با تداوم آرامش در این بازارها معامله‌گران در انتظار انتقال بخشی از نقدینگی به بازار سهام هستند، به‌ویژه که بازار سهام با انتشار گزارش‌های عملکرد پایان مرداد ماه در شرایط مطلوب‌تری نسبت به زمان‌های دیگر قرار دارد. در این شرایط هفته گذشته بازار سهام با ۶ هزار و ۴۳۴ واحد رشد شاخص معادل ۹/ ۴ درصد رشد همراه شد که یکی از بهترین کارنامه‌های هفتگی در سال‌جاری به‌شمار می‌رود.

  این کارنامه در شرایطی به‌دست آمد که روز سه شنبه به‌عنوان آخرین روز کاری هفته پیش از عید سعید قربان معامله‌گران کاهش جزئی شاخص را تجربه کردند. بازار روز سه‌شنبه با توجه به رشد قیمت‌ها و سه روز تعطیلی آخر هفته شاهد عرضه‌های بیشتری بود که در نهایت به کاهش ۱۶۲ واحدی شاخص کل منجر شد. با این افت ۱۲/ ۰ درصدی شاخص در پایان معاملات به رقم ۱۳۶ هزار و ۹۱۰ واحدی رسید. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱۴۵واحدی (معادل ۷/ ۰ درصد) عدد ۲۰ هزار و ۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.  در این روز نمادهای فولاد‌مبارکه و فولاد‌خراسان به همراه نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس و خدمات انفورماتیک بیشترین سهم را در کاهش شاخص کل ایفا کردند.

جابه‌جایی در بازار پایه

در روز سه‌شنبه همچنین معاونت پذیرش و ناشران فرابورس از انتقال ۱۷ نماد معاملاتی از تابلوی ج بازار پایه به تابلو ب این بازار و ۹ نماد معاملاتی از تابلو ب به تابلو ج بازار پایه خبر داد.  مهدی علم‌الهدی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای طبقه‌بندی شرکت‌های بازار پایه و بر اساس مصوبه ۲۹ مرداد ۹۷ کمیته درج فرابورس مقرر شده نمادهای معاملاتی شرکت‌های درج‌شده در تابلو ج که در دوره مالی رسیدگی معیارهای تابلو پایه ب را مطابق دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار و مصوبات کمیته درج احراز کرده باشند، شرایط حضور در تابلو پایه ب را خواهند داشت.  

بر این اساس شرکت‌های بیمه حکمت صبا، بیمه زندگی خاورمیانه، پلی‌اکریل ایران، پشم‌بافی توس، توسعه و عمران شهرستان نائین، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، خدمات فنی فولاد یزد، داروسازی شهید‌قاضی، رهشاد سپاهان، ساختمانی اصفهان، سایپا دیزل، سرمایه‌گذاری توسعه عمران زاگرس، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین، کارخانه‌های صنعتی آزمایش، ویتانا و شرکت نوش‌پونه ۱۷ شرکتی هستند که نماد معاملاتی آنها از تابلو ج به تابلو ب بازار پایه منتقل شده است.این شرکت‌ها در سال شمسی منتهی به دوره رسیدگی از ضریب نقدشوندگی بالای ۱۰ درصد برخوردار بوده و طی این دوره مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان را به تشخیص کمیته درج رعایت کرده‌اند.

از سوی دیگر ۹ شرکت دیگر با اسامی آلومتک، الحاوی، بیمه کارآفرین، پتروشیمی‌گلستان، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام‌مهندسی ایران، سیمان باقران، قند بیستون، گسترش صنایع انرژی آذرآب و مهندسی مرآت پولاد شرکت‌هایی هستند که به علت آنکه در دوره مالی مورد رسیدگی معیارها و شرایط لازم برای تداوم حضور در تابلوی پایه‌ب را از دست داده‌اند، از این تابلو به تابلوی ج بازار پایه منتقل شده‌اند. همچنین زمان توقف این نمادهای معاملاتی برای جابه‌جایی بین تابلوها و شروع مجدد معاملات در تابلوهای اعلامی، از طریق معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس متعاقبا اعلام خواهد شد.

قربانی توقف ۹ ماهه

در بازار معاملات بلوکی سهام، روز سه‌شنبه بیش از ۵/ ۳۷ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمانی نوین، به ارزش پنج و نیم میلیارد تومان به‌صورت درون گروهی واگذار شد. همچنین در این بازار یکی از نگرانی‌ها درخصوص تداوم صف فروش نماد «های‌وب» بود. هزاران سهامدار بعد از انتظار ۹ ماهه در حالی روز دوشنبه هفته گذشته شاهد بازگشایی نماد بودند که صف فروش بیش از ۱۰۰میلیون سهمی در آن تشکیل شد. این صف فروش سنگین در حالی فشار روانی زیادی به سهامداران وارد کرده که در صورت باز بودن نماد در این مدت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای پیش‌روی آنها قرار داشت.

از سوی دیگر در بورس کالا، جو متعادلی تشکیل شد. یک روز پس از عرضه‌های بورس کالا در رینگ‌های فولادی و پتروشیمی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی، روند بازار سهام از برقراری استراتژی صبر تا روشن شدن همه جزئیات تصمیم وزارت صنعت و سازمان بورس بر سر عرضه‌های فولاد و پتروشیمی در بورس کالا حکایت داشت.در گروه پتروشیمی وزیر جهاد‌کشاورزی با اشاره به کمبود کود اوره در ماه‌های اخیر در کشور گفت: تقاضای افزایش قیمت از سوی مدیران پتروشیمی روند توزیع کود اوره را در کشور با مشکل مواجه کرد.

به گزارش «ایرنا» محمود حجتی افزود: اکنون ۵/ ۴ میلیون تن کود اوره در کشور تولید می‌شود که نزدیک به ۲ میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و مابقی صادر می‌شود.وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و نافرمانی مدیران پتروشیمی از مصوبات و دستورات رئیس‌جمهوری درخصوص عرضه کود اوره اظهار کرد: مدیران پتروشیمی توقع داشتند در این وضعیت ارزی ۲ میلیون تن کودی که به مصرف داخل می‌رسد نیز با قیمت صادراتی عرضه شود.

وزیر جهاد‌کشاورزی افزود: این موضوع باعث شد عرضه کود اوره در خرداد و تیرماه با مشکلاتی در سطح استان‌ها مواجه شود که خوشبختانه با پشتیبانی دولت و پیگیری مجلس مشکل برطرف شد.در گروه نساجی، شرکت عطرین نخ قم پس از گذشت ۷ ماه از درج نماد در بازار دوم معاملات فرابورس، با شمولیت گذر زمان از تاریخ پذیرش دوباره در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی باشد.در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری متعادل و منفی بود که درآن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۸۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۶۰میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش کل معاملات در مجموع با رشد ۳۵درصدی به رقم ۳هزار و ۳۶۴میلیارد تومان رسید.