در خبرهای موثر بر بازار دیروز سخنان رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری دارای اهمیت بود. در این همایش عبدالناصر همتی از عدم قصد بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود بانکی و تلاش برای مهار نقدینگی خبر داد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: اتفاقی که در بازار ارز افتاد محصول ناترازی سیستم بانکی، رشد نقدینگی و اصرار به تداوم رشد نقدینگی است وتا زمانی که این وضعیت ادامه دارد این مشکلات نیز تداوم خواهد داشت. وی ادامه داد: بازار ثانویه به سرعت در حال تعمیق و شفافیت است. در نرخ دخالت نمی‌کنیم؛ اما در بازار دخالت خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم بازار از جهتی که به نفع نظام است، منحرف شود. البته اکنون ٩٧ درصد مبادلات از طریق حواله است و فقط ۳ درصد اسکناس معامله می‌شود و در بازار صرافی عدد قابل توجهی نیست و اکنون نرخ حواله کاملا نزدیک به سنا است. همچنین روز گذشته رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات تهران در نامه‌ای با اشاره به عدم هماهنگی با این اتحادیه درخصوص نحوه عرضه و نظارت بر مقاطع فولاد، ۶ درخواست را اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد آزاد در نامه‌ای به بورس کالا اعلام کرد: با توجه به نامه ۳۰ مرداد معاون وزیر صنعت، تاکنون هیچ گونه هماهنگی با این اتحادیه درخصوص نحوه عرضه و نظارت بر مقاطع فولاد (میلگرد و تیرآهن) انجام نشده است. بنابراین این اتحادیه خواهان رعایت شرایط اعلامی با حضور مسوولان ذی‌ربط و ایجاد راهکار صحیح جهت فروش عادلانه کالای تولیدکنندگان و نظارت با مسوولیت سازمان‌های ذکر شده جهت عرضه مقاطع و اختصاص سهمیه‌های متناسب جهت رقابت در بورس است.

در گروه فلزی دیروز اعلام شد حدود ۵ هزار میلیارد تومان، رانت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری فولاد توزیع شده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ادامه پیگیری‌ها درباره قیمت‌گذاری دستوری فولاد و رانت قابل توجه توزیع شده از این محل در بین دلالان خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی در مورد اینکه آیا ارقام مطرح شده درخصوص ایجاد رانت بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از محل قیمت‌گذاری فولاد در کشور را تایید می‌کند، پاسخ داد: بررسی شاخص خرده‌فروشی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد نه تنها این آمار درباره رانت ایجاد شده از محل فروش ارزان فولاد درست است، بلکه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت از محل قیمت‌گذاری دستوری و دولتی کالاهای مختلف و تفاوت قیمت عرضه کالا با ارز دولتی و ارز بازار ثانویه در اقتصاد کشور ایجاد شده است.

در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند. دیروز در این گروه سیمان بهبهان در اطلاعیه شفاف‌سازی خود خاطر نشان کرد با عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه جامع تجارت درآمد نهایی حاصل از صادرات سیمان و کلینکر شناسایی و تعدیلات مربوطه انجام خواهد شد. در این گروه، حمید اقبالیان، مدیرعامل سیمان غرب نیز درخصوص دلایل تغییر قیمت سهام در روزهای اخیر معاملاتی به ارائه توضیحاتی پرداخت و عنوان کرد: افزایش قیمت سهام در اکثر شرکت‌های سیمانی عمومیت داشته و متاثر از افزایش میانگین نرخ سیمان‌های صادراتی (حدود ۳۰ درصد) و سیمان‌های داخلی (حدود ۱۰ درصد) نسبت به پیش‌بینی اولیه است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ بین ۵۸ تا ۶۹ تومان تغییر یابد. علاوه بر آن شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد نیز در نوسان قیمت سهم موثر خواهد بود. در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی، شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۱ مرداد ۹۷، افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به‌ مبلغ ۵۸ میلیارد تومان (از محل سود انباشته به مبلغ ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) را در برنامه دارد که در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۷ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با افزایش اقبال به شرکت‌های کوچک‌تر بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۹۰ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۸ میلیارد تومان بالغ شد.