شاخص کل بورس که در دو هفته گذشته رکورد‌شکن و در حال رشد ظاهر شده بود، روز دوشنبه به دنبال تصمیم دولت برای اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و جابه‌جا‌ی مبنای ارزی محاسبات از ارز ۳۸۰۰تومانی به ارز نیمایی، افت قیمت و تشکیل صف‌های فروش را تجربه کرد. این مساله به همراه تاثیر صف‌های فروش و انتقال هیجان در بستر دامنه نوسان محدود موجب شد نمادهای غیر پتروشیمی نیز درگیر شناسایی سود و عرضه‌های هیجانی شوند. در این شرایط دیروز بازار به‌جز دو انگیزه اصلاح قیمتی و تغییر نرخ خوراک درگیر پدیده افت ارزش دلار نیز شد. در این وضعیت معامله‌گران هر چند خریدهای پرحجمی را شاهد بودند اما محدودیت دامنه نوسان و هیجان منتقل شده از بازار ارز موجب شد در نهایت شاخص کل تن به افت ۷ هزار و ۲۲۱ واحدی معادل ۷/ ۳درصد بدهد.

در همین راستا شاخص کل هم ‌وزن با کاهش ۹۵۷ واحدی عدد ۳۳ هزار و ۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نمادهای فولادمبارکه، گل گهر، پالایشگاه بندرعباس، ملی مس و پتروشیمی پارس بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در شرایط کنونی، ادامه اصلاح قیمتی تا ابتدای هفته آینده ادامه یابد، هر‌چند در شرایط کنونی دو مساله نرخ پایدار ارز و وضعیت برخورد دولت با بازار سرمایه اهمیت دارد. در همین حال دستورالعمل بازگشایی و توقف نمادها نیز به معضل اساسی بازار تبدیل شده است. در حالی بازگشایی توام با افت ده‌ها نماد را در بازار دیروز شاهد بودیم که به‌نظر می‌رسد این روند در روزهای آتی نیز تکرار شود. احتمال توقف ده‌ها نماد در روزهای آتی، چالش‌های جدی را برای بازار به همراه خواهد داشت. در بازار دیروز در ادامه لغو عرضه‌های عمده اعلامی عرضه یکجای ۷۶/ ۹۲ درصد از سهام شرکت توسعه صنایع پتروشیمی کوروش (قبل از مرحله بهره‌برداری) برای روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه از طریق فرابورس ایران لغو شد.

در گروه پتروشیمی روز گذشته دو هلدینگ‌خلیج فارس و نفت و گاز تامین به شفاف‌سازی تاثیر مصوبه هیات دولت در مورد نرخ خوراک پرداختند که هلدینگ خلیج فارس تاثیر این مصوبه را مثبت ارزیابی کرده است. در همین حال «تاپیکو» نیز دیروز اعلام کرد درخصوص مصوبه هیات محترم وزیران مبنی بر تغییر نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی به نرخ میانگین معاملاتی ارز در سامانه نیما، موارد زیر را اعلام می‌کند: نرخ جدید از ابتدای مهرماه سال جاری اعمال شده و شامل شش ماهه ابتدای سال نمی‌شود. همچنین مصوبه فوق تنها ناظر بر نرخ تسعیر خوراک مصرفی بوده و نرخ تسعیر سوخت مصرفی کماکان مثل گذشته خواهد بود. همچنین فرمول ارزی نرخ خوراک و سوخت مصرفی تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی تغییری نکرده و برآیند اثرات آزادسازی قیمت‌ها بر سودآوری این هلدینگ در سال جاری مساعد ارزیابی می‌شود. افزون بر این شرکت تاکید کرده که اثرات مالی دقیق ناشی از تغییرات مزبور در گزارش‌های دوره‌ای منعکس خواهد شد.

در گروه واسطه‌گری‌های مالی بورس انرژی نیز در شفاف‌سازی پیرامون رشد قیمتی فوق‌العاده این شرکت خاطر نشان کرد که با توجه به مصاحبه انجام شده مدیر‌عامل محترم شرکت ملی نفت ایران در رسانه‌ها، مبنی بر عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران به استحضار می‌رساند جزئیات عرضه آن و نیز ساز و کار اجرایی آن تاکنون مشخص نشده است. بدیهی است به محض دریافت اطلاعات، مراتب جهت اطلاع سهامداران محترم افشا خواهد شد. در گروه شرکت‌های هلدینگی،گروه بهشهر در مورد فروش ساختمان بخارست و بانک مالک 50درصد این ساختمان نیز خاطر نشان کرد که 50درصد مورد مزایده در مالکیت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده و مشارکت در مزایده به منظور اخذ مالکیت صد درصدی است. صندوق بازنشستگی نیز دیروز از برنامه خود برای فروش فولادهای صبانور و اکسین خبر داد.

