ادینبرو؛ خیال‌انگیز و پرغوغا

ادینبرو آخرین مقصدم در سفر به اسکاتلند بود. از گلاسگو با اتوبوس یک ساعت در راه بودم و وقتی در مرکز شهر از اتوبوس پیاده شدم، احساس کردم خواب می‌بینم. در مقابل گلاسگو که انگار سرد و بی‌روح بود، ادینبرو خیال‌انگیز و پر‌غوغا، دلبری می‌کرد. یکی از بهترین اقامتگاه‌های سفرم را هم در همین شهر تجربه کردم؛ هتل کوچکی که از بیرون یک خانه قدیمی به نظر می‌رسید و داخلش به سبک خانه‌های انگلیسی طراحی شده بود و کاغذ دیواری‌ها و مبلمان آنتیک و احساس دلچسبی داشت.

تقریبا تمام جاذبه‌های دیدنی شهر در مرکز اسکاتلند قرار گرفته، بنابراین گشت و گذارم را از قلعه قدیمی ادینبرو که کاخ ادینبرو هم خوانده می‌شود شروع کردم که بر فراز شهر و بر بالای یک صخره قرار دارد. گویا از عصر آهن این تخته سنگ بزرگ محل سکونت انسان‌ها بوده و دست‌کم از قرن دوازدهم میلادی یعنی بیش از ۸۰۰ سال پیش کاخ ادینبرو ساخته شده و به‌عنوان یک دژ نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گشت و گذار در دل دالان‌ها و تالارهایش بیش از یک ساعت طول می‌کشد و بسیار زیبا و دیدنی است.

از کنار قلعه ادینبرو، بخش بزرگی از شهر زیر پای شماست و اینقدر این منظره از شهر با خانه‌های قدیمی زیباست که آدم را مسحور خودش می‌کند. اگر مسیر قلعه را پی بگیرید وارد بخش قدیمی شهر می‌شوید که سفر به تاریخ است. با معماری زیبای خانه‌ها و ساختمان‌های اداری و دولتی احاطه می‌شوید و از انحنا و پیچ و خم و ظرافت طرح‌ها و خط‌ها و مجسمه‌سازی‌‌ها لذت خواهید برد. قدم زدن در این بخش شهر، موسیقی پس زمینه‌ای هم دارد. موسیقی ساز بادی اسکاتلندی که یک نوع نی‌انبان است و در اسکاتلند بگ پاپیس خوانده می‌شود. این ساز در جای جای شهر قدیمی از سوی مردان دامن‌پوش نواخته می‌شود و نوای اسرارآمیزی است از گذشته که مسحورکننده و جادویی است. «کیلت» یا همان لباس سنتی مردان در اسکاتلند، هنوز هم زنده است و هنوز در جشن‌ها و مراسم‌ رسمی پوشیده می‌شود. این پوشش دامنی چند لایه از پارچه پشمی و قیمت یک دست کامل آن حدود هزار پوند است. طرح پارچه کیلت حالا به‌عنوان صنایع دستی در انواع لباس‌های زنانه و مردانه کاربرد دارد و به نوعی نشان اسکاتلند است.از دیگر جاذبه‌های دیدنی ادینبروی زیبا و دوست داشتنی، تپه کالتن و برج زیبای آن، موزه هنری اسکاتلند، نماد اسکاتیش، کلیسای جامع اسکاتلند، ساحل زیبا و طبیعت خیره‌کننده آن است که سفر به این شهر را یگانه و خاطره‌انگیز می‌کند.