریکا قادر به شکست ایران نخواهد بود، گفت: باید اولویت‌ها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم در هیچ تریبونی، تهمت و افترا و تخریب حاشیه امن داشته باشد؛ اگر می‌خواهیم نظام را حفظ کنیم این یکی از مهم‌ترین وظایف ماست.روحانی افزود: انتقاد دلسوزانه آزاد است، اما تخریب به هیچ‌وجه سازنده نیست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر مردم ببینند که فضای کسب و کار فضای سالمی است و به هر تخلفی فورا رسیدگی می‌شود، امنیت در این فضا ارتقا می‌یابد. چه اشکالی دارد امسال که آمریکایی‌ها، عزم خود را جزم کرده‌اند تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، همه قضات تصمیم بگیرند که در هر هفته چند ساعت بیشتر کار کنند تا سریع‌تر به پرونده‌های اقتصادی رسیدگی شود.

روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم آمریکایی‌ها را در تبلیغات و جنگ روانی شکست دهیم باید فضا را بازتر کنیم و اجازه دهیم ایرانی‌های خارج از کشور به راحتی به داخل سفر کنند تا در بازگشت هر کدام یک سفیر و مبلغ برای جمهوری اسلامی ایران باشند.روحانی تاکید کرد: به مسوولان دستور داده‌ام هر مقدار ارز که برای تامین کالا تخصیص می‌یابد، با ذکر جزئیات درباره میزان ارز تخصیص یافته و کالایی که قرار است وارد شود، در فضای مجازی منتشر شود. به گفته روحانی پیروزی ملت ایران در برابر دشمن فقط در سایه امید و اعتماد حاصل می‌شود. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حرف و عمل مسوولان در حفظ و ارتقای امید و اعتماد بسیار موثر است، گفت: هر سه قوه و همه ارکان نظام باید تحت رهبری مقام معظم رهبری امید، اعتماد و انسجام عمومی را ارتقا دهند. در همین راستا و بنا به دستور مقام معظم رهبری، جلسات هفتگی مشترک بین سه قوه برگزار می‌شود که در جلسات اول و دوم آن مصوبات خوبی به دست آمد. همه این مصوبات مورد تایید رهبری بودند و برای اجرا ابلاغ شده‌اند و این جلسات ادامه خواهند داشت.

هشدار به اخلالگران اقتصادی

در ادامه این همایش، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی تصریح کرد: این برای ما مسلم است عده‌ای با سرمایه‌های کلان خودشان در بازار تلاطم ایجاد می‌کنند، امروز نیروهای امنیتی موظفند اخلالگران در نظام اقتصادی کشور را شناسایی کنند و کار این اخلالگران خیانت به کشور و مردم است. به گزارش خبرگزاری میزان، او ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه با این مساله کنار نخواهد آمد و به این اخلالگران هشدار می‌دهم پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورند، این کارها (اخلال در نظام اقتصادی) مجازات‌های بسیار سنگینی دارد.رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: اگر مصداق افساد‌فی‌الارض باشد اعدام و اگر غیر از این باشد تا ۲۰ سال حبس و تمام اموال آنها مصادره می‌شود؛ در اجرای این قانون تردید نخواهیم کرد و نیروهای امنیتی موظفند در اسرع وقت آنها را شناسایی و به قوه‌قضائیه معرفی کنند.

مخالف فضای مجازی نیستم

آیت‌الله آملی در ادامه این همایش به موضوع فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در بحث فضای مجازی گاهی اختلاف سلیقه وجود داشته اما قوه‌قضائیه نه مخالف استفاده از فضای مجازی و نه مخالف شبکه‌های اجتماعی است، شاید در بین روسای قوا بنده از فضای مجازی و اینترنت بیشتر استفاده کنم، اما بحث بر سر این است که ما به‌عنوان حکومت جمهوری اسلامی حق داریم به ادعای وجود فضای مجازی بستر و شاهراه برای دشمن ایجاد کنیم؟

رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: امروز داشتن شبکه‌های اجتماعی که سرور‌ها و مدیریت آن در بیرون است، دادن شاهراه به دست دشمن است. اینکه بخش قابل‌توجهی از فضای مجازی کشور در اختیار یک پیام‌رسان به نام تلگرام باشد و او هم هیچ خدایی را بنده نباشد و هیچ مراوده‌ای را نپذیرد، اگر جرمی در این بستر واقع شد، باید چه کار کنیم؟آملی‌لاریجانی اظهار کرد: این حرف صحیح است که آزادراه را نباید برای یک تصادف بست؛ اما آزادراه را برای هزاران تصادف و راهزنی باید بست. امروز شبکه‌های اجتماعی که سرورهای آنها در خارج است، مانند شاهراهی است که هزاران راهزنی در آن صورت می‌گیرد.به گفته رئیس قوه‌قضائیه ما معتقدیم شبکه‌های اجتماعی باید با اقتدار و با توانمندی بالا در کشور وجود داشته باشند. شما از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنید و ما هم حمایت می‌کنیم و از حریم خصوصی افراد در بستر این پیام‌رسان‌های داخلی نیز حمایت می‌کنیم و چنانچه کسی هم تعدی کند، او را مورد تحدید قرار می‌دهیم.

ادعای فساد سیستماتیک

رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه برخی ادعای فساد سیستماتیک را مطرح می‌کنند، گفت: بنده صددرصد با این حرف مخالف هستم. فساد سیستماتیک یک معنای ظاهری دارد که گویی خود فساد به نحو سیستماتیک در حال انجام است. یعنی سیستم‌های ما- چه اجرایی، چه قضایی و چه نظارتی- به نحو سیستماتیک خودشان دارند فساد می‌کنند که این حرف غلط است.او تاکید کرد: ما قبول داریم فساد هم در در دستگاه قضایی و هم در دستگاه اجرایی وجود دارد؛ اما مهم این است که مسوولان می‌خواهند قاطعانه با آن برخورد کنند.