در گروه بانکی، بانک ملی در کنفرانس خبری خود خاطر نشان کرد که ۷ میلیارد دلار حساب ارزی را با همان نرخ ۴۲۰۰ تومان اگر در ۳۱ شهریور تسعیر کند اختلافی معادل ۲۴۰۰ میلیارد تومان مثبت خواهد بود. همچنین در مورد بهای تمام شده پول نیز عنوان کرده که این نرخ در شهریور معادل ۵/ ۱۵ درصد است. در حال حاضر ۵۰ میلیارد تومان از محل فروش ملک سود شناسایی کرده و تا آخر سال عدد به ۱۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. در گروه فلزی نیز لوله و ماشین‌سازی از دستور هیات مدیره مبنی بر ارزش‌گذاری مجدد زمین کارخانه تپه سفید خبر داد. «فسرب» نیز در شفاف‌سازی اعلام کرد کارخانه سرب شرکت درگیر اوورهال خواهد بود. در گروه بیمه‌ای نیز بیمه کوثر اعلام کرده است در تاریخ ۸ مهر (یکشنبه)مبلغ ۱۱۴۰ میلیارد ریال سهام شرکت‌های پرتفوی خود را فروخته و از این محل تقریبا ۵۴۰ میلیارد ریال سود شناسایی کرده است. از سوی دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر محرز بودن سلامت و شفافیت همه واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: تا به امروز هیچ ایراد و اتهامی درباره واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در هیچ نهاد و محکمه‌ای تأیید و تصدیق نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، داوود خانی پیرامون برخی اظهارنظرها مبنی بر بازگشت احتمالی مجتمع آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به دولت گفت: از جزئیات این موضوع اطلاعی در دست نیست. اما باید پرسید، چگونه می‌شود وقتی پرونده‌ای که در هیات داوری یکبار مطرح و رأی قطعی در مورد آن صادر شده، چرا باید دوباره بر سر همان موضوع دعوای دیگری مطرح کرد و از رأی صادر شده تمکین نمی‌شود. وی گفت: تا به امروز هیچ ایرادی به واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در هیچ مرجع و نهادی وجود نداشته و هیچ اتهامی علیه این سازمان در دادگاه‌های کشور به تایید نرسیده است.

خانی با بیان اینکه هیچ شبهه‌ای در فرآیند واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی وجود نداشته و ندارد، با این جمله که باید پرونده واگذاری مذکور را بست، تصریح کرد: هر شخصی که نسبت به واگذاری مجتمع المهدی اعتراضی دارد، به نوعی از عناد با واگذاری‌ها سخن می‌گوید، زیرا هیات واگذاری و نهادهای نظارتی این واگذاری را تایید کرده‌اند. وی در ادامه افزود: بنابراین تمامی واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از سلامت و شفافیت کامل برخوردار بوده و واگذاری کشت و صنعت دشت مغان نیز در کمال صحت و رعایت پیش‌نیازها در فضای رقابتی و شفاف و همچنین چارچوب‌های قوانین انجام و برنده آن تعیین شده است. در بازار دیروز در گروه خودرویی، ایران‌خودرو در کنفرانس اطلاع‌رسانی خود به ارائه توضیحاتی پرداخت. در این راستا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شروع تحریم‌ها، آیا برای تهیه مواد اولیه به مشکل برخواهید خورد، گفت: با توجه به اینکه شرکت‌ ایران‌خودرو در سنوات اخیر، برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای خودکفایی و داخلی‌سازی عمده قطعات انجام داده، هر چند آغاز مجدد تحریم‌ها اثرات نامطلوبی را در فرآیند تامین ایجاد کرده، اما با بهره‌مندی از توانمندی‌های ایجاد شده، فرآیند تولید در چند ماه آینده تداوم لازم را به‌دست خواهد آورد. «خودرو» در ادامه درخصوص تولیدات شرکت در نیمه دوم سال جاری نیز توضیح داد: پیش‌بینی تولید ۵۸۰هزار دستگاه را در سال ۹۷ داشته‌ایم که در نیمه نخست سال ۲۲۵هزار و ۸۶دستگاه تولید کرده‌ایم. با توجه به برآورد تیراژ تولید در سال ۹۷ و اطلاع‌رسانی درخصوص آن به سازمان بورس، به‌رغم احتمال تغییر در ترکیب و سبد محصولات، پیش‌بینی می‌شود برنامه تولید با تغییراتی انجام پذیرد.

در همین راستا معادن بافق نیز در کنفرانس اطلاع‌رسانی اعلام کرد: برآورد تولید شرکت در سال ۹۷ معادل ۱۸هزار تن کنسانتره روی و ۲هزار تن کنسانتره سرب خواهد بود. در این راستا برنامه شرکت بر اساس فروش تولیدات سال جاری معادل ۲۰هزار تن محصول است که با درنظر گرفتن میزان ۶هزار و ۵۹۰تن موجودی اول دوره، در صورت دستیابی به فروش پیش‌بینی شده این موجودی برای پایان سال باقی خواهد ماند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و توام با صف‌های فروش سنگین بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۴۵۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۰۷میلیارد تومان رسید.