دیروز در مسیر انجام عرضه‌های اولیه، گوهر زمین جلسه معارفه خود را برگزار کرد تا راه برای عرضه آن در هفته آینده باز شود همچنین پتروشیمی برزویه نیز در بازار درج شده است تا دو غول صنعتی کشور در روزهای آینده وارد بازار شوند. در این شرایط دیروز شاخص کل بورس تحت تاثیر بازگشت بازار و اقبال به گروه‌های کوچک سهامی و همچنین حرکت دو گروه بانکی و خودرویی شاهد رشد ۷/ ۰ درصدی (معادل ۱۲۴۱ واحد) بود تا شاخص در انتهای بازار به رقم ۱۸۴ هزار و ۱۶۰ واحد برسد. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۲۵/ ۱ درصدی، عدد ۲۸ هزار و ۲۵۰ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نمادهای بانک ملت، بانک صادرات، گل گهر، پالایشگاه تهران و سایپا بیشترین سهم را در رشد شاخص ایفا کردند.

دیروز مهم‌ترین خبر برای بازار سخنان رئیس‌جمهوری در مورد بازار سرمایه در جمع مدیران وزارت اقتصاد بود. حسن روحانی در نشست با معاونان و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی گفت: اقتصاد باید از دولت و شبه‌دولتی جدا باشد. تحریم به بازار سرمایه کمک کرده است و افزایش قیمت ارز باعث شده تا ارقام بازار سرمایه بالا برود. بازار سرمایه مسوولیت سنگینی دارد و به همان مقداری که دست بانک‌ها بسته شده، دست بازار سرمایه باز شده است. وی افزود: بنگاه‌های دولتی را به بازار بیاورید و عرضه کنید. سهام را بفروشید. بازار سرمایه را ترویج کنید. بازار سرمایه می‌تواند به تولید و بانک کمک کند. در این جلسه همچنین وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه ابزار مهمی برای عبور از این شرایط فعلی است. در گروه بانکی دیروز بانک پارسیان که اخیرا اقدام به شناسایی درآمد تسعیر ارز کرده است، خبر از در دستور کار قرار گرفتن افزایش سرمایه خود داد. بر اساس گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۸۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه که در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه پتروشیمی امروز (سه‌شنبه ۱۵‌آبان) تعداد ۳۳ میلیون سهم از سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد (شبصیر۱) به روش ثبت سفارش، عرضه می‌شود. دامنه قیمت هر سهم شبصیر ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان تعیین شده است و هر فرد حداکثر ۶۵۰ سهم می‌تواند خریداری کند.

در گروه حمل و نقل بندری سینا دیروز شفاف‌سازی که سود حاصل از فروش سهام در مهر ماه ۱۳۹۷ مبلغ ۵۵ هزار و ۱۱۰ میلیون ریال و افزایش ارزش پرتفوی ۴۳ هزار و ۵۶۱ میلیون ریال است. پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور افزایش ظرفیت و استفاده از ظرفیت بالقوه شرکت، کاهش ریسک مالی شرکت از طریق بهبود ساختار سرمایه و تامین بخشی از نقدینگی لازم برای اجرای طرح های جدید که در تاریخ ۱۴ آبان ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه بانکی نیز مدیرعامل بانک صادرات گفت: امیدواریم فرآیند تهاتر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی بر‌اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷، تا چند هفته دیگرنهایی شده و اوراق اسناد خزانه برای آن منتشر شود. سهمیه‌ای که برای بانک صادرات در نظر گرفته‌اند ۸۵۰۰ میلیارد تومان است و ما در این چارچوب مطالبات‌مان را از پیمانکاران و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی وصول و بدهی بانک را با بانک مرکزی تسویه می‌کنیم. تاکنون مشکل خاصی بابت انجام حواله‌های ارزی وجود نداشته است و تا زمانی که امکان استفاده از سامانه پیام‌رسانی مالی وجود داشته باشد، حواله ارزی هم انجام می‌شود. بانک مرکزی در تلاش است تا سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت ایجاد کند اما هنوز سامانه‌ای جایگزین سوئیفت برای پیام‌رسانی‌های مالی کل سیستم بانکی اجرایی نشده است.

در گروه خودرویی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ارتقای شبکه فروش و خدمات پس از فروش در دستور کار سایپا قرار دارد. محمدرضا سروش ادامه داد: حوزه فروش و خدمات پس از فروش ویترین گروه سایپا است که باید بهترین جلوه و موقعیت را در تعامل با بازار و مشتریان داشته باشد. وی افزود: با پشتیبانی حوزه‌های مربوط به تولید محصول از نظر کیفیت و ویژگی‌های فنی، انتظار داریم که ویترین گروه سایپا به شایستگی ایفای نقش کند و در ارتباط با مردم و مشتریان و شبکه نمایندگی‌ها به بهترین وجه عمل شود.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: اگر بتوانیم ظرفیت نیروی انسانی درون سازمان را به درستی بشناسیم کمک زیادی به توسعه سایپا خواهیم کرد، چراکه در مجموعه ٤٠ هزار نفری گروه سایپا، حتما نیروهای انسانی توانمندی حضور دارند که با کمک یکدیگر و هم افزایی بیشتر، سازمان سایپا را به تعالی‌ و پیشرفت خواهند رساند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۷۹۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۷ میلیارد تومان رسید.