هفته یک درصدی بورس تهران

در هفته گذشته معامله‌گران با وجود اعلام شروع مرحله تحریم‌های بانکی و نفتی ایالات‌متحده شاهد شرایط متعادلی در بازار بودند و برنامه‌ریزی مدیران بازار برای حمایت از بورس موثر واقع شد تا بازار بتواند به تعادل نسبی و حتی یک درصد بازدهی برسد. از دیدگاه کارشناسان با وجود سنگینی دور جدید تحریم‌ها بازار از مدت‌ها قبل نسبت به آن واکنش نشان داده و از این‌رو هنگام فرا رسیدن تحول اصلی بازار نگرانی کمتری را احساس می‌کرد از این دیدگاه با اعلام تحریم‌ها و تحولات مربوط به آن اینک بازار برای چند هفته آرامش از محل تحولات سیاسی را شاهد خواهد بود به‌ویژه اینکه نتایج انتخابات میاندوره‌ای آمریکا نیز نگرانی خاصی را برای بازار ایجاد نکرده و حضور دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و کنگره می‌تواند اندکی از سنگینی فضای سیاسی بکاهد، در این شرایط معامله‌گران بیش از هر‌چیز به تحولات مرتبط با شرکت‌ها معطوف خواهند شد که در آن انتظار برای تعدیل برخی سیاست‌های دولت در اولویت اصلی معامله‌گران قرار دارد.

در بازار سهام معامله‌گران در روز سه‌شنبه شاهد عرضه اولیه پتروشیمی قائد بصیر بودند که رکورد استقبال از یک عرضه اولیه را شکسته و در مجموع ۲۶۰هزار نفر اقدام به خرید این عرضه اولیه کردند.این عرضه شامل ۳۳ میلیون سهم «شبصیر» بود که محدوده ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۶۵۰ سهم تعیین شده بود که به دلیل استقبال بیش از ۲۶۰ هزار نفر متقاضی، به هر کد حدود ۱۲۶ سهم در نرخ ۸۵۰تومان تعلق گرفت و رکورد تازه‌ای در عرضه اولیه بعد از رکورد ۲۱۲ هزار خریدار کشت و صنعت دامپروری پارس به‌دست آمد.در بازار روز سه‌شنبه اعلام شد که روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه امسال تعداد سه میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۱۲۵ سهم معادل ۷۴/ ۵ درصد از کل سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به قیمت هر سهم ۵۵۰ تومان از سوی بانک ملت در بازار اول بورس تهران عرضه می‌شود. شرایط واگذاری این تعداد سهم به‌طور یکجا و پرداخت نقدی کل وجه پایه اعلامی معادل یک هزار و ۸۹۴ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان پس از گذشت دو روز از انجام معامله تعیین شده است.

در گروه ارتباطی روز سه‌شنبه پروژه رادیو ترانک‌های وب افتتاح شد. به گزارش «ایرنا» این شبکه رادیویی ملی برای نخستین‌بار طراحی شده است و به مدیران بحران اجازه می‌دهد در مواقع بحرانی از ارتباطات پایدار استفاده کنند که به‌زودی در اختیار ۲۰ هزار مدیر بحران کشور قرار می‌گیرد. این شبکه برای سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران از جمله شهرداری، آتش‌نشانی، آب و فاضلاب و گاز کاربرد دارد به شکلی که در زمان بروز بحران و حتی بلایای طبیعی، این شبکه با مرکزیت کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات، خدمات ارتباطی به این سازمان‌ها ارائه می‌کند تا امکان خدمات‌رسانی در ساعات اولیه بروز بحران فراهم باشد.

در گروه فلزی روز سه‌شنبه نماد ذوب‌آهن با صف خرید همراه شد. این صف بعد از اعلام صدور مجوز افزایش سرمایه ۸۵درصدی این شرکت صورت گرفت. به این ترتیب «ذوب» که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده می‌تواند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه فعلی را از ۳۱/ ۳ به ۱۵/ ۶ هزار میلیارد تومان برساند.در گروه دارویی نیز دارو‌سازی عبیدی از دو محل سود انباشته ۱۵۰ درصدی و مطالبات سهامداران و آورده نقدی ۵۰ درصدی می‌تواند ۴/ ۱۳۴ میلیارد تومان به سرمایه فعلی ۲/ ۶۷ میلیارد تومانی اضافه کند.همچنین شرکت دارویی لقمان برنامه مرحله دوم افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را اعلام کرد. «دلقما» که در مرحله اول سرمایه را از ۵/ ۲۲ به ۴۵ میلیارد تومان رساند، بنا به پیشنهاد هیات‌مدیره در مرحله دوم این سرمایه را به ۵/ ۶۷ میلیارد تومان می‌رساند. تامین مالی این شرکت بورسی با هدف جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای، اصلاح ساختارمالی و تامین سرمایه در گردش اعمال می‌شود.

در گروه معدنی تحلیلگران بر این باورند که با وجود تنش‌های تجاری موجود و افزایش ابهامات در بازار چین، تقاضای سنگ‌آهن این کشور در سطوح بالا باقی می‌ماند. البته دولت چین بیکار ننشسته و بسته‌های اقتصادی مختلفی برای تحریک تقاضا ارائه می‌دهد و به توسعه زیر‌ساخت‌ها می‌پردازد. به گزارش فولاد ایران، شرکت معدنی فورتسکیو اظهار داشته ۵۰ درصد فروش سنگ‌آهن آن به چین صادر می‌شود. البته بازار سنگ‌آهن این شرکت در کشورهای دیگر نیز رشد خوبی داشته و با توجه به تقاضای رو به رشد در بازار جوب شرق آسیا این بهبود تقاضا شکل گرفته است. از جمله کشورهایی که به رشد فروش سنگ‌آهن فورتسکیو کمک کردند به هند، ویتنام و اندونزی نیز می‌توان اشاره کرد.

در گروه خودرویی شرکت قطعه‌سازی نصیر‌ماشین مجوز افزایش سرمایه ۶۳ درصدی از دو محل را گرفت. «خنصیر» ۷/ ۱۲ میلیارد تومانی می‌تواند سرمایه فعلی را به ۷/ ۲۰ میلیارد تومان برساند. ۴ میلیارد تومان معادل ۵/ ۳۱ درصدتامین مالی این شرکت بورسی از محل سود انباشته و ۴ میلیارد تومان دیگر از محل آورده نقدی سهامداران و برای اصلاح ساختار مالی و اجرای طرح توسعه صرف می‌شود.

درمجموع بازار روز سه‌شنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل با رشد ۹۴۰واحدی معادل معادل ۵۱/ ۰ درصد مواجه شد، با این رشد شاخص در پایان روز کاری به رقم ۱۸۵هزار و ۱۰۰واحد رسید، ارزش معاملات نیز در بورس به ۸۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۲میلیارد تومان بالغ شد، در کل هفته نیز بازدهی شاخص به یک درصد رسید و بازدهی معامله‌گران در سال‌جاری را به ۹۲درصد رساند. ارزش معاملات نیز در هفته با رشد ۱۷درصدی در بورس اوراق بهادار به ۳هزار و ۸۶میلیارد تومان رسید.