از سرزمین‌های شمالی (بخش دوم: گلاسگو)

اسکاتلند اگرچه نمی‌تواند موضع بین‌المللی جدا از بریتانیا اتخاذ کند، اما در سیاست‌گذاری‌‌های محلی مستقل است. پول این کشور مانند سایر بخش‌های بریتانیا، پوند استرلینگ است، اما اسکاتلند حق چاپ اسکناس خاص خود را دارد و اسکناس‌های اسکاتیش به تصویر شخصیت‌های برجسته این کشور، منقش است. در آموزش و بهداشت هم اسکاتلند مستقل است و برخلاف انگلستان، بهداشت و درمان برای مردم کاملا رایگان است و آنها برای آموزش دانشگاهی هم لازم نیست پولی بپردازند. کشف ذخایر نفت در سواحل شمالی شهر ابردین هم سبب شده تا اسکاتلند درآمد زیادی داشته باشد.

من در سفرم به این سرزمین شمالی، بعد از دیدن ابردین راهی گلاسگو، بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند شدم که سومین شهر بزرگ بریتانیا هم به‌شمار می‌رود. راستش فکر می‌کردم گلاسکو شهری پر شکوه و پرطمطراق باشد، اما گلاسکو بیشتر شبیه کفش‌‌های کوهنوردی‌ام بود؛ همان‌ها که این‌قدر پوشیدم‌شان که کهنه و مستعمل‌اند و گرد و خاک به همه جایش نفوذ کرده. اما قدمت و کهنگی دلچسبی داشت و انگار خموش و خسته و در خود رفته باشد.

این شهر کهنه و ساحلی همچنان آن‌قدر زیبا و اصیل بود که هر تکه‌اش همچنان خواستنی و زیبا می‌نمود. گشت و گذار در گلاسگو را از میدان بزرگ شاه جورج شروع کردم که در واقع مرکز شهر و قدیمی‌ترین بخش شهر هم هست و مجسمه‌های فراوانی از جمله مجسمه شاه جورج سوم و مجسمه ملکه ویکتوریا سوار بر اسب در این میدان قرار دارد. خیابان‌های اطراف میدان هم پر از مرکز خرید و رستوران و کافه است. این شهر دو موزه مهم هم دارد. مهم‌ترین و زیباترین موزه شهر، «گالری هنری کلوینگرو» است که مجموعه‌ای از زیباترین آثار هنری بریتانیا، اسکاتلند و حتی جهان را در خود جای داده و بخشی از آثار هنرمندانی چون گوگن، سالوادور دالی و پیکاسو در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه ساختمانی قدیمی و حیرت‌انگیز دارد و ساعت‌ها می‌شود در بین دالان‌ها و آثار هنری‌اش وقت گذراند. یکی دیگر از موزه‌های مهم گلاسکو «موزه کنار دریا» (Riverside Museum) است؛ موزه‌ای که ساختمان بسیار زیبایش براساس طرحی از معمار مطرح عراقی- بریتانیایی، زاها حدید ساخته شده و در واقع تاریخ حمل‌ونقل در اسکاتلند و بریتانیا را روایت می‌کند و خانه اتومبیل، موتور، اتوبوس و درشکه و لکوموتیو و هرآنچه به حمل‌ونقل مربوط است در آن به چشم می‌خورد. این موزه جزو موزه‌های دیدنی و زیبای این شهر قدیمی است که در هاله‌ای خاکستری و قهوه‌ای فرو رفته است.