دیروز اکثر صف‌های خرید به خصوص نمادهایی نظیر بانک ملت و تجارت به کرات با عرضه مواجه شدند. در این شرایط نگاه معامله‌گران عملا به هفته آینده است. جایی که انتظار می‌رود بازار شرایط متعادل خود را تحت تاثیر کنترل شرایط بازار حفظ کند. در بازار دیروز معامله‌گران در نهایت شاهد رشد ۲هزار و ۲۳۳واحدی بودند. با این رشد بیش از ۲/ ۱ درصدی شاخص کل در انتهای بازار به رقم ۱۸۲هزار و ۸۳۴ واحد رسید. با توجه به شرایط پیرامون بازار، انتظار می‌رود بورس بتواند زیان خود در روزهای اخیر را جبران کند. دیروز شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۲۸۸ واحدی عدد ۲۹ هزار و ۶ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ‌های نفت و گاز پتروشیمی تامین و خلیج‌فارس، پتروشیمی پارس، بانک ملت و هلدینگ خلیج فارس بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

در گروه فلزی دیروز مدیر عملیات شرکت فولاد سفید‌دشت چهارمحال و بختیاری از تولید ۲۶۸ هزار تن آهن اسفنجی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته است. جمشید علی‌بابایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» میزان محصولات تولیدی در ۶ ماه نخست پارسال این کارخانه تولیدی را ۱۴۰ هزار تن اعلام و اظهار کرد: عملیات احداث کارخانه فولاد از سال ۸۶ با برنامه‌ریزی ظرفیت اولیه تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن فعالیت در چهارمحال و بختیاری آغاز شد. به گفته وی، تولید این کارخانه در مرحله احیا تبدیل گندله به آهن اسفنجی است و به‌عنوان نخستین واحد فولادی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد کشور در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید. علی بابایی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از محصول فولاد اسفنجی تولیدی این مجتمع به صنایع فولاد مبارکه اصفهان ارسال شده است.

از ابتدای عملیات ساخت طرح فولاد چهارمحال و بختیاری تا سال ۹۲ حدود ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در این طرح هزینه شد، که با واگذاری ۶۵ درصد این کارخانه به فولاد مبارکه، این بخش ۶ هزار میلیارد ریال در ساخت کارخانه سرمایه‌گذاری کرد و ۳۵درصد مابقی را سازمان ایمیدرو خریداری و سرمایه‌گذاری کرده است. مجموعه فولاد چهارمحال و بختیاری شامل فاز احیا (تبدیل گندله آهن به آهن اسفنجی) و فاز فولاد‌سازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و فاز تولید شمش فولادی در ۴۲۲ هکتار و با زیربنای ۲۵۰ هکتار در سفید دشت فعال است.

در گروه فلزی همچنین مدیر سرمایه‌گذاری ملی مس با اعلام مزایای صنعت مس و مقایسه با سایر گروه‌ها، مخارج طرح‌های توسعه سال جاری و میانگین سود ۱۲ سال گذشته را اعلام کرد. بهروز رحمتی، مشاور مدیرعامل و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس در اولین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران با اعلام مزیت‌های تولید و سرمایه‌گذاری در مس گفت: متغیرهای مهم در انتخاب زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی، ظرفیت‌های معدنی کشور و اقتصادی بودن فرآیند براساس اقتصاد آزاد بین‌الملل و امکان تامین مالی اقتصادی طرح است. وی ادامه داد: ایران با داشتن  بیش از ۲۲ میلیون تن مس محتوی حدود ۳ تا ۴ درصد ذخایر جهانی را دارد و سهم آن از تولید حدود ۲۲ میلیون تنی مس تصفیه‌شده دنیا کمتر از یک درصد است که نشان از ظرفیت بالای معدن دارد. همچنین میانگین قیمت تمام شده هر تن مس حدود۲۸۰۰ دلار و میانگین قیمت فروش ۱۲ سال گذشته حدود۶۸۰۰ دلار بوده که اقتصادی بودن فرآیند را نشان می‌دهد.