هشدار به قضات

رئیس قوه‌قضائیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: والله به هیچ قاضی فشار نیاورده‌ام و توصیه نکرده‌ام. شما مسوولان قوه دارید کار خدایی می‌کنید و رضای خدا و شرع و اخلاق حرفه‌ای را در نظر بگیرید. با مردم خوب رفتار کنید. چرا باید به برخی افراد محترم یا یک مدیر پابند زده شود؟ این اقدام دیگر نباید تکرار شود نه در زندان و نه در دادسرا. بارها تکرار کردم که قرار وثیقه را طوری صادر کنید که بتوانند تامین کنند نه اینکه بگذارید چهارشنبه که مجبور شوند دو روز در زندان بمانند. این اتفاقات ولو کم باشند به چهره قوه‌قضائیه لطمه می‌زند.

ضرورت امنیت اقتصادی

از سوی دیگر، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در ادامه این همایش درباره اهمیت توجه به مساله امنیت اقتصادی، اظهار کرد: اگر کشور در شرایط عادی باشد این مساله به خودی خود مهم است، اما در شرایط فعلی بیشتر اهمیت دارد. کسی که می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند باید احساس کند قوه‌قضائیه پشتیبان آن است مخصوصا که امروز عملیات روانی خاصی بر روی سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور انجام می‌شود. او ادامه داد: متاسفانه امروز تلاش می‌شود سرمایه‌گذاران را فراری دهند و دلالی باعث می‌شود این روند سیر نزولی بیشتری پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود از اقتصاد ثروت‌زا نزول کنیم، اینها در شرایطی است که بخش‌های اداری کم برای سرمایه‌گذار مانع‌تراشی نمی‌کنند.لاریجانی ادامه داد: یک آمار بین‌المللی وجود دارد که میزان سرعت ورود سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری در کشورها را نشان می‌دهد و ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۰ را دارد. این یعنی ما نتوانسته‌ایم مقررات کشور را به شکلی تنظیم کنیم که با سرعت کار سرمایه‌گذار انجام شود، این اشکال امور اداری کشور است. برخی کشورهای کوچک در منطقه به این مساله توجه کردند و مقدار قابل‌توجهی از سرمایه‌ها را به کشورشان وارد کردند. شاید انقلاب‌اسلامی و ویژگی‌های آن یکی از عواملی باشد که بسیاری سرمایه‌گذار را از ورود به ایران منع کنند، اما باید قبول کنیم که ما در داخل هم مشکلات زیادی داریم که مانع این کار است و یکی دیگر از این مشکلات به‌‌جز مشکلات اداری و مقرراتی، نقدینگی است.رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قوه‌قضائیه تکیه‌گاه بخش سرمایه‌گذاری باشد، بزرگ‌ترین خدمت را به انقلاب کرده است. امروز کشور به امنیت اقتصادی نیاز دارد. سرمایه‌گذار به اندازه کافی مشکلات و موانع دارد، شما جلودار باشید تا مشکلاتش حل شود.

لاریجانی مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی را از ویژگی‌های دیگر ایجاد امنیت اقتصادی دانست و افزود: در همین حوادث اخیر واقعا جریان‌های سازمان یافته‌ای در حال اخلال هستند، این مساله را بخش‌های امنیتی گفته‌اند و به علاوه بحثی کاملا روشن است، این حجم تغییرات مناسب شرایط کشور نیست. این اخلال‌گران تعدادشان هم زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد. برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم ولی قوه‌قضائیه برخورد جدی نکرده است.رئیس مجلس تاکید کرد: در شرایط کنونی محور تامین امنیت اقتصادی باید قوه‌قضائیه باشد.لاریجانی به وضعیت فعلی کشور و شیطنت‌هایی که اتفاق می‌افتد، اشاره کرد و گفت: استراتژی دشمن دو مولفه دارد؛ یکی ایجاد تنگنای اقتصادی برای مردم و دوم آشفته‌سازی در داخل کشور.

او با اشاره به حوادث مختصری که دوشنبه در تهران اتفاق افتاد، گفت: شاهدیم که از این حوادث غوغایی در رسانه‌هایشان به‌راه انداختند و معلوم است که سناریویی در کار است، البته بسترهایی برای آن وجود دارد که برای هر سه قوه حائز اهمیت است و باید مورد توجه‌شان باشد و نکته سخت‌افزاری نیز وجود دارد که ما از آن مطلع هستیم که چه می‌خواهند بکنند.لاریجانی به موضوع رشد نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: قبول دارم که دشمن به‌دنبال مساله‌سازی در کشور است، اما باید نقایص خود را هم ببینیم و در جهت رفع آن کار کنیم چون تا زمانی که ارز به بازار می‌دادیم، مشکل رشد نقدینگی واضح نبود اما وقتی ارز کمتر شد این مشکل به سکه و بعد از آن به مسکن و خودرو رسید، پس باید موضوع را ریشه‌ای حل کنیم و آقای سیف و مسوولان اقتصادی در این زمینه راهکار ارائه دهند. لاریجانی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسوولان مشکلات اقتصادی را فقط به خاطر مسائل روانی می‌دانند، گفت: البته مسائل روانی مطرح است اما فقط به آن منتهی نمی‌شود. رئیس مجلس با بیان اینکه سرمایه‌های خوبی در بخش‌های حکمرانی و مردمی داریم، گفت: امروز باید به سمت آن برویم که بستر اختلافات را کاهش دهیم و زمینه را برای کار مردم فراهم کنیم.

 

08-01