معامله‌گران در شروع بازار دیروز به‌رغم خبرهای ضد و نقیض در مورد تکلیف فروش شرکت‌های پتروشیمی در بورس کالا با رویکردی مثبت معاملات را شروع کردند که این امر باعث شد تا بازار سهام با رشد قابل توجه شاخص کل مواجه شود. در این میان بازگشایی نمادهای پالایشگاهی نیز به کمک شاخص آمد تا در نهایت شاخص کل بتواند با جهش ۴هزار و ۷۶۴واحدی شاخص کل (معادل بیش از ۳/ ۳ درصد) به رقم ۱۴۶هزار و ۹۹۹واحد برسد. در بازار دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۶۹۷ واحدی عدد ۲۴ هزار و ۱۳۴ واحد را به نمایش گذاشت. نمادهای فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس، پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تهران و هلدینگ نفت و گاز تامین بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

در مهم‌ترین‌ خبرهای بازار دیروز بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شیوه‌های رفع تعهد ارزی را تعیین کرده و مدت زمان سه‌ماهه را برای بازگشت ارزحاصل از صادرات کالاهای غیر از پتروشیمی و فولاد اعلام کرده است.

بر‌اساس این بخشنامه، علاوه بر اینکه صادرکنندگان کالاهای غیر از پتروشیمی و فولاد باید ظرف سه ماه ارز خود را به کشور بازگردانند، مکلفند به ٤شیوه تعیین شده رفع تعهد ارزی کنند:

١- واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث

٢- پرداخت برای تسهیلات ارزی اعم از فاینانس، ریفاینانس، یوزانس

٣- فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز

٤- سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها.

در بازار دیروز دو نماد شهد ایران و سیمان خزر مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بودند که به ترتیب ۳۳و ۱۸درصد رشد قیمت را تجربه کردند. دیروز «غشهد» بعد از اتمام معاملات اعلام کرد، در‌صدد افزایش سرمایه ۳۱۹ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است تا قادر به خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و رعایت الزامات سازمان بورس باشد. این شرکت با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی زیان انباشته بیش از ۸/ ۱۳ میلیارد تومانی داشته است.

در گروه تجهیزات دیروز شرکت فرابورسی خدمات فنی فولاد یزد، برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از ۳ محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها را اعلام کرد. بر این اساس، «خفولا» درصدد است با ۴ هدف توسعه منابع مالی و سرمایه در گردش، توسعه و بسط فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف به‌خصوص امور ساختمانی و تاسیسات و تعمیرات با کارفرمایان مختلف، افزایش سهام درسایر موسسات و شرکت‌ها، کاهش تسهیلات دریافتی بانک‌ها، سرمایه را از ۳ به ۶ میلیارد تومان برساند.

در تحولات پیرامون بازار مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران، از تعیین بازارگردان برای ۳ نماد معاملاتی مورد معامله در بازارهای اول و دوم فرابورس خبر داد.

 در اطلاعیه‌ای که از سوی مدیریت نظارت و بازرسی فرابورس ایران منتشر شده است، در نمادهای معاملاتی گروه کارخانجات صنعتی تبرک، کشت و دام قیام اصفهان و پتروشیمی غدیر، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سینا بهگزین به‌عنوان بازارگردان تعیین و دامنه جدید نوسان روزانه قیمت، دامنه مظنه، حداقل معاملات روزانه و دوره زمانی بازارگردانی اعلام شده است.

 بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران چندی پیش با بیان اینکه هدف از وجود بازارگردان در جریان معاملات هر نوع ورقه بهادار اعم از سهام یا اوراق، تنظیم عرضه و تقاضای بازار است، گفته بود: تحدید دامنه نوسان، افزایش نقدشوندگی ورقه بهادار و تنظیم عرضه و تقاضای بازار از جمله مهم‌ترین‌ مزایایی است که با حضور بازارگردان در جریان معاملات هر نوع ورقه بهادار می‌توان به آنها دست یافت.

در گروه واسطه‌گری مالی با تصمیم مدیرعامل پترول، مدیر باسابقه بازار سرمایه به‌عنوان سرپرست شرکت مدبران اقتصاد معرفی شد. در پی انتصاب علی حسینی به‌عنوان معاون تولید، برنامه ریزی و توسعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در تیرماه و حضور همزمان وی در شرکت مدبران اقتصاد، جواد عشقی نژاد سرپرست شرکت مدبران اقتصاد شد.

عشقی نژاد از مدیران با سابقه بازار سرمایه است که پیش از این مدیرعامل سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری بود و دارای سوابقی چون مدیرعامل هلدینگ اقتصادی مالی اعتباری کوثر، نایب رئیس هیات‌مدیره امین توان آفرین و عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری توکا فولاد است.

در گروه لوازم خانگی دیروز بوتان در شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد با وجود مشکلات مختلف تولید را حفظ کرده و به فکر حفظ بازار صادرات است. حدود ۶ درصد از حجم فروش ۵ماهه از محل صادرات  حاصل شده است. همچنین این شرکت افزود: قرارداد بوش تا حدودی تعلیق شده است.

در گروه بازرگانی پخش البرز در شفاف‌سازی تاکید کرد این شرکت مزایده عمومی برای فروش ملک مازاد شرکت واقع در استان تهران به متراژ ۵۰۰۰ مترمربع برگزار کرده است.

در گروه تجهیزات نیز بالاست در گزارشی اعلام کرد در مناقصه جدیدی شرکت کرده است که تهیه، حمل و دپوی ۲۰۰ هزار متر مکعب بالاست برای استفاده در خط دوم محور راه‌آهن، میانه - بستان آباد – تبریز موضوع این مناقصه است. ارزش این قرارداد ۱۱میلیارد تومان است که در مدت یک سال اجرا خواهد شد.

در گروه شوینده نیز پاکشو اعلام کرد نرخ فروش محصولات نهایی داخلی شرکت به میزان ۱۸ تا ۲۵درصد افزایش خواهد یافت.  در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار و ۲۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۰۳میلیارد تومان بالغ شد.