معامله‌گران از انتظارات خود برای سال ۹۶کاسته‌اند و عملا بازار به سوی سال آینده حرکت می‌کند. این در حالی است که بازار با توجه به اینکه مدت تصفیه فروشندگان یک روز کاسته شده است تا روز یکشنبه شاهد فروش‌های تامین نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خواهد بود. در همین حال بازار همچنان از کمبود نقدینگی و تب‌وتاب‌های بازار جهانی متاثر است.هر چند افزایش ارزش دلار تا مرز ۴هزار و ۸۰۰تومانی خبر خوبی برای شرکت‌های صادرات محور است اما همچنان بازار در این بخش نیز شرایط مطمئنی ندارد.در این شرایط دیروز شاخص به مدد بازگشت قیمت برخی از نمادها نظیر فولاد، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه بندرعباس، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و پالایشگاه تهران با ۲/ ۰ درصد رشد مواجه شد و به رقم ۹۶هزار و ۱۹۴واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز دیروز با رشد ۷واحدی به رقم ۱۷هزار  و۱۵۴واحد رسید.دیروز نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری ملت برای بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر تعلیق شد.

در بازار دیروز در گروه انفورماتیک معامله‌گران شاهد انتشار اطلاعیه عرضه اولیه شرکت پرداخت الکترونیک بانک سامان «سپ» بودند که این عرضه اولیه امروز صورت می‌گیرد. برای این عرضه اولیه حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی، ۲ هزار سهم و کف و سقف قیمتی به ترتیب ۷۵۰۵ و ۷۹۰۰ تومان تعیین شده است.همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری بانک سامان و متعهد خرید شرکت تامین سرمایه کاردان و سقف تعهد خرید ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه اعلام شده است.

دیروز در گروه غذایی نیز بلوک ۸/ ۷درصدی قند پیرانشهر عرضه شد که توسط سهامداران قند شهد و ارومیه خریداری شد. در گروه غذایی همچنین فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام شرکت طی گزارش اصلاحیه‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۶، به ازای هرسهم مبلغ ۴۱ ریال زیان اعلام کرد. این درحالی است که در گزارش قبلی مبلغ ۱۷ ریال سود اعلام شده بود.در این گروه شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی نیز پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال (معادل ۵۰ درصد) را دیروز به اطلاع بازار رساند. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی ترازنامه صورت می‌گیرد.

در گروه بانکی روز گذشته معاون نظارتی بانک مرکزی از ادغام مهر اقتصاد و ثامن در بانک انصار تا بهار ۹۷ خبر داد و در پاسخ به این سوال که کدام مدیران بانک مرکزی بازداشت شده‌اند، گفت: هیچ مدیر بانک مرکزی در بازداشت نیست اما ۲ کارمند بازداشت شده‌اند.

فرشاد حیدری درخصوص وضعیت ارزهای رمز نگار در کشور با تاکید براینکه بانک مرکزی این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار کرد: برای چندمین بار به مردم توصیه می‌شود که از خرید و فروش ارز رمز پایه یا دیجیتال پرهیز کنند.

حیدری در ادامه در پاسخ به خبرگزاری تسنیم درباره بسته ۱۹ بندی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و تصمیم این بانک برای تغییر نرخ سود اظهار کرد: نرخ سود سپرده و تسهیلات باید در نقطه تعادل باشد تا رقابت در کشور وجود داشته باشد. گاه مسائلی خارج از مولفه‌های اقتصادی پیش می‌آید که متناسب با آن بانک مرکزی سیاست‌های کوتاه‌مدتی را اعمال خواهد کرد.وی افزود: سه بندی که بانک مرکزی در سه هفته گذشته اجرا کرد، توانست وضعیت روانی بازار ارز را متعادل‌تر کند و سیالیت پول را کمتر کند. با این وضعیت میزان قابل توجهی از بخش پول به شبه پول تبدیل شد.معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: اگر لازم باشد بندهای بعدی را هم به اطلاع عموم خواهیم رساند.