وی چشم‌انداز صنعت در منطقه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: مقایسه جایگاه ایران در ذخایر و تولیدات معدنی، ذوب و پالایش در جهان به وضوح نشان‌دهنده این مهم است که به‌رغم اینکه ایران دارنده بیش از ۳درصد از ذخایرجهانی مس (در نتیجه اکتشافات ۷ درصدی) است، سهم تولید مس کاتدی حدود یک درصد است که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای صنعت مس برای افزایش ظرفیت تولید محتوی معدنی یا مس کاتدی به حدود ۳ درصد سهم جهانی است. به گفته مدیر امور سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس، به‌دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای استراتژیک و سوق‌الجیشی، تنها ظرفیت مصرف مس کشورهای همسایه حدود ۵/ ۱ میلیون تن در سال برآورد می‌شود که تضمین‌کننده آینده بازار مصرف منطقه خواهد بود. رحمتی در مورد مقایسه حاشیه سود فلزات هم گفت: مقایسه حاشیه سود ناویژه فلزات پایه و بیلت فولادی در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص مس حدود ۱۴۰ درصد است در حالی‌که برای فلزات آلومینیوم و فولاد کمتر از ۳۰ درصد و سرب و نیکل کمتر از ۵۰ درصد و روی کمتر از ۷۰ درصد است.

در گروه سیمانی، سیمان فارس از فروش برخی از سهام پرتفوی خود خبر داد. «سفار» اعلام کرد با توجه به رشد شاخص‌ بورس و براساس تکلیف مجمع سالانه، تا ۱۷ مهر اقدام به فروش سهام ۵ شرکت‌ سیمانی ﺳﻴﻤﺎن ﻓﺎرس و ﺧﻮزﺳﺘﺎن، خوزستان، فارس نو، خزر و غرب کرده تا قادر به تامین مالی بخشی از منابع مورد نیاز اجرای طرح سایت خرامه باشد. این فروش شامل بیش از ۱۱ میلیون سهم شرکت‌های فوق با بهای تمام شده بیش از ۱/ ۲ و فروش ۱/ ۵ میلیارد تومانی است و طی آن بالغ بر ۹/ ۲ میلیارد تومان سود به دست آمده است.  در گروه تجهیزات حفاری شمال از افزایش ۶۷۰ درصدی سود ناشی از تسعیر ارز خبر داد. «حفاری» سود حاصل از تسعیر دارایی و بدهی‌های ارزی به مبلغ ۱۸۹ میلیون و ۳۱۱ هزار یورو و سود خالص حدود ۶۰۷ میلیارد تومانی اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۶۷۰ درصد بیشتر است. این شرکت اعلام کرده مبلغ تسعیر اعلام شده براساس سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بر مبنای مانده مطالبات و بدهی‌های ارزی قابل تسعیر در دوره منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ محاسبه شده است.

در گروه ساختمانی، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود دست به تعدیل منفی سنگین و ۱۷۹ درصدی درآمد سال مالی شهریور سال جاری زد و طی آن سود ۷۲ ریالی هر سهم را به ۵۷ ریال زیان تبدیل کرد که ناشی از عدم فروش واحدهای تجاری پروژه چهار باغ، دو واحد فرشته یزد، دو واحد بهار آزادی، ۷ واحد باران شمالی و ۳ واحد نشاط است.در تحولات پیرامون بازار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: نماد نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در سامانه پس از معاملات درج شد تا آخرین گام برای عرضه نفت خام برداشته شود.  عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره آخرین جزئیات آماده‌سازی عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: برای تسویه معاملات نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران هماهنگی‌‌های لازم با بانک مرکزی و بانک‌های عامل انجام شده و قرار است ضمانت‌نامه‌های بانکی نزد این شرکت سپرده  ‌شود. حسین فهیمی افزود: برای تسویه معاملات ارزی، در ابتدا معادل ۱۲۰ درصد از ارزش پایه معامله به‌عنوان ضمانت‌نامه بانکی دریافت و سپس تسویه ارزی انجام خواهد شد. وی ادامه داد: فرآیند مالی این معاملات از طریق ۸ بانک که شرکت ملی نفت اسامی آنها را اعلام خواهد کرد، انجام می‌شود.  

 

بر اساس این گزارش، عرضه نخستین محموله نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۱۵/ ۷۹ دلار برای عرضه در ششم آبان‌ امسال منتشر شد. زمان‌بندی تحویل کالا ۷ آذرماه ۱۳۹۷ و مکان تحویل فوب جزیره خارک با هدف بازارهای بین‌المللی و به‌صورت فله خواهد بود در گروه پتروشیمی دیروز اعلام شد سهام آریا ساسول به‌زودی عرضه اولیه می‌شود. جعفر ربیعی با اشاره به عرضه سهام پتروشیمی پارس اعلام کرد: به‌زودی سهام پتروشیمی پلیمر آریا ساسول در بورس عرضه اولیه می‌شود. تعامل بیشتر با بازار سرمایه به‌عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار هلدینگ خلیج فارس است، بر این اساس سهام سه شرکت بزرگ پتروشیمی زیرمجموعه در بورس عرضه خواهد شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار و ۱۸۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۹۴میلیارد تومان بالغ شد.