روز شنبه روز سبز بازار سهام بود. معاملات در این روز در بورس و فرابورس مثبت دنبال شد. اما رشد شاخص فرابورس در حالی رقم خورد که ارزش معاملات در بازار اول و دوم همچنان در سطح پایین‌تر از ۲۰ میلیارد تومان است.میزان معاملات نیز حاکی از بازاری کم‌رمق بود. روز شنبه در بازارهای اول و دوم حدود ۵۶ میلیون سهم در بین سهامداران دست‌به‌دست شد. در حالی که میانگین حجم معاملات خرد سهام این دو بازار در یک ماه اخیر بالای ۱۰۰ میلیون سهم بوده است (کاهش ۴۵ درصدی مبادلات سهام در بازارهای اول و دوم.)

در تحولات پیرامون بازار سهام، نشانه‌های مثبت از سوی متغیر های موثر بر معاملات فرابورس همچنان به قوت خود باقی ا‌ست. از یکسو، نرخ دلار بر مدار صعودی در حال حرکت است و می‌تواند به‌عنوان محرکی نیرومند در سودآوری اغلب شرکت‌ها به‌ویژه نماد‌های شاخص‌ساز عمل کند. از سوی دیگر، قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان در سطوح مناسبی قرار دارند. ضمن اینکه بانک مرکزی سازوکار سختگیرانه‌تری برای اجرای دستورالعمل کاهش نرخ سود اعمال کرده است.روی هم رفته بستر برای رشد و رونق دادوستدها مهیا است اما کلید قفل معاملات در روزهای اخیر در دست عوامل سیاسی (تنش‌های منطقه ای و برجام) است. هر چند تا حدودی از فشار تنش‌های خاورمیانه کم شده است اما موضوع برجام همچنان به‌عنوان عامل احتیاط در معاملات بازار سهام به شمار می‌رود.

از نکات قابل‌توجه معاملات سهام در روز شنبه سبزپوشی همه‌جانبه نمادهای پالایشی در بورس و فرابورس بود. این در حالی است که از گزارش‌های میان دوره‌ای این نمادها خبری نیست و صرفا انتظار سودآوری نمادهای این گروه در فضایی مبهم،موجب رشد قیمت سهام پالایشی شده است. به‌طوری که بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی در جریان دادوستدهای روز شنبه در اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه پالایشی رقم خورد. نماد پالایش نفت لاوان روز شنبه با اقبال گسترده سهامداران همراه شد و با معامله بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سهمی بیشترین حجم معامله در این نماد از هجدهم اردیبهشت ثبت شد. این نماد با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی ها مواجه بود. در نمادهای پالایش نفت شیراز و پالایش نفت پاسارگاد نیز شاهد خرید قدرتمند فعالان حقیقی بودیم. در مجموع خریداران حقیقی با معامله در این نمادها حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی خود افزودند.

 طبق تحلیل سایت «دنیای بورس» عامل رشدهای پرشتاب در نمادهای پالایشی، هیجان ناشی از ابهامات موجود در این نمادها است. به اعتقاد کارشناسان این سایت، عدم اطمینان و ریسک موجود در بازدهی انتظاری نمادهای پالایشی، می‌تواند در آینده عامل فشار باشد.روز شنبه حدود ۲۷ درصد ارزش معاملات بازارهای اول و دوم به دادوستد سهام به گروه پالایشی تعلق گرفت. همچنین، ۱۴‌درصد معاملات این دو بازار در گروه فلزات اساسی جابه‌جا شد. به‌طور کلی، در بازار اول و دوم حدود ۱۸ میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان سهم دست‌به‌دست شد.