وی درباره ادغام بانک مهر اقتصاد و ثامن در بانک انصار اظهار کرد: این توافق بین نیروهای مسلح انجام شده و هم اکنون درحال مراحل اجرایی آن هستیم. امیدواریم در روزهای باقی مانده در سال جاری فرآیند ادغام را آغاز و در بهار سال آینده ادغام نهایی می‌شود.معاون نظارتی بانک مرکزی به سپرده‌گذاران این موسسات اطمینان داد که هیچ‌ نگرانی نداشته باشند چراکه این ادغام یکی از رویکردهای مناسب بانک مرکزی برای تقویت نظام بانکی است. حیدری تاکید کرد که بانک مرکزی مقید به حفظ حقوق تمام ذی‌نفعان در ادغام این موسسات است و در ادامه افزود: این ادغام باید ضمن انجام فعالیت روزانه تمام این موسسات انجام شود بدون حتی یک وقفه یک دقیقه‌ای!

در گروه بانکی همچنین دیروز در اجرای تبصره ۳ ماده ۱۴ مکرر دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران و در پی تصمیم هیات پذیرش فرابورس ایران، بانک ایران‌زمین (سهامی عام) در فهرست نرخ‌های تابلوی «ب» بازار پایه فرابورس ایران به‌عنوان دویست و بیستمین نماد معاملاتی درج شد.این بانک خصوصی با نماد معاملاتی «وزمین» در گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، زیرگروه «سایر واسطه‌های پولی» روی تابلوی فرابورس ایران قرار گرفته است.در گروه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در دو شفاف‌سازی جداگانه از بهره‌برداری دو نیروگاه خورشیدی، افزایش سرمایه و واگذاری دارایی‌ها خبر داد و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه هم علت افزایش ۲۱ درصدی سود را اعلام کرد.

براساس این گزارش «وبیمه» اعلام کرد: پروژه ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی استان سیستان و بلوچستان و نیروگاه خورشیدی ۱۰‌مگاواتی استان یزد به بهای تمام شده ۹۴۲ میلیارد و ۲۱۵‌میلیون ریال که بخش عمده آن از طریق اخذ تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن تامین شده، به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین در جلسه ۱۹ اسفند هیات مدیره، افزایش سرمایه مصوب ۳ مرداد سال جاری مطرح و مقرر شد، طی دو مرحله از محل سود انباشته و به میزان سود انباشته موجود و از محل مطالبات و آورده نقدی اعمال شود. سرمایه‌گذاری مس سرچشمه هم که مجوز افزایش سرمایه ۴۰‌درصدی را از سازمان بورس گرفته (از ۲۰۰ به ۲۸۰ میلیارد تومان) اقدام به افزایش ۲۱درصدی سود ( از ۱۲۱۷ به ۱۴۶۷ ریال) کرد و علت آن را افزایش سود نسبت به پیش‌بینی قبلی، افزایش سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین سود حاصل از خرید و فروش سهام اعلام کرد. در این گروه همچنین گروه مالی ملت زمان و شرایط عرضه بلوک ۷۳/ ۱درصدی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را اعلام کرد. گروه مالی ملت در نظر دارد ۷۳/ ۱ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، معادل بیش از ۵۳۷ میلیون و ۷۸۴ سهم را به‌صورت یکجا و نقد با قیمت پایه ۲۲۰ تومان در ۲۶‌اسفند جاری از سوی کارگزاری بانک ملت عرضه کند. در گروه معدنی قرار بر این بود تا موضوع اخذ عوارض پلکانی برای سنگ آهن امروز در شورای اقتصاد مطرح و تصویب شود اما با مذاکرات صورت گرفته اجرای این موضوع به تعویق افتاد.در گروه برقی نیز شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در مجمع خود ۲۰۰ریال سود تقسیم کرد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۲۳میلیارد تومان بالغ شد.