معامله‌گران بازار سهام، دیروز شرایط مطلوبی را تجربه کردند که با صف‌های خرید در اکثر نمادهای بازار همراه بود. در این شرایط هر چند زمان برای ارزیابی از بازگشت یا عدم بازگشت بازار زود است اما می‌توان تنها اشاره کرد که شرایط افت پیوسته بازار به پایان رسیده است و معامله‌گران فعلا می‌توانند نفس راحتی بکشند تا در روزهای آینده برآیند عرضه و تقاضا و همچنین اخبار و اطلاعاتی که در قالب گزارش‌های ۶ماهه در بازار منتشر می‌شود، بتواند جریان آتی بازار را مشخص کند.در این شرایط دیروز بازار با رشد نمادهای پیشرو از جمله ملی‌مس، فولاد مبارکه، پتروشیمی‌های خلیج فارس، نفت و گاز تامین و پارس و همچنین رشد قیمت نمادهای سنگ آهنی از جمله گل‌گهر و چادرملو توانست به رشد ۵ هزار و ۷۷۵ واحدی شاخص کل دست یافته و رشدی ۳/ ۳ درصدی را ثبت کند. شاخص دیروز با این رشد توانست سطح ۱۸۰هزار واحدی را مجددا پس گرفته و در پایان معاملات به رقم ۱۸۰هزار و ۶۰۱ واحد برسد. دیروز شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۲۶۷ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۷۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز عرضه اولیه شرکت داروسازی آوه سینا با مشارکت بیش از ۲۰۱ هزار نفر انجام شد. دیروز به هر سهامدار متقاضی ۱۷۳سهم «دآوه» به ارزش کلی ۵۷ هزار تومان رسید. در همین حال در پی لغو عرضه اولیه شرکت کشت و صنعت دامپروری پارس به دلیل ریسک بالای سامانه معاملاتی، بورس تهران زمان عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام کشت و صنعت دامپروری پارس را چهارشنبه جاری اعلام کرد که بدون تغییر شرایط خواهد بود. به این ترتیب دو روز دیگر ۳۲ میلیون و ۵۳۴ هزار سهم «زپارس» در محدوده قیمتی ۳۲۰ تا ۳۵۰ تومان و سهمیه حداکثر ۳۰۰ سهمی در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه خواهد شد.

در بازارهای جهانی نیز دیروز شاهد حاکمیت جوی منفی بر بازار فلزات پایه بودیم. به گزارش «دنیای بورس» روز گذشته به تبع افت ملموس ارزش پوند در برابر دلار آمریکا، شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و همین امر نیز تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر‌دلاری کاهش داد.در عین حال با شروع معاملات سهام در بورس‌های شرق آسیا، بار دیگر بسیاری از این بازارها با افت شاخص‌ها مواجه شدند و همین امر منجر به افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران درباره احتمال سقوط ادامه‌دار بازارهای سهام شد. به تبع این امر بازار فلزات پایه نیز زیر فشار نسبی قرار گرفت.دیروز شاخص نیکی بورس توکیو ۸/ ۱ درصد پایین آمد و شاخص ترکیبی بورس شانگهای نیز ۶/ ۰ درصد افت کرد. همچنین شاخص‌های اصلی در بسیاری از بازارها همچون هنگ‌کنگ، تایوان، کره‌جنوبی و هند نیز در مسیر نزولی قرار گرفتند.

در بازارهای جهانی زمان شروع معاملاتی بورس تهران، هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی ۲/ ۰ درصدی در سطح ۲۰۳۳ دلار قرار گرفته و روی با کاهشی ۷/ ۰ درصدی به ۲۶۱۴ دلار رسید. سرب با افتی ۲/ ۰ درصدی در سطح ۲۰۴۴ دلار قرار گرفته و در این میان مس به میزان مختصری ارزان شده و در قیمت ۶۲۷۹ دلار معامله شد.در گروه خودرویی، فنر‌سازی زر مجوز افزایش سرمایه ۶۰ درصدی گرفت. این زیر‌مجموعه سایپا مجوز افزایش سرمایه ۶۰ درصدی را از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق العاده در روزهای آینده شد. «خزر» می‌تواند سرمایه اسمی کمتر از ۵۰ میلیارد تومانی فعلی را به حدود ۸۰ میلیارد تومان برساند و صرف اصلاح ساختار مالی کند.در گروه فلزی دیروز بورس کالا شاهد عرضه فولاد مبارکه بود. فولاد مبارکه اصفهان ۳۱ هزار و ۹۰۰ تن ورق گرمB با قیمت پایه ۳۶ هزار و ۱۶۳ ریال (۷۳/ ۸ درصد بالاتر از قیمت پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که درنهایت با میانگین قیمت ۴۱ هزار و ۲۴۰ ریال به ازای هر کیلو (۰۴/ ۱۴ درصد بالاتر از قیمت پایه و ۴۲/ ۳ درصد بیشتر از میانگین معامله قبلی) معامله شدند.

در گروه تجهیزات، پمپ‌سازی ایران در مجمع سالانه خود اقدام به تقسیم سود نقدی ۲۵۰ریال معادل ۸۳درصد سود محقق شده کرد.در گروه تصفیه نفت، پالایش نفت بندرعباس دیروز ۱۵ هزار تن وکیوم باتوم با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۳۵۰ ریال (برابر با پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۳۷ هزار و ۴۳۶ ریال (۴/ ۱۸۰ درصد بالاتر از پایه) و (۷۴/ ۱ درصد بالاتر از میانگین قیمت قبلی) معامله شدند.پالایش نفت تبریز نیز ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم با قیمت پایه ۱۲ هزار و ۷۱۴ ریال (۶/ ۵۹ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۳۲ هزار و ۶۶۰ ریال (۸۸/ ۱۵۶درصد بالاتر از پایه) و (۷۳/ ۳درصد بالاتر از میانگین قیمت قبلی) معامله شدند.

در گروه بانکی، وزیر ارتباطات افزایش سرمایه، تغییر اساسنامه و مدیریت هزینه را از مهم‌ترین‌ برنامه‌های پست بانک اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» جهرمی در جمع مدیران «وپست» گفت: پست‌بانک باید شعبه‌ای تخصصی برای بخش ارتباطات و اطلاعات ایجاد و سرمایه‌های در گردش شرکت‌های فعال بخش ICT را جذب کند. وزیر ارتباطات افزود: مدیران این بانک باید برای تغییر اساسنامه پیگیری بیشتری داشته باشند تا اشکال‌های مرتبط با دریافت مجوز درگاه پرداخت (PSP) برطرف شود؛ پست‌بانک بزرگ‌ترین مأمن برای فین‌تک‌ها می‌شود. قرار است پست‌بانک به‌زودی پس از تصویب اساسنامه جدید در دولت، به بانکی توسعه‌ای و تخصصی تبدیل شود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش داد و ستدها در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۹۴۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۲۲ میلیارد تومان بالغ شد.