مسیر صعودی بازار مسکن

روز گذشته در بازار تسهیلات مسکن، حدود ۸۱ هزار ورقه به ارزش بیش از چهار میلیارد تومان دست به دست شد. دامنه قیمت اوراق تسهیلات در دوشنبه هفته جاری از ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان تا تقریباً ۵۵ هزار و ۲۹۰ تومان رقم خورد که نسبت به محدوده قیمت روز یکشنبه افزایش یافته بود. در این میان، اخباری در حوزه افزایش توان تسهیلات دهی و همچنین افزایش سقف وام مسکن به گوش می‌خورد که به سه اقدام کلی دسته‌بندی شده است. اقدام نخست به افزایش سرمایه بانک مسکن مربوط می‌شود. طی بررسی کمیسیون تلفیق در ارتباط با بودجه سال ۹۸، بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی، بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل شد. مبلغ مذکور که تا سقف پنج هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، در قالب افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن در نظر گرفته شد. در صورت تحقق یافتن این افزایش سرمایه، نسبت کفایت بانک مسکن به ۱۷ درصد می‌رسد. این در حالی است که استاندارد بانک مرکزی در سطح ۸ درصدی تعیین شده است. امری که به افزایش تسهیلات دهی بانک مسکن کمک شایانی خواهد کرد. گام دومی که بانک مسکن برای افزایش توان اعطای تسهیلات در نظر گرفته است، انتشار اوراق است. برای انتشار اوراق رهنی و عرضه در بازار سرمایه، سه هزار میلیارد تومان تسهیلات اولیه پرداخت شده است که یک سوم آن در مرحله نهایی قرار گرفته است. در نهایت، اقدام آخر بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات وام مسکن به پیشنهاد این بانک برای قرار دادن یک میلیارد دلار از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، در اختیار آن است. در صورت اجرایی شدن این سه طرح، و ارائه تسهیلات ارزان‌تر و بیشتر به متقاضیان مسکن، بازار مسکن در شرایط به غایت بهتری قرار خواهد گرفت.

 نگاهی به بازار اول و دوم

روز گذشته بیش از نیمی از نمادهای بازار اول و دوم در محدوده منفی قیمت به معاملات خود پایان دادند. فشار عرضه در نمادهای کالایی به قوت خود باقی بود، که عقب‌روی بیش از ۳۳ واحدی (معادل ۷/ ۱ درصد) شاخص کل را در پی داشت. طی معاملات دوشنبه هفته جاری، بیشترین فشار وارد بر آیفکس از جانب پتروشیمی مارون بود. فشار فروش بر سهام «مارون» به قدری بود که بیشترین افت قیمت آن را طی دو ماه اخیر موجب شد. امری که به کاهش حدود ۱۱ واحدی شاخص کل سهام منجر شد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و سنگ آهن گهر زمین از دیگر سهام کالایی بودند که به افت هرچه بیشتر آیفکس دامن زدند در مجموع بیش از ۱۲ واحد از آن کاستند.  با این حال نمادهای پالایشی جهت متفاوت‌تری را در پیش گرفتند. خبر افزایش سرمایه دو نماد پالایشی بورسی، آن نیز در شرایط کنونی که افزایش سرمایه به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر تحریک تقاضا شناخته شده است، فضای مثبتی را بر معاملات سایر سهام هم گروه تسری داد که نمادهای نفتی فرابورسی از آن مستثنی نبودند.

دیروز در بازارهای یاد شده، نزدیک به ۳۲۴ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به نقدینگی روز گذشته بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته بود. فعالان فرابورسی بالغ بر ۲۵ درصد ارزش معاملات خرد را در سهام گروه فلزات به گردش درآوردند. همراه با خرید و فروش‌های انجام شده در صنعت زراعت و محصولات پتروشیمی، نقدینگی رقم خورده در سه صنعت یاد شده به حدود ۵۸ میلیارد تومان رسید. در مقابل، کم معامله‌ترین صنعت دیروز به نام صنعت خودرو و ساخت قطعات تثبیت شد. در این میان، شمار صنایعی که با رشد شاخص روزانه روز خود را سپری کردند به هفت عدد رسید که صنعت خرده‌فروشی، عرضه برق و گاز و همچنین زراعت در صدر این هفت صنعت قرار داشتند. در مقابل صنعت سیمان زیانده‌ترین گروه روز گذشته معرفی شد. پس از آن صنعت قند و شکر و همچنین محصولات پتروشیمی هر کدام با افت متوسط قیمت بیش از دو درصدی قرار داشتند.

 همگام با بازیگران

روز گذشته، حمایت سهامداران حقوقی از بازار سهام ادامه یافت. بیش از ۳۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد. این جابه‌جا‌یی سهام در حالی انجام شد که نمادهای مربوط به گروه فلزات همچنان در صدر توجهات سهامداران عمده بازار قرار داشت. نماد معاملاتی «کگهر» به‌عنوان انتخاب اول این دسته از سهامداران از خالص خرید بیش از ۵میلیارد تومانی آنها برخوردار شد. در ادامه سهم‌های «هرمز»، «ذوب» و «ارفع»‌ در صدر توجهات حقوقی‌ها قرار داشتند که در مجموع بیش از ۱۲ میلیون از سه نماد یاد شده به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان از جانب حقیقی‌ها به سوی معامله‌گران عمده جابه‌جا‌ شده بود. در آن سوی بازار، خریداران حقیقی با قدرت کمتری در بازار ظاهر شدند به گونه‌ای که تنها چهار صنعت از متوسط خالص خرید مثبت فعالان خرد بهره‌مند شدند. نماد گروه فلزات «میدکو» با بیشترین تغییر مالکیت صورت گرفته به نفع خریداران حقیقی به معاملات خود پایان داد و ترجیحات بعدی سهامداران شامل حال نمادهای «قاسم» و سپس «حآسا» شد.

 چه خبر از «اخزا»؟

روز گذشته حدود یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش نزدیک به ۸۴ میلیارد تومان در بازار اوراق بدهی دست به دست شد. صرف نظر از افت محدود قیمت اوراق خزانه به نماد‌ «سخاب۷» باقی اوراق با رشد قیمتی به روز خود پایان دادند. از این رو متوسط نرخ بهره موثر معاملات اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی بر سطح ۶/ ۲۱ مستقر شد.